- tis 19 jan 2016, 14:52
#1039566
Hej, jag har försökt leta runt men hittar inget aktuellt med mitt problem, om det nu skulle finnas en liknande post ber jag om ursäkt.
Jo det är såhär att bilen har nu gått 21500km. 18k servicen hoppade ja över additiv-påfyllning jag hade ingen aning om vad det ens var just då.
Olja och filter byten är gjorda. additiv påfyllning är nu bokad, men har inte sätt någon lampa lysa eller felmedellande gällande detta tror jag inte?
Bilen stog ca 1 år ute och den tog stryk på batteriet det var helt dött gick inte ens att ladda. Jag bytte batteriet i somras o ställde på bilen och den har funkat som den ska tills nu när det blev kallare. Bilen stog oxå med väldigt lite diesel den tiden och i somras åkte jag ner på reservern och då börja den blöddra och jag kom knappt framåt, efter en tankning så gick den som den skulle igen och jag har inte låtit den gå ner så långt igen.
När det var som kallast nu för några dagar sedan (-18) efter en längre körning börja den rycka hejvillt och att gasa med bilen gick inte alls, då blöddrar den och rycker väldigt mycket, tappar all kraft över 2000 varv. Snackade med en kompis som är ganska kunnande om bilar och trodde det möjligtvis kan vara kondens i tanken. Nu när det är aningen varmare kan jag gasa med den men den rycker fortfarande inte lika kraftigt men man känner att kraften inte finns där att den "stryps". jag skulle nog säga att jag inte kommer långt över 145km/h med bilen.
Jag är väldigt orolig över bilen och vill verkligen ha den kvar, eftersom jag slarvat med additivet har jag kollat oljenivån och den är normal (ifall partikelfiltret skulle vara igensatt). Jag har oxå beställt nytt partikelfilter som ska monteras på.
Kan det bli så illa att det dieseln klumpar om den står för länge (med tanke på att den ryckte som fasen när det var ca 5-6liter kvar i tanken), att bränslefiltret börjar bli igensatt?, Är det enkelt att göra en tömning på tanken?
Är det något som jag borde tänka på mer, är det någon som vet vad det annars skulle kunna vara?
Jo det är såhär att bilen har nu gått 21500km. 18k servicen hoppade ja över additiv-påfyllning jag hade ingen aning om vad det ens var just då.
Olja och filter byten är gjorda. additiv påfyllning är nu bokad, men har inte sätt någon lampa lysa eller felmedellande gällande detta tror jag inte?
Bilen stog ca 1 år ute och den tog stryk på batteriet det var helt dött gick inte ens att ladda. Jag bytte batteriet i somras o ställde på bilen och den har funkat som den ska tills nu när det blev kallare. Bilen stog oxå med väldigt lite diesel den tiden och i somras åkte jag ner på reservern och då börja den blöddra och jag kom knappt framåt, efter en tankning så gick den som den skulle igen och jag har inte låtit den gå ner så långt igen.
När det var som kallast nu för några dagar sedan (-18) efter en längre körning börja den rycka hejvillt och att gasa med bilen gick inte alls, då blöddrar den och rycker väldigt mycket, tappar all kraft över 2000 varv. Snackade med en kompis som är ganska kunnande om bilar och trodde det möjligtvis kan vara kondens i tanken. Nu när det är aningen varmare kan jag gasa med den men den rycker fortfarande inte lika kraftigt men man känner att kraften inte finns där att den "stryps". jag skulle nog säga att jag inte kommer långt över 145km/h med bilen.
Jag är väldigt orolig över bilen och vill verkligen ha den kvar, eftersom jag slarvat med additivet har jag kollat oljenivån och den är normal (ifall partikelfiltret skulle vara igensatt). Jag har oxå beställt nytt partikelfilter som ska monteras på.
Kan det bli så illa att det dieseln klumpar om den står för länge (med tanke på att den ryckte som fasen när det var ca 5-6liter kvar i tanken), att bränslefiltret börjar bli igensatt?, Är det enkelt att göra en tömning på tanken?
Är det något som jag borde tänka på mer, är det någon som vet vad det annars skulle kunna vara?