- tor 14 jan 2016, 08:18
#1037684
Som sagts ett flertal gånger i många olika sammanhang, fartvinden kyler ordentligt. Har du glykol som "tål" -35° så fryser inte kylarvattnet förrän under -35°. Kör du då i 70 km/tim. så ör kyleffekten kanske -50°, kanske mer. Det fryser sällan så det blir isproppar, men vattnet blir "segt" av små iskristaller som hindrar flödet. Då hjälper det att stanna och även stanna motorn en stund. Då är det bra att kunna skydda kylaren mot fartvinden.
Mvh
Lennart
Snusebuse skrev:Använder egentligen helsyntet mest för sinnesron och för att det är min första bil, den har gått så lite så i min värld duger bara det bästa åt min gamla vagn.Så tänkte jag också med frugans bil när den köptes nästan ny, men jag lärde mig läxan den hårda vägen när oljetrycket försvann p.g.a igenkokksad motor beroende på att jag använde helsyntetisk motorolja och följde tillverkarens rekommendationer för oljebyte. Numera använder jag Biltemas semesyntetisk 10W40 olja (det bästa av 2 olika världar) och byter 2 ggr om året c:a 6 - 800 mil.
Mvh
Lennart
Mvh
Lennart
Kör sedan många år en väl utrustad 745 -88B GLT 16V
Lennart
Kör sedan många år en väl utrustad 745 -88B GLT 16V