Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

wissel skrev:Tycker jag.
Tycker att du tycker helt rätt. :-) Stoppade av samma anledning som du in ett Varta Ultra Dynamic AGM av största modell i min V70 T5 -02 för drygt sju år sedan och det håller än även om det är möjligt att det nu sjunger på sista versen. Jag har haft lite småproblem nu i vinter men är osäker på om det är laddningen eller batteriet som är boven i dramat. Om det är batteriet blir det förstås det Biltemabatteri du pekar på som ersättning.

EDIT: Skulle sent omsider få på vinterdäcken på "gamlingen" (V70 -02) idag men fick bara relärassel som svar när jag vred om startnyckeln. Så "ynglingen" (V70 -15) fick ge lite starthjälp. Efter däcksbytet körde jag förbi Uppsala Generatorservice och hörde mig för lite om vad jag observerat beträffade laddning/generator. Men det lät som de trodde mer på batteribekymmer än generatorbekymmer så jag körde raka vägen till Biltema och pytsade i deras AGM 95 Ah som ersättning för mitt gamla. Nu håller jag tummarna för att jag gjorde rätt. :-)
Senast redigerad av 2 andersuw, redigerad totalt 0 gång.
Perra83 skrev:
Arnold skrev:
Perra83 skrev:9-10 år gammalt batteri? Det är sopslut.
Det var ju rakt på sak... :)
Har batteriet börjat jävlas är det ingen idé att försöka återuppliva det. Du kommer märka skillnad kan jag lova.
Håller med. Det blir ett nytt i helgen.
Arnold skrev:Funkar det bra med ett batteri på 70-80 Ah till en V70 2007 bensinare?
Yepp, lite beroende på ditt körmönster. Men i normalfallet så funkar det bra.
wissel skrev:
Arnold skrev:Funkar det bra med ett batteri på 70-80 Ah till en V70 2007 bensinare?
Yepp, lite beroende på ditt körmönster. Men i normalfallet så funkar det bra.
Jag kör ofta ganska korta sträckor. Sedan är ju 70 o 80 Ah-batterier längre. Passar de i batteribaljan? Om man tar Biltemas AGM-batteri som exempel.
70 Ah är 275 mm långt och 80 Ah är 314 mm långt. Sedan är det ju iofs 2 extra bulthål i batteribaljan.
jag har på min V70N kört det största AGM. Kan inte tänka mig
att dom ändrat baljan åt fel håll. (Mindre).
På min nuvarande har jag det största AGM och tror säkert det är samma batteribalja på XC90n.
wissel skrev:jag har på min V70N kört det största AGM. Kan inte tänka mig
På min nuvarande har jag det största AGM och tror säkert det är samma batteribalja på XC90n.
Är det 100 Ah?
Senast redigerad av 1 Arnold, redigerad totalt 0 gånger.
Arnold skrev:
wissel skrev:jag har på min V70N kört det största AGM. Kan inte tänka mig
Är det 100 Ah?
Nej men nästan: 95.

Hej, Det har börjat 'surra' från omr&ar[…]

Enligt Volvos dokumentation kalibreras virvelspj[…]

XC60 MY27

T6 hade tidigare 253 hk bensinmotor + 153 hk elmot[…]

Lägg upp filen på youtube och länk[…]