Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av s80
Behöver spänna handbromsen på min s60 -04, passar på att byta konsollen som man lossar och som handbroms handtaget o damasken sitter i då det är väldigt slitet.

Hur går man tillväga för att byta denna del lättast?
Användarvisningsbild
av Jeppe940
Jag kommer inte ihåg exakt, men vill minnas följande:
Bänd bort pennhållaren framför växelspaken. Eventuellt sitter det skruvar till mittkonsolen där under, annars skall plasten runt växelspaken bändas bort och därunder borde det sitta skruvar. Sedan lossas de två plastpanelerna som sitter i mittkonsolen på höger och vänster sida (plattmejsel i synliga spårskruvar av plast). Sedan har jag för mig att det sitter två skruvar under ett lock i facket bak i konsolen. För att få av hela konsolen måste dock handbromsdamasken lossas, den sitter med clips och skall dras uppåt. Den kan sitta rätt hårt, men det är alltså endast clips. (Med andra ord behöver man inte ta bort hela mittkonsolen för att komma åt justeringen för handbromsen, utan det räcker med denna damask). När du väl har mittkonsolen borta så sitter ändå damasken kvar på handbromshandtaget och hur man får loss denna vet jag inte.
Användarvisningsbild
av s80
Oki, man skall inte behöva ta bort ngt ytterligare än själva det fästet som ja skrev om dvs handbroms damask/skyddet, men hur man får ut handbroms spaken vet jag inte.

Finns det ngn monteringsanvisning på detta??
Användarvisningsbild
av s80
Lätt att få bort skyddet/damasken för att spänna handbromsen.

Men skall byta ut damask/skyddet för handbromsen, frågan är hur man lirkar ut delen från handbroms spaken?

Någon som vet?
av andersuw
s80 skrev:Lätt att få bort skyddet/damasken för att spänna handbromsen.

Men skall byta ut damask/skyddet för handbromsen, frågan är hur man lirkar ut delen från handbroms spaken?

Någon som vet?
När du fått bort det nedre fästet (den plastram som håller damasken i konsolen och som måste demonteras för att man skall komma åt justerskruven för handbromsen) är det bara att dra damasken över handbromshandtaget för att ta bort den helt.

Är det något mer än damasken du vill byta ut? Spakstället kan väl knappast vara så slitet att det behöver bytas ut och det är ju bara handtaget man ser av den delen när allt är monterat. Är det handbromshandtaget som börjar se dåligt ut och som du därför vill byta?
Användarvisningsbild
av s80
Plastskyddet har tappat färgen och är riktigt fult och slitet, därför byter jag ut detta.

Damasken antar jag är integrerat i själva skyddet så då byts detta med. Handbroms spaken behöver dock inte bytas. Men behöver få av spaken för att byta ut damask/skyddet mot en annan.
av andersuw
s80 skrev:Plastskyddet har tappat färgen och är riktigt fult och slitet, därför byter jag ut detta.

Damasken antar jag är integrerat i själva skyddet så då byts detta med. Handbroms spaken behöver dock inte bytas. Men behöver få av spaken för att byta ut damask/skyddet mot en annan.
Är fortfarande osäker på exakt vad du menar när du pratar om "plastskyddet". Damasken sitter ihop med en ram av plast. Denna plastram är i sin tur fastsnäppt i tunnelkonsolen. Är det den plastramen du menar när du pratar om "plastskyddet"?

I så fall är det bara att lossa plastramen från tunnelkonsolen och sedan dra den tillsammans med damasken över handbromshandtaget för att ta bort den helt. Jag har aldig mekat med en S60 men konstruktionen är troligen ungefär densamma som på V70N trots att dessa två har olika tunnelkonsoler, åtminstone fram t.o.m. MY 04. I så fall tar man bort plastbiten från tunnelkonsolen genom att bända uppåt lite i kanten med hjälp av ett fiskben (P-mejsel) så att hakarna släpper och sedan dra rakt uppåt. Drar man åt sidan är det lätt hänt att styrstiften nedtill på plastramen går av.

Sedan köper du damask med tillhörande plastram (plastramen och damasken utgör en och samma del) på Volvo och sätter dit det hela igen.

Och kanske framförallt.. Jag lyckas inte hitt[…]

snö

Vi fick mer snö igår, just som det had[…]

7 pers i familjen ungdomar med aktiviteter och sm&[…]

Den stora annons-tråden

På tal om XC70 som ligger högt i pris:[…]