NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av figg
Hej, jag har försökt leta runt men hittar inget aktuellt med mitt problem, om det nu skulle finnas en liknande post ber jag om ursäkt.

Jo det är såhär att bilen har nu gått 21500km. 18k servicen hoppade ja över additiv-påfyllning jag hade ingen aning om vad det ens var just då.
Olja och filter byten är gjorda. additiv påfyllning är nu bokad, men har inte sätt någon lampa lysa eller felmedellande gällande detta tror jag inte?

Bilen stog ca 1 år ute och den tog stryk på batteriet det var helt dött gick inte ens att ladda. Jag bytte batteriet i somras o ställde på bilen och den har funkat som den ska tills nu när det blev kallare. Bilen stog oxå med väldigt lite diesel den tiden och i somras åkte jag ner på reservern och då börja den blöddra och jag kom knappt framåt, efter en tankning så gick den som den skulle igen och jag har inte låtit den gå ner så långt igen.

När det var som kallast nu för några dagar sedan (-18) efter en längre körning börja den rycka hejvillt och att gasa med bilen gick inte alls, då blöddrar den och rycker väldigt mycket, tappar all kraft över 2000 varv. Snackade med en kompis som är ganska kunnande om bilar och trodde det möjligtvis kan vara kondens i tanken. Nu när det är aningen varmare kan jag gasa med den men den rycker fortfarande inte lika kraftigt men man känner att kraften inte finns där att den "stryps". jag skulle nog säga att jag inte kommer långt över 145km/h med bilen.

Jag är väldigt orolig över bilen och vill verkligen ha den kvar, eftersom jag slarvat med additivet har jag kollat oljenivån och den är normal (ifall partikelfiltret skulle vara igensatt). Jag har oxå beställt nytt partikelfilter som ska monteras på.

Kan det bli så illa att det dieseln klumpar om den står för länge (med tanke på att den ryckte som fasen när det var ca 5-6liter kvar i tanken), att bränslefiltret börjar bli igensatt?, Är det enkelt att göra en tömning på tanken?

Är det något som jag borde tänka på mer, är det någon som vet vad det annars skulle kunna vara?
hände mig åxo, men fick nåt meddelande om sevice, motorn drog ned effekten och det gick inte ens att varva 3000 rpm i friläge..körde 2 dar och sedan försvann meddelandet om service och motorn fick tillbaka full kraft..har ingen aning varför men nu går den bra
Har läst att bilen simulerar bränslebrist (rycker som attan) innan det tar slut för att man verkligen inte skall tömma tanken. Det skulle kunna förklara ursprungsbeteendet.

Du skriver filterbyte, var det inklusive bränslefiltret?

Ok, så det är inte vanlig "limp home"?

Har du kollat felkoder?
Perra_367 skrev:Har läst att bilen simulerar bränslebrist (rycker som attan) innan det tar slut för att man verkligen inte skall tömma tanken. Det skulle kunna förklara ursprungsbeteendet.

Du skriver filterbyte, var det inklusive bränslefiltret?

Ok, så det är inte vanlig "limp home"?

Har du kollat felkoder?

Ok nej, de var nog ingen simulering ja kände. bilen åkte från 80km/h till 60 sen till 70 ner till 40 upp till 60 och höll på så tills ja kröp fram till närmsta mack..

Bränslefiltret har jag inte bytit men ska göra det, enligt firman ja köpte den av var det bytt precis när ja köpte den vid 17000 men sen vet man ju inte till 100.. men den har varit servad med stämplar i boken enda fram tills ja köpte den, inklusive partikelfilter byte vid 12000.

Jag har inte kollat några felkoder ännu.
Jag har nytt batteri, men ibland när ja startar bilen står det att jag har dålig spänning i batteriet och värmaren stängs av. Vet inte riktigt vad det betyder men meddelandet försvinner om ja stänger av och på bilen. för Spänning i batteriet är det allt.
Jag tänkte felsöka den när ja får tag i en verkstad som fyller på additiv samt kan reseta mätaren för partikelfilter då ja byter det privat.

Hur negativt skulle bilen bli påverkad om inte bilen vet om att det är ett nytt partikelfilter? är det bara att den drar lite mer pga oftare regenerering eller är det något mer som sker? tycker förövrigt att det inte finns någon lampa som indikerar åp att den ska regenerera är riktigt kasst.
Hade börjat med bränslefilter, o servicen på partikelfiltret/additiv och se vad det ger tycker jag.

Sedan är det inte fel att kunna kolla lite felkoder, en Vida är bra att ha. Och om inte Vida så iallafall en OBD2-läsare som du kan koppla mot telefonen så du kan kolla bränsletryck, turbotryck med mera.

Inte hundra på vad det betyder för bilen om man inte skulle tala om för bilen att filtret är bytt, men har sett flera trådar med innebörden att det har betydelse så det bör du göra (som sagt, en kina-Vida är en bra investering).
Okok, jag ska försöka få allt sådant bytt i slutet av januari, bilen får stå sålänge.

Men jag undrar fortfarande om hur viktigt det är att nollställa mätaren för partikelfiltet. Har fått prisförslag från en verkstad på 1700 påfyllning av additiv nollställning av additiv men inte på partikelfiltret.

En annan verkstad vill ha 3800 för påfyllning och nollställning av båda. ( 1250kr för att nollställa partikelfiltret)

Edit: vet inte hur tätt regenereringen är, men när ja köpte bilen snittade jag 0,56 milen nu snittar jag 0,64. Dock med bredare däck nu..
Att nolla partikelfiltret är en enkel knapptryckning i VIDA så det bör inte kosta något extra kan jag tycka. Kan de nolla additivet så kan de nolla partikelfiltret också (båda dessa åtgärder görs i Vida, 1250:- => riktigt bra ersättning för några knapptryckningar =).

Så här ser det ut i Vida:
Bild
Hej, kan bara tala för mig själv. Har en 07 v50 2.0D. När mitt filter var igensatt bytte jag det själv men bilen fortsatte regenerera tills jag var in på volvo och fick det kvitterat, efter det så kan jag åka 45-90 mil beroende på körcyklar (vissa veckor blir det mycket kortkörningar).
Okok tack för snabb info! En "Kina vida" vad kostar det? Behöver man något mera? Är det enkelt att göra själv? Jag är ganska händig med datorer så att installera allt o få igång allt borde inte vara några större problem.

Med det ni skrivit nu så lutar det åt att jag fixar det själv. O gå på den billigare servicen. O investera i vida för framtida service / problem

Finns säkert en kortare rem att köpa. […]

B230fk saknar kraft

Jag tycker inte den verkar stiga med laddtryck hel[…]

…När den femstegade lådan inf[…]

Tack för detektivarbetet, vad gött jag h[…]