NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Kan konstatera att min bil inte heller går som den ska efter att ha testkört en bekants v50 2.0d -07 som jag fixade värmaren på.

Hans bil går mkt bättre än min. Den börjar ladda mkt tidigare i registret och "drar" hårdare ända upp till 4000 varv. Ändå har vi väldigt liknande värden i Vida gällande laddtryck/bränsletryck och egr värden mm. Ska ägna dagen åt att jämföra bilarna i Vida under drift samt låna över delar från hans till min för att se om nån del gör skillnad. Då kan jag isolera felet i min bil rätt bra.

Har märkt 2 saker än så länge. Han har 853 varv/m i tomgång och jag 799, Ac och lyse på. Samt att hans bil släpper trycket i fuelrailen snabbt när man slår av tändningen. Min bil behåller railtrycket länge innan det dalar av, och det tar väldigt lång tid innan min går ner på 0 hpa som hans bil gör inom nån minut.

Hur beter sig din bil på den parametern? Du har den igång och slår sedan av motorn men vrider på tändningen igen till läge 2 och kollar värdet för bränsletrycket. Ligger din kvar länge med tryck eller försvinner det inom nån minut?

För min bil känns seg på starten när man ska starta den när den nyss gått eller varit in en snabbis på affärn tex.

Tänk på samma sätt som en luftkompressor knappt orkar starta när avlastningsventilen inte släppt ut trycket mellan tank och cylinder.

Visst, hans bil hade bara gått 20 tusen mil. Så den är väl friskare. Men den knattrar mer i gången och både låter och är rappare så nåt knas är det med min bil.
Mitt bränsletryck släpper som en sten när man fimpar motorn. I nedan logg är iof varvtalet 1800 när jag stänger tändningen, men det borde inte spela någon roll för bränsletrycket. Släpper som en sten som sagt och hamnar sedan på cirka 2400kPa och dalar därefter långsamt.

Bild

Grundvarvtalet på min strax under 800varv. Där ligger mitt bränsletryck på 245Bar cirka. Det känns lite lågt (tror Vida säger att man skall förvänta sig över 300bar vid tomgång). Men jag tycker att bränsletrycket svarar snabbt och bra vid pådrag.

En detalj. Vid tomgångsvarv säger Vida att följande värden är förväntade
Öppningsgrad Bränsletrycksreglerventil: 16% (min ligger på 13%)
Öppningsgrad Bränslevolymreglerventil: 19%. (min ligger på 22%)
Vad har du för värden här??

I övrigt ser mitt bränsletryck ut så här.
Bild

Hur var det med laddtryck. Följer ditt laddtryck börvärdet?
En till logg på bränsletryck när jag fimpar motorn, denna gång från "varm-tomgångsvarv". Min ligger på spik 800 v/min (inte strax under som jag skrev i ovan inlägg). Verkar som att bränsleregulatorn reagerar när varvtalet sjunker och försöker öka trycket (överslängen när varvtalet sjunker).

Bild
Ska kolla mina börvärden på bränslereglerventilerna vid tillfälle. Är ute och åker i den andra volvon nu och jag säger bara en sak. Det är en jävel o gå bra :-)

Hade jag vetat att min är så pass slö jämtemot en som funkar så hade jag bytt bort den för länge sen. Den här drar som ett lok redan från 1200 varv oavsett växel. Riktigt kul att åka i. Min kommer senare på varven och vaknar inte förrens runt 1800 och uppåt. Kan hända att min får för lite bränsle trots att alla värden ser bra ut, förutom bränsletrycksproblemet då. Men dessa värden ser bra ut under drift.

Ska däremot höra om denna är optimerad eller ej. Har kört några såna här men aldrig en som gått så pass bra.
Härligt att höra att de kan gå riktigt bra! Det var länge sedan min gjorde det känns det som. Minns när man kunde lägga den på 1400-1500 varv o veta att den var hur stark som helst, nu är det där och upp till 2000 varv som det låter som hemskast (burkigt ljud och antydan till ojämn gång, vibrationer). Det svåra är ju att hitta VAD som avviker. Hittade en youtube-video med lite "torque-app-data". Ser ut att vara från en 2.0D (eller kan det vara en 1.6D???).

