Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av LOB
#955065
Lucif3r skrev:Ja, LTT'n är ju allt annat än någon racer. Vad är det den laddar orginal? 0.4 eller något sånt? Det är hälften av vad en T5a laddar.
Kan säga att vid 0.4 känner inte jag heller att min turbo jobbar direkt, förutom att hastigheten börjar sticka iväg rätt rappt :lol:
Det är väl inte fören 0.6+ man verkligen börjar känna laddet, anser jag.
Karaktären på min motor är mer lik LTT'n än 2.3T5, dvs den har inte den där riktiga "ketchup effekten"(förutom när man stampar pelle i botten så klart), utan laddet kommer mer smygandes, och tidigt i registret(~2-2.1k).

Som pettson redan nämnt så är turbon på LTT'n till 95% endast till för att ge lite extra skjuss där motorn är som svagast - inte för att få ut max toppeffekt.

Du har dessutom en XC, en bil som är utrustad för att köras mer "offroad", och därav har du både tung AWD och extra skydd lite här och där. Det är knappast någon strypning på motorn i någon form.
Nei ingen racer men 0-100 på 7,8 sek (850 -97 med 193 hk motorn, en tyngre awd är väl ngt långsammare) och 0,1 sek slöare än din racer :D .
http://en.m.wikipedia.org/wiki/Volvo_850
OT om den känns slöare än en 140 hk 850 så är det nog något som inte är som det skal...
Senast redigerad av 1 LOB, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#955070
LOB skrev:och 0,1 sek slöare än din racer :D
Ledsen, men du tittar på fel motor...
2.0 T-5R (some EU countries only)(<- 850R, INTE x70R, satt i vanliga x70T5)
B5204T3 2.0L 1984 cc I5 20v Turbo
Bosch Motronic 4.3(<- min har 4.4 då det är en x70)
225 hp (168 kW) @5400 rpm
300 N·m(<- min har 310 tack vare M4.4) (220 lb·ft) @1900 rpm
M56 5 speed manual/4 speed automatic
0–100 km/h: 6.5s
Och ledsen för offtopic, men måste ju försvara min skönhet :wink:
Användarvisningsbild
av SRT
#1041494
Malmstroem skrev:Jag har haft en V70 2,5T -99 med samma motor.

Du behöver inte oroa dig om att turbon laddar. Du skulle definitivt märkt det om den lagt av -- bilen blir i princip okörbar.

Rödblockarna går att köra hyfsat med död turbo. Vitblockarna fungerar väldigt, väldigt dålig med död turbo.

Om du är intresserad av exakt hur mycket turbon laddar får du skaffa någon typ av mätare.
Men V70 fanns väl inte med 2.5T motorn -99.Det var ju 2.4T där T5:an i sin tur var på 2.3 liter !?.
Användarvisningsbild
av DayDreamer
#1041497
Det är samma motor dom heter bara olika 2,5T motorvolym är på 2433 samma som 2,4T. Jag vet inte om det skiljer något men antar att det är samma motor.
Användarvisningsbild
av SRT
#1041502
DayDreamer skrev:Det är samma motor dom heter bara olika 2,5T motorvolym är på 2433 samma som 2,4T. Jag vet inte om det skiljer något men antar att det är samma motor.
Nej, det är inte riktigt samma motor när 2.4T var på 2435 cm³ med ett vridmoment på 285/1800-5000 och 2.5T på 2521 cm³ med ett vridmoment på 320/1500-4500.Ca 10 hk skillnad och 35n i i vrid.Kraften kom med andra ord lite tidigare och starkare på den senare 2.5T.
Mvh.
Användarvisningsbild
av DayDreamer
#1041509
Är inte det dom senare V70N och S60 som har det så? För 2,5T där är på 213 hk eller någonstans därikring?
För 2,4T/2,5T är bägge på 193hk på S70/V70 det är iaf det jag vet :)
Användarvisningsbild
av DayDreamer
#1041511
Enligt Haynes handbok står det följande.

B5254 T eller B5244 T. 2,5 liter (2435 cc), 20 ventiler, med turbo.
Från och med hösten 1999 verkar det som om alla 2,5 liters motorer har fått motorkoderna ändrade. Detta beror på ett EU-direktiv som säger att motorkoder måste ange slagvolymen exakt, och 2,5 liters motorn har i själva verket 2435 cc (alltså närmare 2,4 liter) därav att dom heter 2,4T på den sista årsmodellen 2000.
av Malmstroem
#1041532
Som noterats tidigare -- på min V70 -99 så stod det klart och tydligt "2,5T" på bakluckan, fastän motorn var under 2,5 liter. Det ändrades på senare bilar till att stå "2,4T". Så vitt jag vet var det samma motor med samma effekt, 193 hk.

Sedan kom en annan "2,5T" 2004 om jag minns rätt som verkligen var på 2,5 liter, och hade kring 210 hkr. Jag hade en sådan i min V70N 2,5T 2005.

Bägge var trevliga motorer, även om jag uppskattade 2005:an mer. Troligen är det den bil jag tyckt bäst om av dem jag haft.
nackdelar med Running Boards

Hur menar du att de inte håller mått[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Ok tack! Detta hade ja ingen aning om intressant!

Är detta normalt eller inget att bry sig om?

En ganska vanlig 245:as liv

Kul sommarresa! Jag antar bilen drog till sig en […]