- lör 12 maj 2007, 08:06
#103965
Hej! Att du inte hittar några lastförskutningsskydd på nätet beror på att Volvos eget skydd är det enda som går att registreringsbesiktiga med. Det beror på att SBP kräver inyg på: Lastförankringsöglorna, lastförskjutningsskyddet och att skyddet inte påverkar sidokrockgardinens (IC) funktion. Skyddet och öglorna kan i princip vem som helst skriva intyg på, medan IC påverkan, kräver SBP intyg av Volvo. Volvos intygstecknare godkänner bara Volvos egna produkter. När det gäller ICn så är det skyddet monterat på alla V70N och ingår i helbilsgodkännandet. SPB kräver intyg från Volvoverkstad på urkopplingen av ICn, som innebär att din bil inte uppfyller kraven för helbilsgodkännandet. Den verkstadschef som utfärdar ett sådant intyg har mer eller mindre skrivit under sin egen avskedsansökan. Så glöm dom eventuella "piratnät" som du mot förmodan hittar på nätet. Volvos skydd består av ett skydd med öglor, golv, ram till golvet, motstånd som ersättning för säkerhetsbältena mm. När du sedan monterat prylarna så åker du till en Volvoverkstad som kontrollerar att det är Volvos tillbehör som är monterat på rätt sätt. Dom mejlar sedan ner till Volvos intygstecknare som skickar intyget till återförsäljaren, där du sedan hämtar det. Nu kan du passera SBP utan minsta problem. Kostnader: Ca 11000-13000kr för minimi utrustningen som krävs för regbesiktning. Ska du ha hela satsen så får du punga ut med ca 20000. Volvoverkstad vill ha ca 25000 monterat och klart. Om du monterar skyddet själv kan Volvoverkstan dessutom vilja ha 1/2 timmes debitering för jobbet. Regbesiktningen kostar ca 1100kr. Min fordonsskatt sjönk från 7510:-/år till 2351:-/år. När du har bestämt dig för att omklassa bilen får du höra av dig så ska du få alla detaljnummer och monteringstips. Lycka till
Volvo V70 Classic 2,4D-08
Volvo V70 Classic 2,4D-08