Har jämfört varvtal/MAP med resulterande MAF från filmen med min och verkar som att min ger ungefär motsvarande MAP men faktiskt aningens högre MAF. Jag har inte loggat bränsleflöde med min, gissar att det är ett beräknat värde som visas i filmen.

På min lista har jag följande:
1. Kolla vilket vacuum som finns att tillgå för TCV vid tomgångsvarv.
2. Inspektera katalysator och dpf.
3. Tillfälligt montera EGR-blockering (Ebay: 50 spänn, i syfte att kolla om EGR:en läcker => behöver jag ny EGR?). Har kört med EGR:en urkopplad tidigare utan att symptomen ändrades.
4. Kolla positionssensorn på VNT-aktuatorn.
5. Köra med vida och kolla ett antal parametrar, framför allt laddtryck (Bör/Är-värde) samt temperaturer (före/efter) katalysatorn.

Det är inte så att kompisens Volvo har nya spridare? Tror att dom är en känslig punkt, verkar som att PSA bytte till Bosch (spridare och bränslestyrsystem) när de uppdaterade motorn 140hk och 163hk-varianterna.
Kom föresten över problemet med min segstartade bil. Startmotorn behövde lite renovering. Bakre bussningem var tvärslut så rotorn gick snett och tog i huset mm. Fixat nu :-)

Ang kompisens bil så satt det siemens spridare i den. Men den lät väldigt knattrig/ettrig i gången så nånting är det som är skillnad. Han kunde inte svara på om den var optimerad eller ej eftersom han inte hade gjort nåt åt den. Den svarade liksom direkt nör man rörde gasen även vid "torrvarvning". Gör jag så på min så svarar den inte alls lika snabbt.

VM data hade däremot ägt den sedan ny och den har gått som firmabil och det kan ju hända att de lämnat iväg den för optimering.

Skulle tippa på att han snart får byta dpf eftersom värdena på tomgång låg runt 18 Hpa. Och vid fullgas på 5:an i 130 över 300 Hpa. Så det börjar bli täppt. Det är dock ännu konstigare att den då gick bra med så pass täppt filter.
Har nu åkt med datorn i bilen och kollat laddtrycket samt bränsletrycket.

Mitt laddtryck följer börvärdet till punkt och pricka. Däremot så är jag osäker på bränsletrycket.

Bränsletrycksreglerventilen (undersidan av HP) kom jag aldrig åt och kastbyta med kompisens bil men volymreglersolenoiden på högtryckspumpen böt jag för att testa men utan förändring. På hans bil ökade trycket väldigt snabbt vid gaspådrag (därför jag misstänker optimering) jämtemot min. Då jag inte loggat nån annan v50 jag haft hemma så är jag osäker på om allt är som det ska. Men ska försöka byta trycksolenoiden när jag har tid. Min bil hade aldrig en öppningsgrad på trycksolenoiden på över 35%. Men den drog nästan 100 mAh vid full gas.

Hade däremot samma öppningsgrad på båda ventilerna på tomgång som dig. Även lika på kompisens bil.
Skall kolla dina värden (bränsletrycksventilen) när jag kör med Vida nästa gång. Med "OBD/telefon" så tycker jag att mitt bränsletryck svarar fort och bra.

Har precis kommit hem från en tur till Sälen med bilen, var egentligen inte meningen att behöva ta Volvon, men så upptäckte vi att vår andra bils takräcke (Renault Scenic 12:a) inte funkade till takboxen så då blev vi tvungna ändå.

