NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av SpTnC
Ny på forumet så jag passar på att säga hej! ;)

Har beställt en V50 2.0D som jag hämtar ut i veckan och jag har lite frågor till er som har en sådan...

Vad jag har hört så är det ingen mening med att ligga å försöka varva på de lägre växlarna (1,2:an) utan försöka komma upp så fort som möjligt till tex 3:an för den "snabba/lekkörningen".

Den jag pratade med sa att han inte alls nästan använde 1an eller 2an utan bara såg dem som transportväxlar till 3an där allt det roliga hände?

Vad har ni för uppfattningar om detta? Är man värdelös vid rödljusen tills 3an kommer i eller är det som så att 2an kanske har lite att ge ändå?

Vore väldigt tacksam för svar!

/S
av Steff 99
En V50 2,0D är ingen racer..skall du ligga o dra vid rödljus då är det D5:n som gäller :wink:
Användarvisningsbild
av SpTnC
Jo det är klart, men det jag undrade över var ifall det börjar hända grejor först när 3:an kommer i eller om man kan leka lite med 1, eller i alla fall 2:an?
I högre hastigheter har jag hört att den ska vara väldigt pigg så det bekymrar mig inte så mycket.
av bilgalen
Ska man race:a vid rödljusen ska man väl inte ha diesel över huvud taget? Njut av knattret och att bilen är bränslesnål, men försök inte köra ifrån någon :lol:
Användarvisningsbild
av Guru
Som sagt, ettan är mest för att komma igång. Varvar ur toksnabbt och låter mer än det går. Tvåan har bra drag men tar slut ganska fort även den. Om man inte jagar efter rödmarkeringen, och vem vill det med en diesel, så åker fyran i redan strax efter 100km/h. Kraften finns där men bara inom 2000varv.

Som rödljusracer blir det en massa växlande som tar tid men i fart, fyran och femman skjuter det på hyfsat.
av whoppi
Tycker det är riktigt bra drag i 2.0D. Betydligt bättre än exvis volvos 140hk bensinare som är stendöd.
Kraften finns där direkt på alla växlarna, skulle man tröttna kan man alltid vända sig till BSR eller KCR för att få ännu bättre spurt på bilen.
av Kevlar
whoppi skrev:Tycker det är riktigt bra drag i 2.0D. Betydligt bättre än exvis volvos 140hk bensinare som är stendöd.
Kraften finns där direkt på alla växlarna, skulle man tröttna kan man alltid vända sig till BSR eller KCR för att få ännu bättre spurt på bilen.
Fast nu jämför du päron med äpplen... hästarna säger väldigt lite om dessa bilar. Dieselns vridmoment betyder allt, och gör även att den känns piggare än den är - "suget" i magen märks mer i en dieselbil ;)

Kan ärligt säga att man är chanslös mot det mesta i en rödljuskörning,iom. att man har ett sånt litet varvtalsområde att leka med. Från 2000 rpm upp till 3500-4000 är det bra drag i 2.0D, men det betyder ju även att 1:an och 2:an försvinner jävligt fort =) Däremot är det få bensinare (sugmotor) som har en chans när man börjar närma sig högre hastigheter. Då piskar dieselns vridmoment...

Vid normal körning växlar jag sällan över 2000 - 2500 rpm. Vill man känna det härliga suget när laddtrycket kommer så ska man växla så att varvtalet i nästa växel hamnar runt 1700... sen stampa plattan... då "drar" den sig så jäkla underbart fint in i överladdat område, runt 2000 rpm och man känner knuffen av vridmomentet upp till typ 3000 - det är härligt men kostar pengar! =)

SpTnC, att säga att det bara är kul i 3:an är fel. Tänk dig att du ligger i ca 30 bakom en traktor... svagt uppåtlut så du ligger i 2:an... vid omkörning från det varvtalet och med full pedal så har han oftast svårt att hålla greppet med framhjulen... då har jag ändå 225 däck ;)

Kort sagt: diesel är jäkligt kul att köra om man kör på rätt sätt! Alltså, hålla sig så lågt i varvet som möjligt utan att tappa laddtrycket helt och sen bara spätta på tills man känner att vridet börjar avta - i med ny växel och njut en gång till :) Gäller att utnyttja så mycket som möjligt av det smala varvtalsbandet.
Användarvisningsbild
av SpTnC
Tjenare å tack alla som har svarat.

Hämtade ut V50`n förra fredagen och kan bestämt säga att jag är super nöjd. Som ni säger om draget vid 1700-2000 varv så är det helt suveränt. Fin bil å göra omkörningar med vid högre hastigheter.

Ska man ha bra drag i hela registret växlar jag vid runt 2700-2800 varv i alla växlarna, då landar den vid runt 1700 varv och kommer direkt. Men dem ända växlarna att dra ut lite på skulle vara 3 eller 4:an.

Men som rödljusräzer är den väl ingen höjdare...

Kan bara säga MYCKET nöjd över bilköpet. :D
Senast redigerad av 1 SpTnC, redigerad totalt 0 gånger.
av SAAB_91
Skönt att höra att du är nöjd.
Jag har nyss beställt en 2.0D och man får ju alltid litet ångest efter det att man beställt.
Har jag gjort rätt etc.....

MVH
SAAB_91

Hej! Köpte mig en 740 idag med b230f motorn. […]

Inte hänt grismycket på sistone, har n&[…]

Hej Prova stänga av AC.n vid start. Varit e[…]

Volvo 945 STARTAR EJ

Startspärren klipper väl bara soppan? […]