Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av frasse4
Men 2,5T är ju så mycket roligare att köra. Däcken är inte 3000 kr dyrare. En uppsättning 205/55/R16 kvalitetsdäck går på 3500 kr så då skulle du hitta en uppsättning 15" för 500?

Gällande förbrukning; jämför jag min med medel på spritmonitor för 2.4 är det 0,93 mot 0,90. Är automater ska tilläggas.
av andersuw
Malmstroem skrev:Jag skulle titta på 2005 eller nyare. Då får du antisladd som standard. Äldre V70N kan ha DSTC, men det är ovanligt.
Ja det kan vara en god idé. Som du säger finns det DSTC på en del tidigare bilar (bland dem min egen -02:a) men DSTC sållar mycket kraftigt bland de tänkbara objekten före 2005. Det vet jag av egen erfarenhet. DSTC stod på min egen kravlista då det begav sig och det var inte lätt att hitta bilar före MY -05 som hade det.

Dessutom ser bilen lite bättre ut, inte minst interiört (t.ex. ifråga om mitt- och tunnelkonsol) efter faceliften. Och en -05:a torde idag bara vara marginellt dyrare än en -04, allt annat lika.
av volvo244gle
Vi har just en V70 2.5T -04 och även en V70 2.4 -02 med 170 hk.
Bra familjebilar. -04:an har ingen kudde fram så där har vi babyskydd monterat. Grabben på 3 år sitter bakåtvänd i baksätet på båda bilarna. Inte så värst gott om benutrymme där kanske men funkar...

Fast det "bara" skiljer 40 hk mellan motorerna så är då -04:an bra mycket trevligare att köra. Där händer det faktiskt något när man trampar på!
-02:an är rent utsagt slö. Händer inte mycket där inte. Min sommarbil, en 244 GLE -89 med 116 hk känns mycket piggare och rappare. Fast den väger lite mindre å andra sidan...
Förbrukningsmässigt så har jag inte jämfört, men färddatorerna brukar visa runt 0,9 l/mil på båda V70 så förmodligen marginellt.

Gav 35.000 kr för vårt exemplar och har ägt bilen i ett och ett halvt år nu. Nybes. vid köp men skatten skulle in.
Fin bil utan större skavanker varken in eller utvändigt, men ingen direkt utrustning. Bra vinter- och sommarhjul.
Tyckte priset var ok, men var som sagt ett tag sen.

I övrigt så håller jag med skribenterna i tråden. Det där med nyckeln och fjärrlåset kan bli en dyr historia, och nya däck på det så blir det massa tusenlappar som bara flyger iväg innan ni ens kan börja använda bilen i princip.
Skicket på förarstolen ser inte ut att vara i tipp-topp heller. 12 år gammal bil förvisso, men ändå. Trist när det ser ut på det där viset.

Leta vidare, eller lägg ett bud på 25 k och börja där säger jag. Just det där med nyckeln och den trasiga klädseln är ett bra utgångsläge för vidare förhandling.
Fin bil annars med lite ovanligare utseende!

Och kanske framförallt.. Jag lyckas inte hitt[…]

snö

Vi fick mer snö igår, just som det had[…]

7 pers i familjen ungdomar med aktiviteter och sm&[…]

Den stora annons-tråden

På tal om XC70 som ligger högt i pris:[…]