andersuw skrev:flygsfors skrev:Att jag vill ha det i A-stolparna beror på att jag vill "lyfta" ljudbilden i bilen,ska köra ett trevägs-system med diskant och mellanregister i a-stolpen och basen nere i dörren. Allt ska delas aktivt och tidskompas,alltså en helt vanlig installation för oss bilstereonördar då ljudet i en v70(i allafall min) är långt ifrån bra om man har vant sig vid hur det kan låta. Vad det gäller skrammel/resonans så är det riktig installation som gäller och dämpmattor i dörrar o a-stolpe och "midden" i stolpen kommer spela nånstans runt 200hz-3000hz så den kommer inte flytta luft direkt.
Tack för svar. Men vinner man så mycket på att flytta diskant och mellanregister uppåt i bilen rent fysiskt? Jag är själv knappast någon bilstereonörd men tycker ljudet i min V70 T5 -02 med Premium Sound (utan sub) är utmärkt som det är (med reservation för radiomottagningen som bara är "sådär"). Är inte fullt lika nöjd med Premium Sound-ljudet i min V70 D5 -02 (även den utan sub) även om jag inte skulle vilja beteckna det som direkt dåligt (och radiomottagningen verkar vara lite bättre). Troligen är det de större bashögtalarna (8 tum jämfört med 6,5) i det äldre systemet som är främsta orsaken till att jag tycker det låter bättre.
När det gäller skrammel/resonans är det främst stabiliteten och infästningen hos A-stolpspanelen jag sätter frågetecken för. Duger detta att fästa högtalare i? Men kanske kan man med lämpliga mått och steg få det att fungera i alla fall.
Kan bara säga att jag är en sån där "skadad" person som har byggt billjud i 25 år och då inser man ganska snabbt att orginalljudet i bilar idag inte borde få förtjäna att kallas tex "premium sound" för det är det inte,men det är ju förstås en kostnadsfråga för tillverkaren(volvo) hur mycket dom vill lägga på det.
Finns bilmärken som kör både Bose och Harmon kardon i billjud original,kostar multum med pengar men dom kan lätt bräckas av ett eget bygge för ca 10000 kr.
Kan nämna vad jag tycker låter dåligt i min volvo:
Ta vilken populär-låt ifrån dagens artister tex Avicii eller något annat med lite bas,så fort det börjar "dra" på lite i låten så blir hela ljudbilden "grötig",och det tror jag beror på:
1. Dålig effekt i huvudenheten(originalstereon,och jag har inte rört varken bas eller diskant,de står på noll)
2. Högtalarelement med hög känslighet för att kompensera dålig effekt från stereon(=lättdrivna element),men som tappar ljudkvalite snabbt när det volymen ökar
3. Vibrationer i dörrarna pga dålig dämpning av plåt,plast etc
Vi bilstereonördar som vill bygga välljud (jag),vi vill placera högtalarna högt i bilen och långt fram så det blir som du hade scenen framför sig,du ska uppleva artisterna spela framför dig uppe vid instrumentbrädan.
Till det används det ofta trevägs system, i mitt fall 6.5" bas nere i dörren för bas är värre att säga vad den kommer ifrån ljudmässigt,sedan 3" mid eller mellanregister som tar hand om röster/instrument till en viss gräns som i sin tur tas över av diskanten och för att få till "scenen" så placeras de elementen högt.
Allt detta drivs av separata slutsteg.
Sedan tidskompenseras alla högtalarna så "scenens" centrum hamnar framför dig.
Jag hänger med att många är nöjda med det som sitter i bilen men jag är tyvärr inte en av dom,det är lite som att sitta hemma och tycka ljudet är bra i platt-tvn.