Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av joel80
Så länge du har växel i och motorbromsar stängs bränsletillförseln av i de allra flesta bilar. Du har alltså en nollförbrukning när du släpper upp gasen och rullar och bilen hålls igång av "energin" från motorbromsningen.
Men som sagt.. i min Hybrid fungerar det inte så vilket är irriterande. I både den V70 D3 och vår privata V60 T4F är det så.

I hybridläget stannar motorn för det mesta när man släpper upp gasen, förutom t.ex om man kört helt totalt slut i pure-läget. Då tar det några minuters "motorkörning" innan man får tillbaka den funktionen.
Samma sak med att den inte går över på eldrift vid gasuppsläpp gäller vid kallstart om det är väldigt kallt ute och man har i hybridläget. Då vill den få upp temperaturen i både batteri och kupé först innan man får köra på el. (Ofta kan man dock lägga över i pure-läge innan bilen själv väljer el..)
Användarvisningsbild
av joel80
Då typ2-uttag är dom absolut vanligaste och de som installeras oftast (tex 40 st om nån vecka i gallerians garage inne i Sthlm City.) så tycker jag att en typ2-kabel är en vettig investering. Volvos var dock lite dyr.. jag köpte min via evconnect.

Använder den just nu då jag står och laddar i ett garage i Stockholm. :D
Bild
av guinness
Instämmer med joel, en typ2 kabel från evconnect är en vettig investering.
Använder den nästan varje vecka.
Fast det beror ju på vart du laddar, jag kollade runt på alla platser jag brukar parkera på och konstaterade att på 4 av dom vanligaste platserna finns det fast kabel men på 3 andra behövdes det en egen typ2 för där fanns ingen schucko alls.

Jag har egentligen bara 2 platser där jag laddar med orginalkabeln, hemma och i Gallerians p-hus.
av guinness
joel80 skrev:Så länge du har växel i och motorbromsar stängs bränsletillförseln av i de allra flesta bilar. Du har alltså en nollförbrukning när du släpper upp gasen och rullar och bilen hålls igång av "energin" från motorbromsningen.
Men som sagt.. i min Hybrid fungerar det inte så vilket är irriterande. I både den V70 D3 och vår privata V60 T4F är det så.
Hmmm det skall jag testa..
Användarvisningsbild
av joel80
guinness skrev:Instämmer med joel, en typ2 kabel från evconnect är en vettig investering.
Använder den nästan varje vecka.
Fast det beror ju på vart du laddar, jag kollade runt på alla platser jag brukar parkera på och konstaterade att på 4 av dom vanligaste platserna finns det fast kabel men på 3 andra behövdes det en egen typ2 för där fanns ingen schucko alls.

Jag har egentligen bara 2 platser där jag laddar med orginalkabeln, hemma och i Gallerians p-hus.

I och med att dom uppgraderar och utökar alla laddplatser i gallerian försvinner shucko-uttagen där och alla uttag blir typ2.
Står på Stockholm Parkerings hemsida.. Ska vara klart i mitten av februari.
av guinness
joel80 skrev: I och med att dom uppgraderar och utökar alla laddplatser i gallerian försvinner shucko-uttagen där och alla uttag blir typ2.
Står på Stockholm Parkerings hemsida.. Ska vara klart i mitten av februari.
Ah OK, nu är dock den Galleria jag parkerar i, belägen i Kristianstad :) Och där är det 3st Schuko ( varav ett varit trasigt sedan Sep )
Men man kan ju hoppas att dom byter till Typ2 här också så småningom iom att det går liiiite fortare att ladda då.
Användarvisningsbild
av joel80
Aaah.. haha.. Ja då är du kanske inte "drabbad" av den uppgraderingen. :D

Har förresten precis tagit in offert till sån här box till kontoret. Kollegan har beställt en BMW i3 så vi sätter upp ett par stationära laddare på firman nu. :)

Dom här har trevlig övervakning via wifi och RFID och massa roliga funktioner.
http://www.charge-amps.com/halo/
Användarvisningsbild
av grillchips
Off topic, men i3, hujedamig vilken ful kärra. :D Kompisen beställde en sån till sitt företag också men mest för att den i princip kostade noll och inget att ha på firman. Han var dock ganska impad av bilen i övrigt!
Användarvisningsbild
av joel80
Ja den ser lite märklig ut! Men den ska vara rejält pigg att köra.. Dom hade ju en sån och testkörde i det där motorprogrammet med Persbrandt

Kolla det här:
http://www.svtplay.se/video/5654504/bil ... vsnitt-3-1

13 minuter in går Mikael in i i3an! :D
Sen är det några minuter med nån kille som bygger om sina bilar o saker till eldrift.. sen är i3:an o Micke tillbaka vid 17:55 med provkörning på bana...
  • 1
  • 22
  • 23
  • 24
  • 25
  • 26
  • 59

Kan ta bild sen när jag kommer hem. Känn[…]

Svarar på min egen fråga https://www.j[…]

230fk går snålt

Japp stämmer jag köpt för 3" l[…]

Ja, det löste sig med att byta bränsletr[…]