Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av DayDreamer
En taskig Luftmassemätare kan även orsaka detta och det är oftast Lambdasonden som får skullden.
Användarvisningsbild
av DayDreamer
reimorutnik skrev:
DayDreamer skrev:Byt absolut inte lambdasonden den fungera om det bara är felkod på Adaptiv lambdareglering. Du har förmodligen luftläckage någon stans, Insugspackningen kan läcka det kan även vara läckage på grenrörs packningarna det är inte alltid det hörs. Ta reda på exakt vilka felkoder som den sätter på sonderna. Envisas mekanikern med att byta lambdasond så byt verkstad.
Han sa bara de där adaptiv och inge annat. har testat byta tändstift men hjälper inte.. finns ju typ inga verkstade hära vart jag bor. närmsta volvo är typ 300km bort. å är nojjig nu att bilen ska pajja när man inte vet vad de är för fel och sen när man själv suger på bilar så. Hade bilen på OKQ8s verkstad. sen kom jag på nu. han sa att eftersom min bil är en 97 så ser han inte med sin apparat exakta fel på bilen att de var bara de han fick fram att de var nått med adaptiv
Det är nog absolut ingen fara att bilen pajar jag körde själv mer än ett halvår innan jag kom på vad det var som orsakade felkoden och det var grenrörspackningarna, felkoden var samma som din adaptiv lamdareglering.
av reimorutnik
DayDreamer skrev:
reimorutnik skrev:
DayDreamer skrev:Byt absolut inte lambdasonden den fungera om det bara är felkod på Adaptiv lambdareglering. Du har förmodligen luftläckage någon stans, Insugspackningen kan läcka det kan även vara läckage på grenrörs packningarna det är inte alltid det hörs. Ta reda på exakt vilka felkoder som den sätter på sonderna. Envisas mekanikern med att byta lambdasond så byt verkstad.
Han sa bara de där adaptiv och inge annat. har testat byta tändstift men hjälper inte.. finns ju typ inga verkstade hära vart jag bor. närmsta volvo är typ 300km bort. å är nojjig nu att bilen ska pajja när man inte vet vad de är för fel och sen när man själv suger på bilar så. Hade bilen på OKQ8s verkstad. sen kom jag på nu. han sa att eftersom min bil är en 97 så ser han inte med sin apparat exakta fel på bilen att de var bara de han fick fram att de var nått med adaptiv
Det är nog absolut ingen fara att bilen pajar jag körde själv mer än ett halvår innan jag kom på vad det var som orsakade felkoden och det var grenrörspackningarna, felkoden var samma som din adaptiv lamdareglering.
Är den jobbig å byta? behövs de ett proffs eller kan vilken hönshjärna klara av de? är de dyrt?. har du nå tips på LMM hur jag kan se om den är slut eller nått?
Användarvisningsbild
av DayDreamer
reimorutnik skrev: Är den jobbig å byta? behövs de ett proffs eller kan vilken hönshjärna klara av de? är de dyrt?. har du nå tips på LMM hur jag kan se om den är slut eller nått?
Det går tyvärr inte att mäta eller se om Luftmassemätaren är trasig. Den är inte svår att byta, det är den som sitter precis efter luftfiltret.

Hur går bilen annars märks det något på gången på motorn rycker den går den oroligt eller går han som vanligt?

Om det är grenrörspackningarna som du undra över ifall dom är svåra att byta så nej det tror jag inte att dom är på en sugmotor. Det ska räcka med att du lossar grenröret och viker det undan skulle jag tro har inte bytt grenrörspackningar på en sugmotor bara på en turbomotor där det är ganska mycket jobb då turbon måste bort. Packningarna låg på 50kr styck hos Volvo om jag minns rätt.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Går och går... Det går att mäta/testa LMM'en genom live-loggning(mjodå, det går även på en -97 M4.4, dock fruktansvärt omständigt), men det är knappast något någon utan kunskap gör. Det finns ju knappast någon "hålla-dig-i-handen"-guide direkt... :roll:
av reimorutnik
Ryckigt och ryckigt, njaa, men dock märkte jag av att tomgången sjönk lite lägre och gick upp igen på sin normala höjd(hänt några enstaka gånger bara).. lite slö känns den ju, de gör den. ändå sen jag köpte bilen för 2 år sen. annars så går den väl bra vad jag känner. har dock inte under min ägo bytt soppa filtret på den så. om de kanske har något med sakerna och göra. de var väl de enda jag sket i å byta när jag gjorde servicen.
Användarvisningsbild
av DayDreamer
Ja om den inte får tillräckligt med bränsle så sätter den även samma felkod för det. Men jag tror att bilen skulle gå väldigt dåligt innan den sätter en felkod på det.

Det du skulle kunna göra är ta startgas och spraya runt insugsgrenröret ändrar sig tomgången något när du gör det så har du läckage där. Det gäller att du sprayar på ordentligt för blir det för lite så reagerar den inte på startgasen.
av reimorutnik
DayDreamer skrev:Ja om den inte får tillräckligt med bränsle så sätter den även samma felkod för det. Men jag tror att bilen skulle gå väldigt dåligt innan den sätter en felkod på det.

Det du skulle kunna göra är ta startgas och spraya runt insugsgrenröret ändrar sig tomgången något när du gör det så har du läckage där. Det gäller att du sprayar på ordentligt för blir det för lite så reagerar den inte på startgasen.
Ska ta och kika lite idag om jag hittar nå läckande slangar. för väl åka förbi OK å köpa startgas å testa det du nämnde. Hoppas verkligen inte att jag behöver börja krypa under bilen å kolla efter slangar när det nu har kommit drygt 40cm snö typ :D
Användarvisningsbild
av DayDreamer
Nej under bilen går det inga slangar så du slipper krypa under.
Användarvisningsbild
av erikn
DayDreamer skrev:En taskig Luftmassemätare kan även orsaka detta och det är oftast Lambdasonden som får skulden.
Inte samma modell, men liknande årsmodell m.m. Vår 945:a vi hade förut (en -95) tände motorlampan efter ca 30 mil, med liknande felkod som din. Kunde släcka lampan rätt enkelt på den modellen. Provade och kollade lite allt möjligt, hade även en 245:a samtidigt med samma motor. Bytte saker mellan bilarna och till slut så följde även felkoden med, det var luftmassemätaren. Normalt när den går sönder så brukar bilen gå som skit, men i det här fallet var den bara lite lite trasig. Bilen gick bra, inga problem med avgasmätning på bilprovningen etc. Men tillräckligt för att sätta en felkod.

Så jag håller med, kolla allt möjligt som kan påverka avgaserna. Även ett hål på avgassystemet kan orsaka denna felkod, för det sugs in luft och då ökar syremängden och den tycker att bränsleblandningen är fel.
installera dragkrok

Kollade på skroten och det finns två m[…]

Om Din bil halkar till så kommer också[…]

Ja det är inte helt enkelt, för det m&[…]

Olika typer av växellådor

H har lite andra utväxlingar på ettan, […]