- tis 29 dec 2015, 07:40
#1032483
Kan konstatera att min bil inte heller går som den ska efter att ha testkört en bekants v50 2.0d -07 som jag fixade värmaren på.
Hans bil går mkt bättre än min. Den börjar ladda mkt tidigare i registret och "drar" hårdare ända upp till 4000 varv. Ändå har vi väldigt liknande värden i Vida gällande laddtryck/bränsletryck och egr värden mm. Ska ägna dagen åt att jämföra bilarna i Vida under drift samt låna över delar från hans till min för att se om nån del gör skillnad. Då kan jag isolera felet i min bil rätt bra.
Har märkt 2 saker än så länge. Han har 853 varv/m i tomgång och jag 799, Ac och lyse på. Samt att hans bil släpper trycket i fuelrailen snabbt när man slår av tändningen. Min bil behåller railtrycket länge innan det dalar av, och det tar väldigt lång tid innan min går ner på 0 hpa som hans bil gör inom nån minut.
Hur beter sig din bil på den parametern? Du har den igång och slår sedan av motorn men vrider på tändningen igen till läge 2 och kollar värdet för bränsletrycket. Ligger din kvar länge med tryck eller försvinner det inom nån minut?
För min bil känns seg på starten när man ska starta den när den nyss gått eller varit in en snabbis på affärn tex.
Tänk på samma sätt som en luftkompressor knappt orkar starta när avlastningsventilen inte släppt ut trycket mellan tank och cylinder.
Visst, hans bil hade bara gått 20 tusen mil. Så den är väl friskare. Men den knattrar mer i gången och både låter och är rappare så nåt knas är det med min bil.
Hans bil går mkt bättre än min. Den börjar ladda mkt tidigare i registret och "drar" hårdare ända upp till 4000 varv. Ändå har vi väldigt liknande värden i Vida gällande laddtryck/bränsletryck och egr värden mm. Ska ägna dagen åt att jämföra bilarna i Vida under drift samt låna över delar från hans till min för att se om nån del gör skillnad. Då kan jag isolera felet i min bil rätt bra.
Har märkt 2 saker än så länge. Han har 853 varv/m i tomgång och jag 799, Ac och lyse på. Samt att hans bil släpper trycket i fuelrailen snabbt när man slår av tändningen. Min bil behåller railtrycket länge innan det dalar av, och det tar väldigt lång tid innan min går ner på 0 hpa som hans bil gör inom nån minut.
Hur beter sig din bil på den parametern? Du har den igång och slår sedan av motorn men vrider på tändningen igen till läge 2 och kollar värdet för bränsletrycket. Ligger din kvar länge med tryck eller försvinner det inom nån minut?
För min bil känns seg på starten när man ska starta den när den nyss gått eller varit in en snabbis på affärn tex.
Tänk på samma sätt som en luftkompressor knappt orkar starta när avlastningsventilen inte släppt ut trycket mellan tank och cylinder.
Visst, hans bil hade bara gått 20 tusen mil. Så den är väl friskare. Men den knattrar mer i gången och både låter och är rappare så nåt knas är det med min bil.
Innehar ett DICE interface inkl Vida, samt Autocom och VCDS/VAG K+Can diagnosutrustning. Hör av er om ni behöver hjälp med att skanna samt släcka felkoder. Klarar nästan alla märken på marknaden.