- fre 15 jan 2016, 13:28
#1038138
Min fars 855GLT -95 lider av att det tömmer batteriet, så länge han kör med bilen varje dag så är det inga problem utan det är först när den stått ett par dagar som batteriet är tömt så man tvingas ladda det!
Svårt att felsöka när man själv inte kör med bilen kontinuerligt, men har gjort vad man kan tänkas kan ändå tycker jag.
*Han nämnde nån gång att radion ibland inte slocknade när han vred ur nyckeln, så tändplattan byttes till en begagnad utan skillnad, denna är bytt en gång till sen dess till en jag själv använt och vet fungerar.
*Inga lampor som står och lyser, tydligen vanligt att lamporna i dörrarna eller handskfack står och glirar och drar ut batteriet.
*Batteriet är utbytt och det gamla har jag kört rekonditionering på och det håller måttet, har 13,03V (+15°) i viloläge 1½ vecka efter full laddning, så det bör vara friskt!
*Generatorn laddar 14,11V mätt på batteriet vid förhöjd tomgång!
*Lossade jorden på batteriet och mätte mellan kabeln och batteriet och då drog den 0,03A i viloläge avstängd och låst, ja eller om det nu var 0,3A minns inte på rak arm, men oavsett så är det försvinnande lite och min bedömning är att det är typ larmet som drar detta och det bör inte kunna dra ur batteriet på ett par dagar, speciellt inte som han inte alltid låser bilen alls.
*Släpvagnskontakten fungerar ihop med släp, all belysning fungerar, kan det trots detta vara överslag nånstans!?
Men då borde man ju kunna se att det drog ström...
Har säkert kollat mer för detta är inget nytt fenomen tyvärr!
Vad mer kan man kolla? Tar tacksamt emot tips!
Nånting är det ju som drar ur batteriet, och kanske har jag haft sån otur att det fungerat varje gång som jag haft hit den för att felsöka...
Svårt att felsöka när man själv inte kör med bilen kontinuerligt, men har gjort vad man kan tänkas kan ändå tycker jag.
*Han nämnde nån gång att radion ibland inte slocknade när han vred ur nyckeln, så tändplattan byttes till en begagnad utan skillnad, denna är bytt en gång till sen dess till en jag själv använt och vet fungerar.
*Inga lampor som står och lyser, tydligen vanligt att lamporna i dörrarna eller handskfack står och glirar och drar ut batteriet.
*Batteriet är utbytt och det gamla har jag kört rekonditionering på och det håller måttet, har 13,03V (+15°) i viloläge 1½ vecka efter full laddning, så det bör vara friskt!
*Generatorn laddar 14,11V mätt på batteriet vid förhöjd tomgång!
*Lossade jorden på batteriet och mätte mellan kabeln och batteriet och då drog den 0,03A i viloläge avstängd och låst, ja eller om det nu var 0,3A minns inte på rak arm, men oavsett så är det försvinnande lite och min bedömning är att det är typ larmet som drar detta och det bör inte kunna dra ur batteriet på ett par dagar, speciellt inte som han inte alltid låser bilen alls.
*Släpvagnskontakten fungerar ihop med släp, all belysning fungerar, kan det trots detta vara överslag nånstans!?
Men då borde man ju kunna se att det drog ström...
Har säkert kollat mer för detta är inget nytt fenomen tyvärr!
Vad mer kan man kolla? Tar tacksamt emot tips!
Nånting är det ju som drar ur batteriet, och kanske har jag haft sån otur att det fungerat varje gång som jag haft hit den för att felsöka...
V70N 2,4T AWD -02 // V70 GLT -00
http://www.volvoturbo.net
http://www.volvoturbo.net