Märkte att ju kallare (ner mot -25°C som kallast på väg upp) det blev desto hårdare/sämre verkade bilen gå på "delvarv" (allt under 1800 rpm). Dvs vibrationerna/skakningarna under acceleration upp mot 1800 varv verkar inte vara associerade med acceleration utan fanns vid alla körfall och blev starkare ju kallare det blev ute. Symtomen både via vibrationer i drivlinan och ljud (mera blurrigt motorljud) och ökad momentanförbrukning (förbrukningen ökade "för mycket" relativt gaspådrag kändes det som). Likaså tycker jag inte att bilen "svarade" på gaspådrag. Lösningen blev att hålla varvet över 1800 varv (dvs vid en hel del fall köra på 4:an istället för 5:an). Både ljud, förbrukning, vibrationer och "tryck" kändes riktigt bra, bara varvet var över 1800 (och under 2200-2300rpm). Över 2300 rpm så var ljud och förbrukning bra, men det kunde komma lätta småhugg i drivlinan.

Förbrukning mätt vid tankning/trippmätare upp till Sälen med takbox inklusive 4 kall(!!!)-starter (mellan -15 och -20°C) = 0.57 liter/mil. Visst det är mycket landsväg, men bra ändå.

Framför allt ljudet på motorn relativt varvtal gjorde att jag sökte en del på hur timing-en fungerar på Volvon (exempelvis om man justera insprutningspunkten efter TDC olika från 1000-2000 rpm), men här finns det inte mycket info. Det som kan hände är att kamremmen hoppar ett steg, men i övrigt finns det inget som går att justera. Eftersom min går bra vid 2000 rpm så känns timing-problem som osannolika. Som andra steg kollade jag upp EGR-funktion, hittade en del spår som menade att bränslet kunde "brinna för fort" om den inte fick tillräckligt mycket EGR-flöde, vilket då skulle kunna upplevas som ett "timing-problem", men jag tycker att MAF svarar bra vid gaspådrag, verkar som att det fungerar som det skall (inga felkoder här heller).

Alltså, det troligaste är att problemen under 1800 rpm fortsatt har att göra med att turbotrycket inte svarar upp som det skall och att bilen drar in för mycket bränsle. Jag tycker det är lite underligt eftersom bilen har MAF-information och det därför inte borde vara möjligt för bilen att göra just detta. Kanske den antar att MAF kan visa lite fel, eller så påverkas bränsle/luft-blandning om laddtrycket inte riktigt svarar upp vilket ger ofullständig förbränning? Hittade någon referens på en TDI-motor med liknande symptom där man misstänkte sliten VNT-ring (eller slitna spridare) så det är ett tänkbart spår också.
http://forums.tdiclub.com/showthread.php?t=428280

I vilket fall som helst så väntar mer körning med VIDA för att ta reda på mer om vad som händer i motorn under körning.
Har jobbat en del med loggad data och tycker mig se tendenser till att MAF inte stämmer överens med MAP. Verkar som att MAF ger högre värden relativt vad som kan förväntas utifrån MAP. Eller omvänt, om man räknar om från MAF till skattad MAP så är den färväntade MAP:en högre. Med andra ord, kan vara så att den läcker luft mellan kompressor och inlopp, vilket också skulle överensstämma med symptomen (över-bränsle och problem med spool-up).

Det blir till att bygga koppling så att jag kan trycksätta från kompressorn och framåt utan att ha motorn igång. Tänker mig att använda vanlig tryckspruta och ansluta vid kompressorns utlopp (kolla läckage mellan kompressor till inlopp). Uppdatering följer.
Har du koll på vilken dimension anslutningen har vid "turbo"-kompressorn Sierra? Har sett 2.25", men är inte säker. Det är typ denna jag menar, men tänkte köpa en bit silikon-slang på mekonomen eller biltema.
http://www.partsforvolvosonline.com/pro ... ts_id=8421

Tänkte att jag kunna bygga liknande med ena sidan pluggad och anslutning att trycksätta systemet.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7

Det är en kopplingsbox för kablarna (2 s[…]

B230fk saknar kraft

Kan du inte justera upp trycket mer är ju fr&[…]

Och slutligen samma sak men med låsknoppen n[…]

Saknar Android Auto

Hej, nybliven Volvoägare (V60 Crosscountry […]