- tor 14 jan 2016, 01:03
#1037650
Problem:
Har en 945 automat och vid kall motor går det ej att köra snabbare än 40 km/h! Jag startar bilen, lägger i D utan problem och kör iväg. När jag ligger runt 30 km/h och fortsätter gasa rusar motorn upp till 3000-4000 varv och då känner jag mig tvungen att släppa på gasen. Bilen ligger då i 2000 varv och 40km/h. Så fort jag då trycker på gasen så rusar motorn upp till 3000-4000 men utan någon som helst effekt på hastigheten, den ligger kvar i 40km/h. När motorn äntligen blivit varm efter ca 10 min så lägger den i rätt växel och det går att köra hur bra som helst därefter, den växlar utan problem på alla hastigheter hela tiden. Den går som en dröm då. Vad kan problemet vara? Är automatlådan havererad? Är det ens automatlådan eller något annat fel? Fel på nyinsatta katten? Läste att det finns ett filter i automatlådan, kan det vara värt att byta? Har kollat automatoljan och den var som jag skriver nedan "nästan slut" men ligger nu åt det höga hållet, har provat varva upp till 5000 varv, har provat lägga i andra växlar men inget hjälper. Och min motorvärmare verkar inte funka så måste göra kallstart.
Bakgrund om bilen:
Det är en 945 automat -92 b230fb som jag köpt begagnat för ca 1 år sen och inte vet så mycket historia om. I början hände det emellanåt att det var svårt att "växla upp" oftast då jag körde runt 50 km/h eller högre hastigheter. Det hjälpte oftast att lätta lite på gasen så växlade den då varvmätaren sjönk. Detta kunde hända både vid kall och varm motor. Sedan försvann dessa problem helt. Nån gång var det lite svårt att få i backen men gick då via "N" så funkade det. Bilen kändes alltmer seg, katalysatorn började skramla och byttes på verkstad. Efter katalysatorbytet märkte jag nog ingen jätteskillnad i bilens seghet, men kanske något piggare. Ca 2 veckor efter katalysatorbytet då jag körde på motorväg tappade varvmätaren plötsligt och avgaslampan började lysa. Kändes som att motorn sakta skulle dö men det gjorde den inte. Jag svängde av, startade om motorn och fortsatte sedan köra. Därefter hade jag problemet att då jag låg och körde fridfullt på ca 2500 varv i 100 km/h så rusade motorn plötsligt och varvmätaren stack snabbt upp till 3000 varv och sjönk sedan tillbaka till 2500, utan att jag rörde gasen. Detta hände ibland flera ggr/minut. Jag fortsatte köra eftersom jag var på väg till Arlanda för att hämta en kompis. Dagen efter då jag skulle köra bilen till verkstad gick det ej att komma iväg då jag la i "D". Skvimpade i några dl automatolja och det gick hjälpligt att köra. På verkstaden fyllde de i ytterligare 3 liter olja och de konstaterade (minimal) läcka i någon packning, dock endast då jag kör (droppade inget på verkstadsgolvet). Därefter började problemen som jag har nu. Har kollat nivån på automatoljan (har nu lärt mig exakt hur man ska göra) och den har legat bra, inte läckt nämnvärt. Har fyllt på ca 5 dl ytterligare för att se om problemen försvinner men det gör de ej.
Har en 945 automat och vid kall motor går det ej att köra snabbare än 40 km/h! Jag startar bilen, lägger i D utan problem och kör iväg. När jag ligger runt 30 km/h och fortsätter gasa rusar motorn upp till 3000-4000 varv och då känner jag mig tvungen att släppa på gasen. Bilen ligger då i 2000 varv och 40km/h. Så fort jag då trycker på gasen så rusar motorn upp till 3000-4000 men utan någon som helst effekt på hastigheten, den ligger kvar i 40km/h. När motorn äntligen blivit varm efter ca 10 min så lägger den i rätt växel och det går att köra hur bra som helst därefter, den växlar utan problem på alla hastigheter hela tiden. Den går som en dröm då. Vad kan problemet vara? Är automatlådan havererad? Är det ens automatlådan eller något annat fel? Fel på nyinsatta katten? Läste att det finns ett filter i automatlådan, kan det vara värt att byta? Har kollat automatoljan och den var som jag skriver nedan "nästan slut" men ligger nu åt det höga hållet, har provat varva upp till 5000 varv, har provat lägga i andra växlar men inget hjälper. Och min motorvärmare verkar inte funka så måste göra kallstart.
Bakgrund om bilen:
Det är en 945 automat -92 b230fb som jag köpt begagnat för ca 1 år sen och inte vet så mycket historia om. I början hände det emellanåt att det var svårt att "växla upp" oftast då jag körde runt 50 km/h eller högre hastigheter. Det hjälpte oftast att lätta lite på gasen så växlade den då varvmätaren sjönk. Detta kunde hända både vid kall och varm motor. Sedan försvann dessa problem helt. Nån gång var det lite svårt att få i backen men gick då via "N" så funkade det. Bilen kändes alltmer seg, katalysatorn började skramla och byttes på verkstad. Efter katalysatorbytet märkte jag nog ingen jätteskillnad i bilens seghet, men kanske något piggare. Ca 2 veckor efter katalysatorbytet då jag körde på motorväg tappade varvmätaren plötsligt och avgaslampan började lysa. Kändes som att motorn sakta skulle dö men det gjorde den inte. Jag svängde av, startade om motorn och fortsatte sedan köra. Därefter hade jag problemet att då jag låg och körde fridfullt på ca 2500 varv i 100 km/h så rusade motorn plötsligt och varvmätaren stack snabbt upp till 3000 varv och sjönk sedan tillbaka till 2500, utan att jag rörde gasen. Detta hände ibland flera ggr/minut. Jag fortsatte köra eftersom jag var på väg till Arlanda för att hämta en kompis. Dagen efter då jag skulle köra bilen till verkstad gick det ej att komma iväg då jag la i "D". Skvimpade i några dl automatolja och det gick hjälpligt att köra. På verkstaden fyllde de i ytterligare 3 liter olja och de konstaterade (minimal) läcka i någon packning, dock endast då jag kör (droppade inget på verkstadsgolvet). Därefter började problemen som jag har nu. Har kollat nivån på automatoljan (har nu lärt mig exakt hur man ska göra) och den har legat bra, inte läckt nämnvärt. Har fyllt på ca 5 dl ytterligare för att se om problemen försvinner men det gör de ej.