Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Funk
On Call (ihop med värmare) är för mig idag en av de viktigaste extrafunktionerna i bilen. Jag skulle inte vilja vara utan den av massor med skäl, men främst att man kan fjärrstarta bilen även om man är en bra bit ifrån den, vilket fjärren inte klarar. Vad det gäller störningar så har vi (frugan har ocks On Call) haft problem med själva tjänsten ett par ganger, vilket är skitfrustrerande då det sker. Fast banken har haft fler störningar de senaste åren, för att inte tala om e-posten... Så i det stora hela är vi väldigt nöjda.

Om det är dyrt, ja det kostar en slant, men så kostar även fjärrstart och timer en bra slant dom också.
Om det är dyrt att förlänga tjänsten ?
Ja det är det, men samtidigt är en hundring i månaden i det stora hela transportpaketet inte avgörande.
Undrar just om jag kan fjärrstarta nya bilen, det blir i så fall ytterligare en trevlig funktion.. :)

/Thomas
av TheDog
Efter lite mer undersökning och då vi har gratis mv-stolpar på jobbet samt att bilen behöver vara varm 2 ggr/dag, så blir detta mitt val:

- Jag installerar en elektrisk motorvärmare med tillhörande batteriladdare
- De gånger jag behöver dieselvärmaren så använder jag tiduret eller direktstarten i bilen
- Jag hoppas att meddelandet om VOC går att få bort från instrumentpanelen utan kostnad

Om jag sedan anser mig behöva fjärrstart av dieselvärmaren får jag i framtiden avgöra om jaginstallerar mjukvaran för 3000 kr (har keyless) eller går med i VOC igen.

VOC med dieselkostnaden för c:a 200 starter per år 1260+500=1760 kr/år, så motorvärmaren är återbetald på mindre än tre år. Men då ska man också komma ihåg att jag inte är imponerade av tillgängligheten på VOC eller funktionerna.

Tack för alla synpunkter.
av andersuw
snoddasD5 skrev:Läste nån prisuppgift 1300:- för ett år voc eller har jag läst fel?
Nej det ligger i den storleksordningen.
Användarvisningsbild
av snoddasD5
andersuw skrev:
snoddasD5 skrev:Läste nån prisuppgift 1300:- för ett år voc eller har jag läst fel?
Ok billigt för att kunna kika till bilen och sen starta värmaren när man är på jobbet eller vart som helst på stan.
av mikebike
snoddasD5 skrev:
andersuw skrev:
Ok billigt för att kunna kika till bilen och sen starta värmaren när man är på jobbet eller vart som helst på stan.
Eller ändra timerinställningen om man blir försenad eller färdig tidigare.
Jag uppskattar också körjournalen, trots att jag inte kör speciellt mycket i tjänsten längre.
av andersuw
mikebike skrev:Eller ändra timerinställningen om man blir försenad eller färdig tidigare.
Jag uppskattar också körjournalen, trots att jag inte kör speciellt mycket i tjänsten längre.
Själv uppskattar jag också den möjlighet som finns på min bil (V70 D4 -15 med VEA-motor) att fjärrstarta inte bara värmaren utan även motorn. Om det är riktigt kallt och man inte är säker på hur mycket värmarkörning batteriet klarar kan man låta motorn ge värmaren lite extra "eldunderstöd" på slutet av uppvärmningscykeln. Två flugor i en smäll: ytterligare värme från motorn och ytterligare ström till värmaren.

Enbart fjärrstart av värmare kan man förstås fixa på annat sätt men resten av det VoC ger lär bli marigt. Så som det nu ser ut lutar det åt att jag förlänger abonnemanget när det blir dags. Dessbättre är det fortfarande bortemot tre år tills dess. :-)
Användarvisningsbild
av snoddasD5
Tror att dom som köper en ny volvo och lägger till VOC kommer även förlänga. Är nog vissa som köpt en begagnad volvo å sen kommer den en sån utgift dom inte räknat med därför sura över måste förlänga VOC.
av mikebike
Fjärrstart av motorn är inte aktuellt, dels skulle det kosta 4700:- till min bil, dels är det tomgångskörningsförbud där jag bor. Kunde möjligen vara intressant när man jagar, men inte till det priset.

Jag provade att dra en ny jordkabel men det funger[…]

Jag har gett bilen ledigt idag, schysst eller hur?[…]

Larm går v70 -07

:-D Movement skulle jag gissa på, verkar g&[…]

Verkar stämma bra det. Fick just en notis om […]