Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Dextre
Nybliven ägare till en S60 -01! Dessvärre verkar inte farthållaren fungera.

Jag har kollat runt för att se vad vanliga fel är och fått tips att kolla säkringen. Jag har letat i säkringarna både i kupé, under huv och i bagage men det finns ingen som har att göra med farthållare. Jag ringde till en auktoriserad Volvohandlare här i trakten egentligen bara för att få veta hur farthållaren är avsäkrad, men de kunde inte svara på det utan behövde ta in bilen för att lösa det. Det vill jag inte kosta på i detta läge. Var sitter relän och säkringar till denna funktion? Hur kan man kontrollera dem? Det kan tänkas att den är borttagen för jag har kablage för handsfree och någon konstig strömkontakt för ljud framdraget (fastlödd på en lös säkring och avjordad i säkringshållaren i kupén som jag helst är utan om farthållaren fungerar). Jag har också läst om att det kan vara bra att avläsa felkoder, men det är jag rätt säker på att de inte vill hjälpa till med heller utan kostnad på Volvo.

Sedan har jag läst om givare för bromspedalens läge o.s.v. men jag vet inte exakt hur man felsöker dem. Multimeter har jag men inte mer. Byta den klarar jag nog om jag vet att det är den som spökar. Hålla upp bromspedalen försiktigt under färd har jag också testat.

Bilen är en S60 2,4t -01 med businesspaket och hade farthållare med från leverans. Det finns inga fel i meddelandedisplayen till vänster. Trycker man in CRUISE händer ingenting. Det tänds ingen CRUISE i fönstret för trippmätaren heller. Visst kan även reglaget i ratten vara trasigt och det är säkert väldigt lätt att byta, men hur vet man?

/Dex
av andersuw
Konstantfarthållaren i din bil har ingen egen säkring och inget eget relä heller. Knapparna på ratten skickar bara en signal till andra styrmoduler om att de skall hålla bilen vid si och så hastighet. Bästa sättet att felsöka är att läsa ut eventuella felkoder. För det behöver du antingen skaffa dig en bra felkodsläsare (VIDA/DiCE är bäst) eller åka till din Volvo ÅF. Om du tänker dig att meka med bilen på egen hand är VIDA/DiCE en mer eller mindre nödvändig och inte särskilt stor investering. Du har snart igen pengarna.

Att du har knappsats för farthållare på ratten betyder för övrigt inte med säkerhet att bilen har farthållare. Vid sidan om knappsatsen är farthållaren bara mjukvara och det går bra att sätta dit knappsatsen utan att sätta dit mjukvaran.
Senast redigerad av 1 andersuw, redigerad totalt 0 gånger.
av Dextre
Jonas_latt skrev:Om någon ABS krans eller givare e trasig funkar inte heller farthållaren.

Som sagt felsöka e det lättaste.
Var i landet bor du?
Uppsala.

Köpa en felkodsläsare? :) Min förra bil var från -88 så jag har inte riktigt vant mig vid nya manicker man måste ha. Nåja, jag kanske testar att få det mätt av någon annan första gången och sedan köpa en om jag märker att det blir mycket testande.
av andersuw
greeeken skrev:Givare vid gaspedalen som strular säkert
Men som sagt felsökning med VIDA
Det tror jag inte. Vad finns det för givare vid gaspedalen som specifikt har med farthållaren att göra?
Givaren i gaspedalen anger helt enkelt hur mycket gas föraren vill ge och om den strejkade skulle det förstås märkas även vid körning utan farthållare.

Det faktum att "Cruise" inte ens dyker upp i displayen när man försöker slå på farthållaren pekar snarast i två andra riktningar: Antingen problem i CAN-kommunikationen mellan SWM (Steering Wheel Module) och ECM (Engine Control Module) eller att det i själva verket inte finns någon farthållare i bilen (mjukvara saknas), bara en knappsats för den. Det förekommer trots allt att folk sätter dit knappar i bilar för funktioner som inte finns bara för att det "ser bättre ut".
av Dextre
Enligt kvittot från leverans så står det konstantfarthållare där. Jag kan dock verkligen inte vara säker på att den inte är urkopplad. Jag en skum 20 A-säkring hängande ut från dosan i kupén där en tunn sladd är lödd mot ena kontakten. Den satt inte i när jag öppnade första gången. Och en sockerbit med sladd som är jordad där inne också. Jag misstänker dem för allt just nu.

