Här kan ni medlemmar presentera era bilar med bilder, information etc. Skriv gärna era projekt ni håller på med också! Max en tråd per bil!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av DayDreamer
Har felsökt lite idag nu när det är mildväder ute, har tagit en titt vid värmepacketet efter som bilen har en tendens till att imma igen för ingenting, kunde inte se något läckage allt var tort och fint på utsidan av värmepacketet. Kan värmepacketet läcka på insidan alltså där luften passerar för att sedan gå in till kupén? Borde det bli blöt på undersidan av värme packetet då eller är det inget som syns? Tycker det är konstig för kupéfiltret är bytt dräneringshålen vid kupéfiltret är kollade och rensade AC-systemet fungerar. Har även ett konstigt ljud när jag stängt av bilen det låter som att något rinner/porlar låter som att det kommer från handskfacket ungefär.

Hur är det med Förångaren passerar alltid luften den innan den värms upp? Kan det vara någon avrinningskanal därifrån som det kan vara stopp i och därmed orsaka imma?

Har för mig att det är förångaren som sitter inne i bilen och blir kall när AC-systemet jobbar och kondensorn sitter fram och den blir ju varm.
Det som låter innanför handskfacket är acsystemet som tappar trycket.

Kör utan AC några dagar och låt den vara av tills i vår när det är + grader hela dygnet. Sen kommer du inte att få bekymmer med imma något mer.
Ja men efter lång tid så fick jag ju iaf ordning på motorlampan som tände sig helatiden så ska nog få ordning på detta också någon gång :)

det jag misstänker mest är att det är stopp i något rör från förångaren så att vattnet inte rinner ut utan blir kvar där i och med imma som följd. Sen kan det ju även vara blöt under mattorna i bilen men kände efter i somras och då var det tort. Ska ta och ställa in avfuktaren i bilen när det blir varmare
AC:n smyger in kyla? Om äldre volvos kunde ha manuellt ställbar airmix så borde väl dagens bilar kunna ställa om lite spjäll och hämta kalluft utifrån? Låter ju vansinnigt att AC:n ska kyla i lägre minusgrader. På tal om det så har min kompressor låtit ganska illa i somras men varit tyst och fin nu under vintern så jag testade vrida ner båda temperaturreglagen på lägsta och inget knorr då. Antar kompressorn inte gick helt enkelt, brukar inte gå att inte märka det när den väl går igång på riktigt.
Lucif3r skrev:"skam den som ger sig" brukar det ju heta ;)

Skulle tro att AC'n är med även på vintern lite så där i bakgrunden, för att hålla korrekt/"exakt" temperatur i kupén. T ex har man ställt in 20c på panelen, och värmen smiter iväg upp emot 22c, så kanske AC'n smyger in och pyser in lite kyla lite diskret :P
Ja det måste den nästan vara, har för mig att den behöver vara igång lite då och då för att pumpa runt oljan för annars kunde några packningar börja läcka. Därför man inte ska stänga av den på vintern om jag har förstått det.
Schmoyoho skrev:AC:n smyger in kyla? Om äldre volvos kunde ha manuellt ställbar airmix så borde väl dagens bilar kunna ställa om lite spjäll och hämta kalluft utifrån? Låter ju vansinnigt att AC:n ska kyla i lägre minusgrader. På tal om det så har min kompressor låtit ganska illa i somras men varit tyst och fin nu under vintern så jag testade vrida ner båda temperaturreglagen på lägsta och inget knorr då. Antar kompressorn inte gick helt enkelt, brukar inte gå att inte märka det när den väl går igång på riktigt.
Hörde att magnetkoplingen på AC-kompressorn slog till nu när det var -5 grader AC-system får inte vara inaktiverat under en längre tid kommer inte ihåg hur många månader det var. Det är någon packning som är beroende av AC-oljan i systemet för att hålla tätt och efter en tid försviner oljan från packningen och man får läckage som följd.
  • 1
  • 71
  • 72
  • 73
  • 74
  • 75
  • 252

Behövde byta bakre länkarmsbussning h&ou[…]

@fjohan82 , Kommer du köra 30 000 mil med […]

Visa din semesterbil(d)

Är ute på tur med vagnen, just nu i Nor[…]

Det där är ju absolut godkänt p&ari[…]