Här kan ni medlemmar presentera era bilar med bilder, information etc. Skriv gärna era projekt ni håller på med också! Max en tråd per bil!

Moderator: Moderatorer

Bonden1989 skrev:Hade det kopplat som du beskrivit.

Relä 85 till blå/vit kabel under ratten.
På relä 86 (jord) satte jag ett dubbelt flatstift eller vad det heter och drog kabel därifrån till knappen.

/Danne
När du kopplar in så att knappen är med i kretsen hur är det då med extraljuset? Lyser det när du sätter på helljuset eller lyser det inte när du sätter på helljuset?

Tänker på det sista du nämner om 86 hur drog du kablarna då?

Gjorde du så här? Du drog en kabel från ena reläet (86) till det andra reläet (86) och sen in till knappen i bilen? Som enligt detta schema?

Bild

Eller så här vilket jag inte tror att du gjorde. Du drog en kabel från ena reläet (86) till jord och det andra reläet satte du en dubbel ut gång på och drog ena utgången till jord och den andra in till knappen. Detta schema

Bild
Lucif3r skrev:Eh, varför har du 2 kablar på samma plats på reläet?
Det känns som att du har kopplat fel och gjort knappen ineffektiv. Knappen ska vara I SERIE med jord- eller matningskabeln, inte löst brevid eller något liknande. Dvs du har EN kabel till varje pol på reläet, sen tar du första bästa sax eller avbitar och klipper av en kabel, DÄR imellan kopplar du knappen, och ENDAST där. Klipper du jorden så ska reläet INTE vara jordat NÅGON annan stans än via knappen.
Låter nästan som att han har kopplat det på detta sätt ändå trotts allt och det förklarar varför det inte fungerar med knappen för dig.

Bild
DayDreamer skrev:
Lucif3r skrev:Eh, varför har du 2 kablar på samma plats på reläet?
Det känns som att du har kopplat fel och gjort knappen ineffektiv. Knappen ska vara I SERIE med jord- eller matningskabeln, inte löst brevid eller något liknande. Dvs du har EN kabel till varje pol på reläet, sen tar du första bästa sax eller avbitar och klipper av en kabel, DÄR imellan kopplar du knappen, och ENDAST där. Klipper du jorden så ska reläet INTE vara jordat NÅGON annan stans än via knappen.
Låter nästan som att han har kopplat det på detta sätt ändå trotts allt och det förklarar varför det inte fungerar med knappen för dig.

Bild
Det är så jag har gjort tyvärr! (S) (S) Det är mitt eget fel som inte är tillräckligt vaken.
Ni vet jag monterade och kopplade in reläerna först, enligt beskrivningen som följde med dem. Dvs att 86 ska jordas i kaross.
Hade dock i bakhuvudet att knappen skulle kopplas in på jord, så att jag satte ett dubbel-flatstift på första reläet också... :roll: (S)
På sista reläet sitter ju kabeln till jorden på ett dubbel också, så det är lätt urkopplat som synes på bild 1 och 2.

Får ta och fixa detta på måndag då verkstan har öppet. Behöver nämligen lite fler kabelskor. Hade inga såna små som man ska ha till knappen och tillbehörs-kontakten, så jag gjorde några själv av några stora. :roll:
De verkar ju hålla och sitta fast i kontakten, men det skulle kännas bättre att veta om att det passar riktigt.

Nu har ni ju i alla fall troligtvis löst det åt mig, så det får jag tacka för! :wink:

/Danne
Kunde jag vänta tills på måndag? Svar nej.

Satte mig i bilen efter 3-kaffet, (som är obligatoriskt! :wink: ) och körde direkt över bron. Första gången jag var på biltema i Kalmar och det är väl minst 2 år sen de öppnade. :)

Köpte det jag skulle ha till knappen och tog lite säkringar. Jag visste att det var dåligt med reservsäkringar i bilen. Självklart så är det omöjligt för mig att gå in på såna här ställen och bara köpa det jag skulle ha. :roll:

Gick förbi bilvårds-avdelningen och tänkte att bilen börjar se lite hemsk ut invändigt. Jag köper en flaska med rengöring av interiör, eftersom min gamla var tom. :)
Hinner inte längre än ett par meter innan jag får ögonen på en burk som det stör motortvätt på. :roll: Har länge haft planer på att tvätta min motor, så det blev en sån också!

