Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Mickius
Hej. När dom bytte armatur till min D5 -02 så togs ledningen till pumpen för dieselvärmare bort. Antagligen har väl inte pumpen fungerat och eftersom det sitter motorvärmare och kupevärmare så har säkert dessa använts istället.

Men i helgen ska pumpen bytas och bränsleledningen monteras.

har då några frågor.
Man hör och känner att dieselvärmare startar. Troligtvis fungerar även glödstift då man känner rätt snart att den blir lite varmare än omgivningen. Blåser i avgas och surrar om den. Räcker det med att sätta dit sakerna och låta den försöka starta att par gånger så hoppar den igång eller är man tvungen att tvångsköra pumpen så det kommer fram diesel till värmaren?

Nu vet jag ju inte om dieselvärmare verkligen fungerar när den väl får diesel. Ibland när man stänger av bilen kan man höra ett lite skapliknande ljud, dovk aldrig annars. Någon som vet vad detta kan vara för ljud? Kommer säkerligen ifrån dieselvärmaren men hinner aldrig ut för att vara helt säker på att det är där ifrån.
skrapandet är antagligen något annat.
Värmaren gör 3 startförsök, sen sätter den felkod o måste nollas.
Jag säger som så här, har du möjlighet att tvångsköra pumpen för att få fram bränslet så gör det, annars måste man koppla upp bilen med dator
Jag har eftermonterat bränslevärmare på två av mina bilar, första gången fick jag köra pumpen med vida en stund, precis som det rekommenderas att göra enligt installationsbeskrivningen. På andra bilen testade jag att starta som vanligt och det gick igång på första försöket, så visst kan man ha lite tur. Men allt blir lättare med en Vida dator på arbetsbänken när man gör något sånt här.
Mickius skrev:Går ju alltid starta en pump med ett löst batteri vid sidan av och låta den pumpa fram bränsle. Men räcker det att göra så?
Pumpen är PWM-styrd så att koppla 12V på den gör exakt nada! Så det går icke... tyvärr!
Jo vet att man kan köra pumpen om man pulsar ström till den. Så ja testa nya pumpen som ska monteras dit. Men får testa montera allt imorgon o se vad som händer.

Man hör att dieselvärmaren håller på ca 30 sec varje gång man startar motorn. Bör den göra de om den "låst sig" som alla skriver att dom gör efter 3 misslyckade startförsök?
Kan meddela att det hoppa igång direkt av sig själv när de nya sattes dit. Behövde varken tvångsköra eller nolla dieselvärmare :D

Så nu är man riktigt nöjd! Bara fixa tidur framöver sen till den oxå så är bilen i tipptopp! 8)

Hej, Jag har problem med PowerPulse-systemet och […]

XC60 MY27

T6 hade tidigare 253 hk bensinmotor + 153 hk elm[…]

Carplay Trådlös adapter

Jag har en AAWireless 1 som bara ligger om nå[…]

Hej, Det har börjat 'surra' från omr&ar[…]