s80 skrev:Plastskyddet har tappat färgen och är riktigt fult och slitet, därför byter jag ut detta.
Damasken antar jag är integrerat i själva skyddet så då byts detta med. Handbroms spaken behöver dock inte bytas. Men behöver få av spaken för att byta ut damask/skyddet mot en annan.
Är fortfarande osäker på exakt vad du menar när du pratar om "plastskyddet". Damasken sitter ihop med en ram av plast. Denna plastram är i sin tur fastsnäppt i tunnelkonsolen. Är det den plastramen du menar när du pratar om "plastskyddet"?
I så fall är det bara att lossa plastramen från tunnelkonsolen och sedan dra den tillsammans med damasken över handbromshandtaget för att ta bort den helt. Jag har aldig mekat med en S60 men konstruktionen är troligen ungefär densamma som på V70N trots att dessa två har olika tunnelkonsoler, åtminstone fram t.o.m. MY 04. I så fall tar man bort plastbiten från tunnelkonsolen genom att bända uppåt lite i kanten med hjälp av ett fiskben (P-mejsel) så att hakarna släpper och sedan dra rakt uppåt. Drar man åt sidan är det lätt hänt att styrstiften nedtill på plastramen går av.
Sedan köper du damask med tillhörande plastram (plastramen och damasken utgör en och samma del) på Volvo och sätter dit det hela igen.