Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!
Så hände det även mig - bilsatan startade inte när jag skulle hem från jobbet i -24. Blev kablad igång men bilen är väldigt seg på att komma igång igen. Då till mitt bekymmer. Var på Laitis för att köpa nytt batteri då detta helt klart är knäckt och blev då rekommenderad ett batteri på 62Ah men tyckte att det verkade lite "klent". Frågade då om det fanns något med lite mer kräm men fick till svar att detta var vad deras dator fick upp...

Har däremot hittat ett batteri som verkar passa både Ah och plånboken http://www.laitis.se/bilbatteri-silver- ... -3162.html
men undrar ifall storleken, 353x175x190 får plats där i skuffen?

Tacksam för snabba svar då jag "måste" handla i morgon...

MVH
Tette
Tette skrev:Hej!
Så hände det även mig - bilsatan startade inte när jag skulle hem från jobbet i -24. Blev kablad igång men bilen är väldigt seg på att komma igång igen. Då till mitt bekymmer. Var på Laitis för att köpa nytt batteri då detta helt klart är knäckt och blev då rekommenderad ett batteri på 62Ah men tyckte att det verkade lite "klent". Frågade då om det fanns något med lite mer kräm men fick till svar att detta var vad deras dator fick upp...

Har däremot hittat ett batteri som verkar passa både Ah och plånboken http://www.laitis.se/bilbatteri-silver- ... -3162.html
men undrar ifall storleken, 353x175x190 får plats där i skuffen?

Tacksam för snabba svar då jag "måste" handla i morgon...

MVH
Tette
Japp, detta skall funka.

Själv skulle jag dock hellre satsa på det batteri jag länkar till nedan: Kostar ungefär lika mycket, har ungefär samma kapacitet och mått, men har dessutom AGM-teknik och fyra års garanti.

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilre ... 000029894/
Senast redigerad av 1 andersuw, redigerad totalt 0 gånger.
Om du underhållsladdar med jämna mellanrum och har en bensinmotor utan bensinvärmare behöver du absolut inte ett större batteri än 62Ah, snarare blir det större problem att hålla det större batteriet fulladdat.
valln skrev:Om du underhållsladdar med jämna mellanrum och har en bensinmotor utan bensinvärmare behöver du absolut inte ett större batteri än 62Ah, snarare blir det större problem att hålla det större batteriet fulladdat.
Som framgår av en tidigare tråd i ämnet här

http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... a&start=15

vill trådskaparen gärna ha ett batteri med lite extra kräm i.
Tack för svar samtliga, nu sitter ett Varta 100ah i bilen och den är så lycklig :D

Jag också, mestadels för att jag åkte om en verkstad som bytte åt mig så slapp jag stå ute med iskalla fingrar, tunga jä*la batterier och diverse svordomar i -25. Som grädde på moset gjorde dem det gratis åt mig :shock:
är det "större problem" hålla ett större batteri fulladdad? - varför?

Är inte ett batteri avseende dess storlek lite som ett vattenglas, det laddas ur från en högre nivå, men lika mycket...? eller laddar ett större batteri ur i snabbare takt än ett mindre? - jo det kanske det gör förresten, som ngn procent av dess totala kapacitet, blir ju isf mer i totala siffror...??
Sprutspecken skrev:är det "större problem" hålla ett större batteri fulladdad? - varför?
Nej. Snarare tvärtom. Om du jämför två batterier, ett större och ett mindre, och drar samma mängd ström ur dem kommer det större batteriet att ligga närmare full laddning, räknat i procent, än det mindre. Med samma förbrukning kommer alltså det större batteriet alltid att ligga lite närmare full laddning. Detta gör i sin tur att det mår bättre eftersom startbatterier tål "cykling" (ur- och uppladdning) dåligt. Ju närmare fulladdat batteriet desto bättre för dess livslängd.
Tack för intressant info. (sorry om tråden avviker en del från ursprunget);

Men hur är det med självurladdning, är den större i ett större batteri; alltså procent av total kapacitet, eller sker den "i absoluta tal".

En annan fundering, jag använder inte min bil så ofta, ofta står den 1-3 veckor mellan tillfällena. Har den stått ngn vecka så kopplar jag in batteriladdare ngt dygn. - Men det innebär väl en "cykling". Vore det bättre för batteriet med längre tid mellan uppladdningarna alltså färre ANTAL cyklingar, eller är det typ "MÄNGD laddning" - hur mkt batteriet laddas upp som är det intressanta...?
Sprutspecken skrev:Men hur är det med självurladdning, är den större i ett större batteri; alltså procent av total kapacitet, eller sker den "i absoluta tal".
Den rena självurladdningen (den som inte har något med strömförbrukning alls att skaffa) borde rimligen vara ungefär lika stor i procent räknat för ett större som för ett mindre batteri och därmed större i absoluta tal för det större batteriet.
Sprutspecken skrev:En annan fundering, jag använder inte min bil så ofta, ofta står den 1-3 veckor mellan tillfällena. Har den stått ngn vecka så kopplar jag in batteriladdare ngt dygn. - Men det innebär väl en "cykling". Vore det bättre för batteriet med längre tid mellan uppladdningarna alltså färre ANTAL cyklingar, eller är det typ "MÄNGD laddning" - hur mkt batteriet laddas upp som är det intressanta...?
Det vore sämre för batteriet med längre tid mellan uppladdningarna. Det blir visserligen fler cykler om du laddar oftare men mindre djupa. De grunda cyklerna tär inte mycket på batteriet. Egentligen "cyklas" ju ett startbatteri varje gång du startar bilen, fast väldigt grunt och det är batteriet byggt för att klara. Det är de lite djupare som är problemet.

7 pers i familjen ungdomar med aktiviteter och sm&[…]

Den stora annons-tråden

På tal om XC70 som ligger högt i pris:[…]

Volvo v70 2016 elfel

Har precis samma fel .När det är minus g[…]

Trasig ABS givare, men var?

Du behöver en bättre läsare.