Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Funk
OrsonGbg: Visserligen roar läsningen mig, men kan vi inte bara hålla oss till pillren ? Det behövs inte mer brasa på denna eld....Det är ju kul ändå...

/Thomas
av Addekarlsson
Instämmer helt och fullt. Håll till höger där topic är, i vänsterfilen ligger offtopic. Inte börja kasta paj, utan sakligt ska det vara.

Mycket intressant läsning du länkar till där OrsonGbg (dom 2 sista borträknade). Dessa sidor säger mig vad jag behöver veta. Att jag inte var så fel ute i mitt första inlägg, när jag citerade Penn & Teller, vilket speglar min åsikt om detta/dessa piller.

Mvh/ Adde
av bdp003
Här är mer fakta:

Varje vecka sedan våren 2006, ges ett nät-magazin ut
som behandlar FFI:s produkter.

Massor av fakta för dom som vill gräva djupare i MPG tekniken:

http://tools.myffi.biz/users/russ/e-zine/weekly-issues/

ex. om Järnoxiden i MPGC i nr. 28,39,46

Experten Jerry Lang, sammanfattar funktionen hos MPGC så här,
"Det är som om det allra sista ledet i raffinaleriprocesses av bensinen
utförs i cylindern.
En slutprodukt med högt oktantal, som är omöjlig för oljebolagen att hantera eller transportera.
Bara möjlig under Wilkinssons katalytiska process under millisekunder i cylindrarna!

Lyssna: (spola förbi 0-8min biz snack,
8-14 min förklarar i detalj processen)
http://www.audioacrobat.com/play/W4jSfRs4

Mvh /B
av Daddan
En får väl hoppas att allt för högt oktantal inte orsakar spikningar i de motorer tabletterna används i. Spikningar är något man vill undvika.
av bdp003
"Tyvärr fick oljebolaget 10:- och staten 90:- att gödsla nått ogräs med..
/L"

Så sant Loner. :-)

Detta betyder ju också att staten förlorar 90% x 20% = 18% skatteinkomster om detta revolutionerande bränslemedel blir allmänt populärt.
detta var en komplikation jag inte räknat med.

Hur reagerar staten då...tullar på bränsletillsatserna?

Det allra bästa vore ju om det blev en generell lagstiftning att alla fordonsbränslen
fick denna (eller liknande) tillsats direkt i distr. ledet.
Men vem skulle betala.

Det sämsta vore väl om oljebolagen tar tag i denna produkt, då kommer helt säkert en ny variant av dagens bränsletyper som kostar ca 20% mer...adjöss med den besparingen av våra pengar.
Fast miljöbesparingen, hk boosten och motorskyddet finns ju kvar. :-)

Detta har redan skett på andra håll i världen med en liknande nanoteknologitillsats:

"Independent Philippine Petroleum Companies introduce Diesel Premium Plus to the Philippines

30th March 2005
Key member companies of the Independent Philippine Petroleum Companies Association (IPPCA) have introduced a next generation fuel, Diesel Premium Plus, in the Philippines.

This was announced by the IPCCA at a technology presentation held in Manila on March 18. The presentation was given by Oxonica - the UK based manufacturer of the proprietary additive package - which is key to Diesel Premium Plus and DMX Technology Corporation - the Philippine country distributor for Oxonica’s revolutionary additive technology."

http://www.oxonica.com/news/news_item.php?id=26

Intressant att följa utvecklingen här i Sverige.
Men som sagt tills vidare kan vi spara 100:- lappen vid varje tankning i Sverige!

Mvh /B
av bdp003
Daddan skrev:En får väl hoppas att allt för högt oktantal inte orsakar spikningar i de motorer tabletterna används i. Spikningar är något man vill undvika.
Bra fråga!

Jag och mina vänner här som testar, har inte haft några spikningar under dom ca. 3 månader jag testat.

Mvh /B
Användarvisningsbild
av vetten
Om det uppstår "Spikningar" i en motor så beror det definitivt inte på för HÖG oktan utan på för LÅG oktan så jag tror knappast att om nu pillrena är oktanhöjande som reklamen säger att några spikningar kommer av dessa. Jag har för övrigt varit i kontakt med Göran och beställt en provsats så att jag själv kan skaffa mej en uppfattning om pillrens verkan, ska testa dom så snart jag får dom och jag lovar att lämna rapport här :shock:

vetten
Användarvisningsbild
av vetten
Det var naturligtvis Bengt som jag beställde av och inte Göran som jag skrev :oops: ursäkta missen :wink:

vetten
av bdp003
Helt rätt vetten.

Jag tänkte inte på att oktanhöjande minskar ju risken för spikar. :-)

Alla som använder MPGC uppmanas använda oktan 95
av den enkla anledningen att det är billigast + kapseln ger mer än vad 98 oktanet ensamt ger.

Så som jag redan sagt, största risken är inte motorerna utan att denna produkt är FÖR BRA! :-)

Någon kommer att göra något garanterat... oljebolag, skattemyndigheter,
biltillverkare, tillbehörskedjor...eller FFI kan liksom alla bolag bli uppköpt = allt ovan, kapar marginalerna för småfolket = VI!

Passa på medans vinsten är +100:- lappen per tankning!
Framtidens marginaler är ovissa, tror jag.

"Vetten" dottern postar just brevet med kapslar till dig.
Tar väl över helgen att gå fram!

Vi är alla (inkl. mig) spända på dina kommentarer.
Som jag sa dokumentera nu noga vad du har för värden FÖRE testen.
Annars får vi igen flumdebatten om plaseboeffekt, ändrad körstil osv...

Mvh /B
Användarvisningsbild
av Funk
Annars får vi igen flumdebatten om plaseboeffekt, ändrad körstil osv...
Skall man ta sig an ett testande där inte resultaten är beroende av vad folk tror eller tycker så måste man ta hänsyn till dessa faktorer, därav att man kör med blind eller dubbla blindtester för att utesluta fel. Det är definitivt inget flum.. Antingen det eller också testa rent kvantifierbart.
Allt annat blir tyvärr just flum eller i alla fall i högsta grad osäkert..
Jag har visat tråden för ett par bekanta med god insyn i motortestning, och dom är synnerligen roade av påståendena, men avfärdar trots allt inte helt och hållet möjligheterna till vissa positiva effekter. Men utan riktiga test med repeterbarhet så visar påståendena absolut ingenting..

Smogtester som utförs på obelastad motor på tomgång är även de fullständigt meningslösa, eftersom de inte säger ett smack om hur motorn verkligen uppför sig vid belastning på högre varvtal. Och det är inte många som kör obelastat på tomgång.

Därför ser jag/vi fram emot ett testprotokoll från t.ex TUV eller Statens Provningsanstalt..

/Thomas
  • 1
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 36
V60 sliter däck bak

Är i samma sits....de sliter insida bak! Ve[…]

Nya Volvo XC70 PHEV

En förbränningsmotor och 3st elmotorer, […]