Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Hasse53
Jag har problem med kylvätskenivån i grabbens 2011 V70 D3. På sommaren är det ok men vintertid har det gått åt någon deciliter då och då. Nu i höstas ökade förbrukningen av kylvätska och det syntes en fläck på marken under bilen. Felsökning påbörjades och motorrummet syntes ingenting. Lossade på plastkåpan över "torkardiket" och därunder bland alla slangar syntes ett rejält läckage. Det mesta kom från circulationspumpens(elektrisk) anslutningar där slangklämmorna byttes ut.
Glad i hågen trodde jag att problemet var löst men det fortsätter att läcka från slangarna i torkardiket fast på nya ställen.
Då gör jag en mindre trevlig upptäckt, kylsystemet är alltid trycksatt, varm eller kall motor spelar ingen roll! Locket på expansionstanken öppnar vid 1,4 bar och detta tryck ligger på hela tiden. Öppnar jag locket och lyser med en ficklampa när motorn går så kan jag se en fin dimma som kommer upp ur expansionskärlet. Slutsats är att det läcker gas från förbränningsrummen in i kylsystemet.
Jag har talat med två olika Volvoverkstäder och dom tror att topplockspackningen måste bytas, inte kul.
av oldtimersmc
Skulle kunna vara en möjligt alternativ, det första jag misstänkte då man är luttrad och melodramatisk.
Men vän av ordning varför bubblar det inte ur expansionskärlet, dimman kan ju vara ånga från varmt vatten.
Kan iof kolla då jag har två men den på andra djävlas antagligen termostatet med mig.
Toppacknig borde gå på maskinskadeförsäkringsdelen de den endast gått 9400Mil en my12 D3
Användarvisningsbild
av Hasse53
Motorn var bara ljummen när jag såg att det kom upp typ "dimma", kokning var långt borta.
Nej huvudargumentet är att kylsystemet är slutet, vilket innebär att i normala fall försvinner inget ur kylsystemet och inget tillförs kylsystemet. Då är kylsystemet trycklöst på morgonen när motorn är kall. Sen när man kör stiger trycket och när man klämmer på kylarslangarna känns dom hårda. Sen när motorn kallnar upprepas förloppet. Så fungerar min V50i med B5224 motor som i princip har samma kylsystem som V70:in
av oldtimersmc
Även en ljummen vätska avger vattenmolekyler (dimma/ånga) om förhållandena i övrigt är rätt.
Användarvisningsbild
av apersson850
Förvisso. Snö försvinner genom avdunstning även om det är minusgrader hela tiden. Fort går det inte, men försvinner gör den.
av oldtimersmc
apersson850 skrev:Förvisso. Snö försvinner genom avdunstning även om det är minusgrader hela tiden. Fort går det inte, men försvinner gör den.
Ja så sant men ibland så tar det en hel istid :D
Användarvisningsbild
av Hasse53
Nu blev det väldigt filosofiskt, elementens grundtillstånd gas-vätska-is ....

Själv håller jag på att ladda upp för lyft av topplocket, undrar bara hur hårt spridarna sitter(3500 Kr/st). Väntar på låsvertyg för vevaxel och kamaxel som jag beställt hem...
Senast redigerad av 1 Hasse53, redigerad totalt 0 gånger.
av oldtimersmc
Har aldrig låst dessa men det är säkert bra. Kört på grundinställning o peppar det har funkat.
har du gjort någon ytterligare analys för att säkerställa att det är toppackningen som är boven?

OBS! Är nyfiken inte spydig då jag antagligen lider av samma problem...
Användarvisningsbild
av Hasse53
Det är lungt...
Nä jag har inte gjort någon annan analys. Vilka prov kan man göra?
Jag har läst någonstans att kylvätskans pH blir lågt(surt) när det läcker in gas från förbränningsrummen.

Det är ju inte kul att demontera toppen om felet sitter någon annanstans...
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 9

Är det gamla eller nya drivlinan i bilen? […]

Elpriset

50W och 300W vid optimala förhållanden[…]

@mimeck , Ja, då är det nog inte den k[…]

Absolut så kan bilen själv bromsa laddn[…]