Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Nexus
Hur man gör? Lossa spännaren och spänn remmen hårdare om den blivit slapp. Har inte gjort det på min och remmen är som när den byttes. Känns onödigt men kanske folk gör det...
av NilsO
Normalt är spännaren inte fjäderbelastad.

När man monterar kamremmen så spänns remmen med hjälp av fjädern. Men när allt är klart så låser man ju spännaren med en mutter – remmen behåller sin spänning, men spännaren är fixerad och kan inte röra sig.

För att efterspänna remmen tar man bort gummipluggen i kamremskåpan som täcker muttern som låser spännaren. Sedan släpper man lite på muttern, så att spännaren kan röra sig, och drar åt den igen. Eventuellt ska man dra runt motorn också – jag minns inte vad Volvos böcker säger om det.

Jag har sett att det står att man ska efterspänna remmen i några serviceböcker (typ Haynes), men jag undrar om det verkligen ingår i serviceschemat.
NilsO skrev:Eventuellt ska man dra runt motorn också – jag minns inte vad Volvos böcker säger om det.
Jag brukade (med hylsa och ledhandtag) dra, bara precis så remskivan rör sig, och spänna skruven medans man har vevaxeln "i spänn". Det är ju nästan sämre ätt den är för mycket spänd (oljud, onödigt slitage) än att den är för lös (kan "hoppa över"). Att den hoppar gör ju ingen skada på 8V motorn (K-motorn undantaget). Är (nästan) säker på att det ingick i servicen (på -70 - -80-talet) när jag jobbade på verkstad. Esso Bilverkstad hade då "egna" serviceprogram för dom då vanligaste modellerna, baserade på original serviceprogram men kanske inte exakt lika. Bl.a ingick det då att kolla ventilspelet, det är ju (nu i alla fall) borttaget sedan länge.

Mvh
Lennart
Användarvisningsbild
av Lucif3r
lennarte skrev:Att den hoppar gör ju ingen skada på 8V motorn (K-motorn undantaget).
Glöm inte 16V också ;) Visserligen har dom betäckning B234(el. B204 för den delen), men iaf :P

Men även på 8V så KAN man kröka ventiler om man har riktig otur. Men det hör till ovanligheterna. Man bör iaf alltid inspektera och kontrollera toppen med allt därikring efter ett kamremsbrott/hopp.
Larm går v70 -07

Ha ha, kanske en dålig översättnin[…]

Vad som gjorts för min förra Volvo 🥳 Ung[…]

Okej, ska testa det

Substral Mniazek funkar bra på gräsmatt[…]