Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Busse
#1037650
Problem:
Har en 945 automat och vid kall motor går det ej att köra snabbare än 40 km/h! Jag startar bilen, lägger i D utan problem och kör iväg. När jag ligger runt 30 km/h och fortsätter gasa rusar motorn upp till 3000-4000 varv och då känner jag mig tvungen att släppa på gasen. Bilen ligger då i 2000 varv och 40km/h. Så fort jag då trycker på gasen så rusar motorn upp till 3000-4000 men utan någon som helst effekt på hastigheten, den ligger kvar i 40km/h. När motorn äntligen blivit varm efter ca 10 min så lägger den i rätt växel och det går att köra hur bra som helst därefter, den växlar utan problem på alla hastigheter hela tiden. Den går som en dröm då. Vad kan problemet vara? Är automatlådan havererad? Är det ens automatlådan eller något annat fel? Fel på nyinsatta katten? Läste att det finns ett filter i automatlådan, kan det vara värt att byta? Har kollat automatoljan och den var som jag skriver nedan "nästan slut" men ligger nu åt det höga hållet, har provat varva upp till 5000 varv, har provat lägga i andra växlar men inget hjälper. Och min motorvärmare verkar inte funka så måste göra kallstart.

Bakgrund om bilen:
Det är en 945 automat -92 b230fb som jag köpt begagnat för ca 1 år sen och inte vet så mycket historia om. I början hände det emellanåt att det var svårt att "växla upp" oftast då jag körde runt 50 km/h eller högre hastigheter. Det hjälpte oftast att lätta lite på gasen så växlade den då varvmätaren sjönk. Detta kunde hända både vid kall och varm motor. Sedan försvann dessa problem helt. Nån gång var det lite svårt att få i backen men gick då via "N" så funkade det. Bilen kändes alltmer seg, katalysatorn började skramla och byttes på verkstad. Efter katalysatorbytet märkte jag nog ingen jätteskillnad i bilens seghet, men kanske något piggare. Ca 2 veckor efter katalysatorbytet då jag körde på motorväg tappade varvmätaren plötsligt och avgaslampan började lysa. Kändes som att motorn sakta skulle dö men det gjorde den inte. Jag svängde av, startade om motorn och fortsatte sedan köra. Därefter hade jag problemet att då jag låg och körde fridfullt på ca 2500 varv i 100 km/h så rusade motorn plötsligt och varvmätaren stack snabbt upp till 3000 varv och sjönk sedan tillbaka till 2500, utan att jag rörde gasen. Detta hände ibland flera ggr/minut. Jag fortsatte köra eftersom jag var på väg till Arlanda för att hämta en kompis. Dagen efter då jag skulle köra bilen till verkstad gick det ej att komma iväg då jag la i "D". Skvimpade i några dl automatolja och det gick hjälpligt att köra. På verkstaden fyllde de i ytterligare 3 liter olja och de konstaterade (minimal) läcka i någon packning, dock endast då jag kör (droppade inget på verkstadsgolvet). Därefter började problemen som jag har nu. Har kollat nivån på automatoljan (har nu lärt mig exakt hur man ska göra) och den har legat bra, inte läckt nämnvärt. Har fyllt på ca 5 dl ytterligare för att se om problemen försvinner men det gör de ej.
Användarvisningsbild
av erikn
#1037666
Hade tänkt föreslå att kolla oljenivån, men när jag kom mot slutet av texten så såg att det hade du redan gjort. Tyvärr vet jag inte.
av rid54
#1037695
Det låter som det är problem med nån växlingsprocess. Kan du "blockera" lådan och göra uppväxlingarna själv? Dvs använda växelväljaren och köra iväg med den i "1" eller vad det nu står och -vid lämpligt motorvarv- gå upp ett steg (mot D). Det är ju lite olika hur dessa växelväljare är utförda, en del har ju PRND21, andra har nån annan stegning. Då kan du avgöra om det är så att växel 1 funkar (exempelvis) och kanske tvåan, men att växlingen till trean misslyckas (bara som exempel). Bilen drar ju iväg, så lådan är ju inte mekaniskt körd, det låter mer som om den vid någon uppväxling släpper en växel men får inte i nästa. I och med att den tydligen funkar varm, så kan det ju vara nån ventil som kärvar när den är kall eller nåt liknande. Vet inte om denna låda styrs med elektroventiler. Du bör kunna rådgöra med nån specialistfirma, de har oftast mer intresse och kunskap än Volvo när det gäller bilar som har några år på nacken.

Det brukar finnas filter i automatlådan, ja. Även här är troligen en specialiserad firma bäst, det är inte bysmedsjobb att hålla på med automatlådor. Det går iofs att fixa själv om man tar det lugnt o har en bra instruktion...
Användarvisningsbild
av lennarte
#1037731
rid54 skrev:Det brukar finnas filter i automatlådan, ja. Även här är troligen en specialiserad firma bäst, det är inte bysmedsjobb att hålla på med automatlådor. Det går iofs att fixa själv om man tar det lugnt o har en bra instruktion...
"Instämmer med föregående talare". Tillägger bara, oljebyte. Det kan göra underverk men ny och fin olja i lådan. Nackdelen är att det kostar en del. Det ska ju helst sköljas ut allt det gamla och sedan fyllas på nytt. Det går några liter.
Dottern hade fram till för ett tag sedan en Dodge Journey med en låda med elventiler. Där rasade momentomvandlaren och den byttes, sedan började problemen ungefär som TS beskriver, den "släppte" växlarna (blev en massa småflis av plast och metall). Dom var inne och "sköljde" växellådan 2 ggr och det blev bättre men det hände ändå nån gång då och då. Särskilt irriterande var det när inte ettan "drog" vid stoppljus och liknande. Ofta hjälpte det då att starta i "vinterläge" sedan funkade det igen nästa gång. Det blev dock en felkod att släcka varje gång, så min felkodsläsare har lönat sig. Hon kör numera en Mazda 6 med automatlåda men mina barn-barn klagar. Ingen TV i baksätet längre och dom sitter nästan på varandra...

Mvh
Lennart
Volvo on call

Har en Xc90 2015 som larmar på voc. Hade den[…]

I veckan har besiktning bokats, blev hos Besikta f[…]

AC problem V70 2016 D3

Teoretiskt sett kanske CEM kan känna av att d[…]

Jag är ledsen, men din argumentation g&arin[…]