Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av lennarte
Som sagts ett flertal gånger i många olika sammanhang, fartvinden kyler ordentligt. Har du glykol som "tål" -35° så fryser inte kylarvattnet förrän under -35°. Kör du då i 70 km/tim. så ör kyleffekten kanske -50°, kanske mer. Det fryser sällan så det blir isproppar, men vattnet blir "segt" av små iskristaller som hindrar flödet. Då hjälper det att stanna och även stanna motorn en stund. Då är det bra att kunna skydda kylaren mot fartvinden.
Snusebuse skrev:Använder egentligen helsyntet mest för sinnesron och för att det är min första bil, den har gått så lite så i min värld duger bara det bästa åt min gamla vagn.
Så tänkte jag också med frugans bil när den köptes nästan ny, men jag lärde mig läxan den hårda vägen när oljetrycket försvann p.g.a igenkokksad motor beroende på att jag använde helsyntetisk motorolja och följde tillverkarens rekommendationer för oljebyte. Numera använder jag Biltemas semesyntetisk 10W40 olja (det bästa av 2 olika världar) och byter 2 ggr om året c:a 6 - 800 mil.

Mvh
Lennart
av NilsO
"Kyleffekten" gäller påverkan på varm, mänsklig hud. Om det blåser så leds värmen bort mer effektivt från huden – på så vis kan man säga att vid en viss vindhastighet och -5°C kyls huden av lika effektivt som vid -15°C och stiltje.

Men temperaturen i luften i sig sänks inte för att det blåser. En termometer visar inte mindre för att det blåser på den. Kylarvätskan kan inte frysa på grund av fartvinden.
Användarvisningsbild
av lennarte
NilsO skrev:Kylarvätskan kan inte frysa på grund av fartvinden
Jag sa inte att det fryser heller, men att vattnet blir "trögflytande" ay iskristaller dom bildas och gör kylarvätskan "trögflytande. Det är trots allt inte ovanligt att motorn går varm efter ett tag (någon/några kilometer) och ofta gäller det bilar som har på gränsen för lite glykol, och då räcker det att stanna och vänta ett tag eller täcka för innan man kör om man vet att man ligger på gränsen. Detta är kanske ett vanligare problem "här nere i södern" där det kan gå flera år mellan dom gånger det blir -20° eller mer. Det är väldigt sällan det är under -10° här vid kusten. Har du då glykol som bara klarar -15° så fryser det aldrig sönder något, det blir "bara" problem när man kör.

Mvh
Lennart
av NilsO
Visst, men tidigare i tråden talas det om kyleffekten. Den är inte relevant när det gäller bilar, varken vad gäller växellådsolja eller kylarvätska.

Fartvinden kan inte göra kylarvätskan kallare än temperaturen i luften. Så om kylarvätskan nästan fryser när man kör, så var den frusen redan när bilen stod parkerad också.

:)
Användarvisningsbild
av lennarte
NilsO skrev:Visst, men tidigare i tråden talas det om kyleffekten. Den är inte relevant när det gäller bilar, varken vad gäller växellådsolja eller kylarvätska.
Jag är inte helt överens med dig. Men det behöver vi inte diskutera här.

Mvh
Lennart
Användarvisningsbild
av Frrla
jag tänkte köpa en sån här
Bild

just för att få upp värme på oljan i motorn samtidigt.

jag ser ingen anledning varför man inte skulle kunna ha en på tex batteriet eller växellådan också...
av Amarace
Och jag ser ingen anledning till att sätta saker som inte hör hemma utomhus någonstans på en bil. Sånt där är inte gjort för det.
Användarvisningsbild
av Snusebuse
Köpte en liter OKQ8 ATF F/G till M45an och två liter OKQ8 Transmissionsolja Syntet 75W90 GL-5 till bakaxeln. Ska väl inte vara något fel på OKQ8s oljor?

Klurade även ut under de 17milen hemåt att det inte var lådan som tjöt så jävulskt, den låter visserligen mer än den brukar när det är såhär kallt och vet ej när den sist är bytt så byter den och bakaxeln ändå, men det värsta oväsendet kom från att bromsen höger fram ligger an mot skivan, den vill inte dra bak sig in i oket igen i kylan. Blir å motionera bromsarna lite i helgen.
av ingesjo
Hmm 230V grejer som levereras utan stickkontakt ger mig varnings vibbar.

Det går "luftblåsor" i ledni[…]

Jag ställde frågan när jag kö[…]

Generator Pv 444

Hej! Tack för svar ja orginal Astrolite.Kolen[…]

Kontakten till ECU:n är ju alltså delad[…]