Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Rudolfroffe
S70 -98. Farthållaren är mycket seg innan den sparkar igång. Om jag ligger i 90 och aktiverar farthållaren tar det säkert 4-5 sekunder innan den börjar ta.

På min S80 tar den direkt. Samma sak med alla Volvo´s på jobbet.

Ingen större bekymmer direkt, men finns det någon lösning på problemet? Eller, ska det vara så..?

??:-/
Användarvisningsbild
av ketto
Är vaccumstyrt med relä på X70. På S80 är den troligtvis elektrisk. Min V70 tappar lite fart innan den kickar in.
av PTV
Som tidigare besvarats så stämmer det bra att skillnaden på farthållarens svarstid är stor mellan en S70 och S80.Att aktivera eller gasa på med enbart farthållaren på S70 kräver en viss dos av tålamod jämfört med en S80 som reagerar direkt.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Ja precis... 3+ sekunder är tämligen korrekt för vakuumstyrda wire-farthållare. S80 har elektroniskt spjäll som farthållaren kan låsa ögonblickligen, så där har man ingen märbar fördröjning.
Det samma gäller S/V70 99-00, som också har elektroniskt spjäll.
Användarvisningsbild
av Perra83
Det går att spänna upp allt lite, både vid gasspjället och vid pedalen. Men visst är den väldigt seg mot dagens farthållare.
Användarvisningsbild
av DayDreamer
Kan man inte trimma upp vacuum pumpen lite då? :wink:

Alla slangar blir ju dåliga med tiden och börjar såsmåningom att vittra sönder med följd av läckage, vet inte hur känslig dom vacuum styrda farthållarna är för tjuvluft. Men med tanke på att det hela tiden läcker in luft i vacuumsystemet så tar det längre och längre tid för pumpen att bygga vacuum.
Användarvisningsbild
av DayDreamer
svergie2 skrev:V40 96-04, har dom vakumstyrt eller elektroniskt?
Gissar på att dom första modellen Fas1 96-00 har mekaniskt gasspjäll (vajer) så där är det garanterat vacuum. Dom senare modellerna Fas2 borde kanske ha elektroniskt spjäll och då är inte farthållaren vacuumstyrd. Vet inte om V40/S40 ens har elektroniskt gasspjäll ?:-/

Såhär står det när jag googl[…]

installera dragkrok

ok, tack för det! Kollade lite mer på […]

nackdelar med Running Boards

I tillbehörsbroschyren står det fö[…]

Vad gäller temp. på skivorna så[…]