- tis 19 jan 2016, 19:49
#1039673
Så länge du har växel i och motorbromsar stängs bränsletillförseln av i de allra flesta bilar. Du har alltså en nollförbrukning när du släpper upp gasen och rullar och bilen hålls igång av "energin" från motorbromsningen.
Men som sagt.. i min Hybrid fungerar det inte så vilket är irriterande. I både den V70 D3 och vår privata V60 T4F är det så.
I hybridläget stannar motorn för det mesta när man släpper upp gasen, förutom t.ex om man kört helt totalt slut i pure-läget. Då tar det några minuters "motorkörning" innan man får tillbaka den funktionen.
Samma sak med att den inte går över på eldrift vid gasuppsläpp gäller vid kallstart om det är väldigt kallt ute och man har i hybridläget. Då vill den få upp temperaturen i både batteri och kupé först innan man får köra på el. (Ofta kan man dock lägga över i pure-läge innan bilen själv väljer el..)
Men som sagt.. i min Hybrid fungerar det inte så vilket är irriterande. I både den V70 D3 och vår privata V60 T4F är det så.
I hybridläget stannar motorn för det mesta när man släpper upp gasen, förutom t.ex om man kört helt totalt slut i pure-läget. Då tar det några minuters "motorkörning" innan man får tillbaka den funktionen.
Samma sak med att den inte går över på eldrift vid gasuppsläpp gäller vid kallstart om det är väldigt kallt ute och man har i hybridläget. Då vill den få upp temperaturen i både batteri och kupé först innan man får köra på el. (Ofta kan man dock lägga över i pure-läge innan bilen själv väljer el..)
Polestar 2 Dual Motor MY24
Hyundai Ioniq electric 2018
Såld: Polestar 2 Dual Motor MY21
Såld: V60 T4F Summum MY12
Såld: V60 D5 TE Summum MY16
Såld: V70 D3 DE MY13
Hyundai Ioniq electric 2018
Såld: Polestar 2 Dual Motor MY21
Såld: V60 T4F Summum MY12
Såld: V60 D5 TE Summum MY16
Såld: V70 D3 DE MY13