Sedan var det dock bara att sätta på sig skygglappar och springa mot kassan! :lol: Vill ju inte köpa upp alla sina pengar!

När jag kom hem tog jag en till kopp kaffe och gick sedan ut till bilen och monterade knappen, som den ska vara... :roll:

Så nu har jag en hel rad med knappar vänster om ratten. Funderar på vad jag kan sätta för knapp på den lediga platsen till höger...
Vet precis vad jag skulle sätta där om det skulle ha funnits till dessa bilar och det är infällbara backspeglar.
Har ju ett garage byggt på 70-talet och det är väl ungefär 2-3 cm att ge på... :???:

Här är en bild på monterad knapp
Foto0072.jpg
Foto0072.jpg (437.89 KiB) Visad 372 gånger
Lucif3r skrev:Men... Fungerar knappen nu då? :)

Heh, 2-3cm att ge på, ja det är typ vad jag har också, + 90grader sväng :roll:
Jajamän! Fungerar perfekt nu. :-)-) Jag hade ju kopplat fel med jorden, precis som du och DayDreamer var inne på.

Någon 90graders sväng har jag ju som tur inte, så jag är inte avundssjuk. :wink: Däremot har jag en nypon-häck längs vänstra sidan av uppfarten, som man får passa sig för.
Garaget i sig är för smalt. Passagerare får gå ut innan jag kör in, annars blir de kvar i bilen. :roll:
Bonden1989 skrev:Kunde jag vänta tills på måndag? Svar nej.

Satte mig i bilen efter 3-kaffet, (som är obligatoriskt! :wink: ) och körde direkt över bron. Första gången jag var på biltema i Kalmar och det är väl minst 2 år sen de öppnade. :)

Köpte det jag skulle ha till knappen och tog lite säkringar. Jag visste att det var dåligt med reservsäkringar i bilen. Självklart så är det omöjligt för mig att gå in på såna här ställen och bara köpa det jag skulle ha. :roll:

Gick förbi bilvårds-avdelningen och tänkte att bilen börjar se lite hemsk ut invändigt. Jag köper en flaska med rengöring av interiör, eftersom min gamla var tom. :)
Hinner inte längre än ett par meter innan jag får ögonen på en burk som det stör motortvätt på. :roll: Har länge haft planer på att tvätta min motor, så det blev en sån också!

Sedan var det dock bara att sätta på sig skygglappar och springa mot kassan! :lol: Vill ju inte köpa upp alla sina pengar!

När jag kom hem tog jag en till kopp kaffe och gick sedan ut till bilen och monterade knappen, som den ska vara... :roll:

Så nu har jag en hel rad med knappar vänster om ratten. Funderar på vad jag kan sätta för knapp på den lediga platsen till höger...
Vet precis vad jag skulle sätta där om det skulle ha funnits till dessa bilar och det är infällbara backspeglar.
Har ju ett garage byggt på 70-talet och det är väl ungefär 2-3 cm att ge på... :???:

Här är en bild på monterad knapp
Foto0072.jpg
Vad bra att det fungerar nu.

Kan tala om för dig att infällbara backspeglar fanns som original tillval när bilen beställdes som ny, finns iaf en knapp för dom när man kikar i VIDA.
DayDreamer skrev:
Vad bra att det fungerar nu.

Kan tala om för dig att infällbara backspeglar fanns som original tillval när bilen beställdes som ny, finns iaf en knapp för dom när man kikar i VIDA.
Great! Nu blir jag ju tvungen att leta reda på det... :roll: Kommer att ligga sömnlös och veta om att den funktionen finns...
Man var nog tvungen till att ha alla tillvals-paketen för att få den fina funktionen.
DayDreamer skrev:Kan tala om för dig att infällbara backspeglar fanns som original tillval när bilen beställdes som ny, finns iaf en knapp för dom när man kikar i VIDA.

Hmmmmm..... Är du säker på att den knappen inte är för P2orna, och det bara är en bugg i VIDA som gör att den visas även på x70 99-00?
  • 1
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 55

Felkod på en abs-sensor beror knappast p&ari[…]

Min erfarenhet med just dem kompressorer och ljud […]

finansiera V90

Tveksam om Volvofinans har sånt upplägg[…]

Verkar att den verkstad kan bara göra ett byt[…]