PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

#1039752
LarsBd skrev:Självklart går det att ordna men beroende på vilka krav på utseende du har kan kostnaden bli "astronomisk".
Tänkte om det fanns typ någon konverterare som man kan sätt dit som konverterar wiren så den blir elektrisk sen så är det bara att koppla in en universal hastighetsmätare?
av Arne
#1039793
Om du tar bakaxeln från en sen modell av 240 så sitter givaren för hastighetsmätaren där. Bakaxeln är något smalare på 240 och utväxlingen är högre. Har ingen uppfattning om det är möjligt att flytta över och installera givaren och ABS kransen från en 240 axel till en 140 axel, men det borde kanske vara möjligt. Då kan man också passa på och byta till en lämpligare utväxling samtidigt. M30 axeln och 1030 axeln är i princip likadana så inkromet går att flytta över.
#1039809
"Tänkte om det fanns typ någon konverterare som man kan sätt dit som konverterar wiren så den blir elektrisk sen så är det bara att koppla in en universal hastighetsmätare?"

Tvärtom, från elektronisk till mekanisk finns, men det är dyrt och kräver datakunskap för kalibrering.
http://www.abbott-tach.com/cablex.htm
Troligen är det samma sak i ditt projekt, från mekanisk givare till elektronisk mätare. Alltså dyrt och svårt.
Xc60 MY26 Kylt handsfack

Var och tittade på en Plus Dark My26, den ha[…]

Husbilar igen, eller ja förare och själv[…]

Termostaten (tror det är den) i både f&[…]

Det är ofta fel på dessa mätarhus.[…]