Här kan ni medlemmar presentera era bilar med bilder, information etc. Skriv gärna era projekt ni håller på med också! Max en tråd per bil!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Lucif3r
Ja, det är lugnt denna vecka för min del, så jag passar på nu. Jag är också i stort behov av bilen normalt sett, så det gäller att man planerar in sånna här stora operationer. Tanken var att börja redan förra veckan, men givetvis dök det upp skit så bilen behövdes, så där lagom irriterande med 1-2 dagars mellanrum :roll:

Dom flesta jobb går att avbryta så pass att bilen är körbar(t ex när jag gjorde mitt arduino-bygge, åkte runt typ en vecka utan övre delen av instrumentbrädan och 3-4 dagar utan mittkonsolen :lol: ), men med just det här jobbet MÅSTE allt göras på en gång.
Visst, jag hade kunnat skippa riva insug osv och skitit i kamlåsningen som många (idioter)gör. Men när jag gör något vill jag att det görs så korrekt som möjligt.
T ex upptäckte jag ju den där lösa slangklämman, vilket jag inte hade gjort om jag inte rivit ned insuget, sen passade jag även på att göra rent plusmatningen vid generatorn och startmotorn, samt gör en allmän översyn på saker och ting(det börjar t ex bli dags att byta lite vakuumslangar märkte jag, dom är duktigt torra).
Användarvisningsbild
av DayDreamer
Japp jag håller med ska det göras så ska det göras ordentligt.

Slangar blir torra tillslut och det är lika bra att byta dom det är ju inga stora utgifter.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Jahapp, idag blev det fasen inte mycket gjort... Dels hade jag tydligen inte ett dugg energi kvar(yay för noll kondis) och dels blev jag grinig...
Spenderade 98% av tiden på att försöka lossa centerbulten till remhjulet... Men det verkar hopplöst..? Finns det något knep jag missat? Eller är den kanske vänster-gängad? Eller är det bara till att fortsätta vålda tills skiten behagar släppa?

Resterande 2% av tiden spenderades på att leka med tolkarna... Kan konstatera att kammarna står åt h-e fel "även" på min bil :) Uppenbarligen inga tolkar som användes förra gången :roll:
Går man efter dreven så ligger insugskammen ca ett halvt kugg före, men kikar man där bak och på tolkarna verkar det snarare vara avgaskammen som ligger ett halvt kugg efter, vilket är mest troligt om tolkar inte använts^^
Tog ett par bilder som jag ska kika närmare på i datorn, lite enklare att se på en 32" skärm än i ett halv-dåligt upplyst motorrum^^

Nåja, imorgon tänkte jag kika hur många meter snö den gamla parabolstången är begravd i, och använda den som hävstång... Funkade ju kalas på hjulnavsbulten iaf :mrgreen:
Användarvisningsbild
av DayDreamer
Det är nog bara att ta i så lossar muttern till remhjulet själv så har jag använt mutter knackare och den har då lossat ganska direkt. Det är ju inte roligt att dra tillbaka den sen har för mig att den ska dras med 180Nm om jag inte minns fel.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Hm, kikade på bilderna på kammarna jag tog igår. Verkar som att båda står fel, men mest insugskammen. Insugskammen ca en halv kugg, avgaskammen ca 1/4e dels kugg.

Ingen direkt överraskning att dom står fel, eftersom tolkar uppenbarligen inte använts tidigare^^.... Och folk fortsätter envisas med att tolkar inte behövs^^... Visst, vill man ha felinställda kammar så kör på utan tolkar ni :P Slöa jävlar^^
  • 1
  • 30
  • 31
  • 32
  • 33
  • 34
  • 54
Bromsbelägg

Ja, en sats för två hjul. Jag har prova[…]

Motorbyte Volvo 240

Utrymmet framtill är begränsat så […]

Det är kolvar och vevaxel som skiljer mellan […]