- tis 19 jan 2016, 20:45
men det kan inte vara mer än 800mil än ska se om jag inte hittar datumet när jag gjorde det.
White skrev:Kan ta ett ögonblick att få upp oljetrycket när det är så kalt.Ok det kanske har varit så tidigare men reagerade över just att lampan inte slocknade direkt idag.
SubMarine skrev:Jag noterade på min bil att oljetrycket började ta längre och längre tid på sig att bygga upp efter start. Vid det tillfället började jag närma mig 1500 mil sedan senaste oljebytet. Efter byte av oljan och filter så byggdes trycket mycket snabbare. När bytte du olja sist?Dum som jag var skrev jag aldrig upp miltalen (S)

Bonden1989 skrev:Vad bra att det verkat lösa sig med lambdasonden.Ok ja då är det iaf kylan jag får skylla det på märkte sen när motorn var varm och oljan tunnare så byggde den tryck direkt.![]()
Ja, det tar lite längre tid med oljan, när det är kallt och den är tjock.
Såg själv när jag fyllde på kedjeolja i motorsågen igår. Den var jäkligt tjock, så man fick köra igång sågen lite sakta annars nöp svärdet direkt! :roll:
Traktorn med sin 15-40 olja kan också vara rätt så seg på att komma igång på morgonen...
Lucif3r skrev:Jodå, det kan allt ta en stund extra under dessa trista månader att få upp trycket. Har hänt att även min V70 har tagit lite extra tid på sig innan lampan slocknat, och jag kör också med 5w-40 i min.Ok efter som alla nämner att det tar tid så är det inget jag behöver oroa mig för då.
Sen finns det ju givetvis saker som kan göra saken värre, t ex en redan geggig oljesil, förträngda oljekanaler osv osv.
Nuvarande: S40 T5 sport MY04
Tidigare S70 2,5T MY99 (skrotad)
Tidigare S70 2,5T MY99 (skrotad)