Men jag skall kolla felkoderna på något "snålt" sätt. Byta modulen i ratten tror jag blir enkelt om det är den. Kabelbrott = jobbigare.
av andersuw
Dextre skrev:Enligt kvittot från leverans så står det konstantfarthållare där.
Menar du kvitto på leverans från fabrik eller vid ditt köp av bilen? Om du köpt bilen av en bilhandlare: Har du i så fall inga garantier därifrån på att grejerna på bilen skall fungera? Även om du inte fått någon garanti borde du enligt konsumentköpslagen ha rätt att få konstantfarthållaren fixad av handlaren förutsatt att handlaren inte uttryckligen gjort förbehållet att konstantfarthållaren är ur funktion. Se t.ex. här:

http://www.hallakonsument.se/tips-for-o ... lhandlare/

Ser nu för övrigt att du i första inlägget i tråden skriver att bilen är en Business Edition. Då bör den definitivt ha konstantfarhållare så vi kan avfärda tanken på att det bara är en knappsats som någon klämt dit.
Dextre skrev:Jag kan dock verkligen inte vara säker på att den inte är urkopplad. Jag en skum 20 A-säkring hängande ut från dosan i kupén där en tunn sladd är lödd mot ena kontakten. Den satt inte i när jag öppnade första gången. Och en sockerbit med sladd som är jordad där inne också. Jag misstänker dem för allt just nu.
Med tanke på hur farthållaren fungerar kan den svårligen vara urkopplad på annat sätt än genom att det hoppat ur en sladd inne i ratten. I annat fall borde det vara mer än farthållaren som inte funkar.
Dextre skrev:Men jag skall kolla felkoderna på något "snålt" sätt. Byta modulen i ratten tror jag blir enkelt om det är den. Kabelbrott = jobbigare.
Ja det är inte särskilt svårt att byta knappsatsen om det skulle vara där knuten sitter. När det gäller kabelbrott/urkoppling, se ovan. Jag misstänker dock i första hand att det är vaj på någon av pedallägesgivarna (bromspedalen och, om bilen har manuell låda, kopplingspedalen). De felen är inte helt ovanliga.
av Dextre
Ja, men precis Business Edition och med kvittot menar jag från när bilen var ny. Jag har även kvitton från det som gjorts de senaste åren.

Pedallägesgivaren på kopplingen är bytt av Volvo kommer jag ihåg från ett kvitto jag läst, men det betyder väl inte mycket. Det skall bli intressant att se en rapport från felkoder. Jag har aldrig sett sådant förut. Eftersom du verkar vara kunnig om det här håller jag tråden underrättad när jag får ett resultat. Felkoder behöver väl inte utläsas av auktoriserade mekar heller. Man kan väl ta sin lokala också. Jag har en ansluten till Autoexperten som jag oftast åker till.
av andersuw
Dextre skrev:Ja, men precis Business Edition och med kvittot menar jag från när bilen var ny. Jag har även kvitton från det som gjorts de senaste åren.

Pedallägesgivaren på kopplingen är bytt av Volvo kommer jag ihåg från ett kvitto jag läst, men det betyder väl inte mycket. Det skall bli intressant att se en rapport från felkoder. Jag har aldrig sett sådant förut. Eftersom du verkar vara kunnig om det här håller jag tråden underrättad när jag får ett resultat. Felkoder behöver väl inte utläsas av auktoriserade mekar heller. Man kan väl ta sin lokala också. Jag har en ansluten till Autoexperten som jag oftast åker till.
Jag kan nog hjälpa dig med felkodsläsningen också om du vill, men tidigast i helgen. Hör av dig via PM om du är intresserad.

När det gäller möjligheterna för andra verkstäder än Volvos egna att läsa felkoderna beror det på vad de har för läsare. En generisk OBD-läsare som klarar de flesta bilar plockar bara de koder som enligt lag måste kunna läsas på det sättet (t.ex. dem som rör avgasreningen). Eventuella problem med konstantfarthållaren hör definitivt inte till dessa. Dessutom får man med en generisk OBD-läsare koderna i en form som inte är lika informativ med avseende på orsakerna och därmed åtgärderna. Med en läsare specifikt avsedd för Volvobilar i kombination med VIDA är man väsentligt bättre rustad.

Och kanske framförallt.. Jag lyckas inte hitt[…]

snö

Vi fick mer snö igår, just som det had[…]

7 pers i familjen ungdomar med aktiviteter och sm&[…]

Den stora annons-tråden

På tal om XC70 som ligger högt i pris:[…]