Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag har en Volvo V70 årsmodell 07 och den vill inte starta alla gånger. Ibland startar den och lägger sig på ca 3000 varv på tomgång för att bara rasa ner i varvtal och dö. Mätte jordpunkterna i motorrummet och det är inte kontakt mellan dessa. Skall det inte vara det? Är ca 100k mellan vissa. Tror även att jag har något som drar tjuvström då batteriet drar sig ner mot 10 volt. Vid start ca 8-9 volt. Den visar även ibland "motorprestanda begränsad" och den går väldigt illa. Någon som har några tips?
Batteriet är nytt och jag har läst ut felkoder utan att få fram några. Idag så startade den fint i morse och gick ca 5 mil då jag stängde av bilen. Sedan när jag skulle starta den 5 min efter så var den död. Testade med startkablar och då gick den igång. När jag sedan skulle köra hem så startade den fint , dock gick den upp till 3000 varv för att sedan dö. Testade flera gånger att starta den men den var död. Funkade inte med startkablar heller då. Batteriet håller 14 volt när det är löst och dalar fort ner till ca 10 när jag kopplar in det i bilen.
Patgau77 skrev:Jag har en Volvo V70 årsmodell 07 och den vill inte starta alla gånger. Ibland startar den och lägger sig på ca 3000 varv på tomgång för att bara rasa ner i varvtal och dö. Mätte jordpunkterna i motorrummet och det är inte kontakt mellan dessa. Skall det inte vara det? Är ca 100k mellan vissa. Tror även att jag har något som drar tjuvström då batteriet drar sig ner mot 10 volt. Vid start ca 8-9 volt. Den visar även ibland "motorprestanda begränsad" och den går väldigt illa. Någon som har några tips?
När det gäller jordpunkterna: Om du har 100 kiloohm mellan två sådana betyder det att minst en av dem i praktiken saknar förbindelse med bilens elsystem. De förbrukare som sitter på den aktuella jordpunkten är då strömlösa. Detta är kanske något du i så fall redan borde ha märkt. Om inte är det rimligen inte så svårt att testa om de fungerar. Om de gör det kanske det är din mätning snarare än jordningen det är fel på. Lätt hänt att det blir oxiderat på utsidan vid jordpunkter och att du därför inte får kontakt vid mätningen.

När det gäller tjuvström: Börja med att mäta strömstyrkan mellan batteriet och resten av bilen med allting avslaget som går att slå av. Hur många mA drar bilen i det läget? Det bör inte vara mer än 50 mA eller så, gärna mindre. Om batterispänningen faller väldigt fort när du kopplar in batteriet i bilen får du naturligtvis vara lite försiktig vid denna mätning. Mätaren måste förstås klara att hantera den ström det i värsta fall kan handla om. Använd en tångamperemeter om du är osäker.

När det gäller dina motorproblem: Dessa behöver inte nödvändigtvis ha något med jordpunkter eller tjuvström att göra även om det förstås inte kan uteslutas att de har det.

Nu hittade jag ställmotorn och länkarmen[…]

Ingen internetanslutning via SIM

Jag stoppade in ett splitter nytt SIM-kort till et[…]

Carplay Trådlös adapter

v @XRay89 , Blev ingen tull sist jag beställd[…]

LED ramp och XBB dongle

Nu har min bil varit in till Innoware Development […]