Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Har en såndär volvo som det står i ämnesraden,
problemt är det att den bludrar vid gaspådrag som att den får förmycke bensin den 4-taktar typ?? men om man bara står och tom gasar och man håller den över ca1700rpm så då låter motorn som vanligt fast den är väldigt orklös när man ska köra iväg, den sotar på alla stiften och om man låter den stå i några dagar så går den bra ett tag tills den börjar bli lite varm. (Det lyser ingen motor/lambalampa och det går inte att läsa av felkoder med datorn.)

Har bytt lambasond, tändstift, kollat rotorn och fördelar lock, komptesta den, bra komp på alla cyl, har kollat att inte katen är tät, har kollat om ventilen som ska skicka tillbaka soppan till tanken som sitter vid spridaren ist skickar soppan genom vaccumslangen som styr den men inte de heller, har även prövat byta styrbox till insprutningen (Den var inte samma nummer på boxen men det gjordes för att se om man skulle få något annat betende.)
Men ingenting har hjälpt.

Det är en B5202S motor i den.
Kamrem bytt för ca 150mil sedan och servad även då.

Min lokalverkstad har som slut på tips vad de kan vara.

Så nu är mitt hopp till DIG!
Jag behöver verkligen mer tips!
Är tacksam för alla tips!
av sethha1
Kom bekymmret efter kamremsbytet? :shock:
av gunnar_hoj
kolla luftmassemätaren, min betedde sig likadant innan jag bytte mätare
av Jonnym
Tack för tipsen!.. :D

Det komme efter jag hade bytt kamrem men inte direkt han köra 100-150mil cirka.

Är luftmassemätaren den lilla blå saken som sitter på insugsröret?
Isf har jag prövat en annan sådan men det blev ingen skillnad.
Till saken hör att jag körde till med utan luftmassemätare och utan gummipackningen som sitter runt om den så jag hade ett hål som var ca 2x2cm efter luftburken på insugsröret och det var ingen skillnad ändå.
Man tycker ju att den borde gå betydligt sämre då?
av gunnar_hoj
undeligt!
ja det är kontakten som sitter på röret från luftfiltret.
Gunnar
av Jonnym
Jajjemänsan mycket underligt är det tyvärr. :(
av *pettson*
Jonnym skrev:Jajjemänsan mycket underligt är det tyvärr. :(
kontrollerat att den lilla tunna slangen från motorn (gulvit) sitter i som den ska vid mapsensorn som sitter över kylaren? Det låter onekligen som om den inte är i..

Sen du.. det är inte nån massmätare på en 140.144hk modell dom har mapsensorer. Det blå är endast en tempmätare för insugsluften.
Slangen jag nämner är det som överför motorns vilja att ha bensin.
av Jonnym
*pettson* skrev:
kontrollerat att den lilla tunna slangen från motorn (gulvit) sitter i som den ska vid mapsensorn som sitter över kylaren? Det låter onekligen som om den inte är i..

Sen du.. det är inte nån massmätare på en 140.144hk modell dom har mapsensorer. Det blå är endast en tempmätare för insugsluften.
Okej tack för tips ska kolla de imorgon! :)

Det är ingen 144hk det är en 126hk alltså en 2.0, men det är kanske samma sak där? Kan mapsensor gå sönder? Eller?
av *pettson*
Jonnym skrev:
*pettson* skrev:

Okej tack för tips ska kolla de imorgon! :)

Det är ingen 144hk det är en 126hk alltså en 2.0, men det är kanske samma sak där? Kan mapsensor gå sönder? Eller?
ja det är samma system. Och visst sensorn kan gå sönder men det är vanligare att slangen helt enkelt hoppar ur.
av Jonnym
Har kollat vaccumslangarna igår men alla satt som dom skulle. Tyvärr, så nu vet jag inte vad de är. Men ska försöka få ta i en till mapsensor och pröva byta.

Ser framemot nya tips!

:)

Efter kopplingsslaget hängdes troféern[…]

Bränslekrux...

Jo det är det jag menar, den som sitter p&ari[…]

V60 Hybrid - Erfarenheter

Nån som har en v60 d5 2016 hybrid som g&ar[…]

Trådlös laddning MY2026

I Volvos pressmeddelande för XC60 MY2026 fram[…]