Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av MarcusJ
Min D5 har både tidur till dieselvärmaren och elvärmare med kupévärmaruttag.
Har inte sett den kombinationen på någon annan Volvo här i Västsverige, men min bil är från Jämtland så det förklarar nog saken.
Har dock varmgarage hemma, så vare sig elvärmaren eller dieselvärmaren används varje dag. Dieselvärmaren används 2 ggr/vecka, underhållsladdar med C-Tek varannan vecka.
av andersuw
VolvoB20 skrev:Om du har tillgång till el är det galet att använda det till att ladda bilen, bra mycket smartare att använda elen till motor/kupe-värmare istället.

Motorvärmaren kostar ju runt en tusing, sen behövs några kopplingssladdar.

Montera själv, spara 6000 kr och åk en vecka till Kanarieöarna med frun för pengarna,

Så slipper du köra slut på dieselvärmaren också.
Håller inte alls med om detta. Elmotorvärmare med kupéuttag och rejäl kupévärmare kostar en vacker slant bara i delar och ytterligare pengar eller en hel del eget arbete för installation. Sedan kan detta ändå inte konkurrera med bränslevärmaren när det gäller effekt och effektivitet. En bränslevärmare levererar runt 5 kW totalt. Med el får man max hälften och det tar evigheter att få motorn ens ljummen, särskilt med plattvärmare, eftersom effekten på själva motorvärmaren bara ligger på omkring 500 W. Särskilt miljövänligt är det heller inte, i alla fall så länge inte all vår el är miljövänligt producerad. Bättre inte bara för bekvämligheten att kunna värma med hög effekt och effektivitet under kort tid än med lägre effekt och (särskilt med kontaktvärmare) lägre effektivitet under längre tid.

När det gäller strömförsörjningen till min bränsledrivna värmare satte jag in ett Varta Ultra Dynamic AGM-batteri av största modell (95 Ah) strax efter att jag köpt min V70 T5 -02 för åtta år sedan och det har funkat utan problem fram tills i vinter (är för tillfället lite osäker på om det nu kan vara dags att byta) trots regelbunden bränslevärmarkörning, ofta kortare körsträckor än dem TS har, och utan underhållsladdning (eftersom jag saknar praktiska möjligheter till det). Kan man underhållsladda eller om man regelmässigt kör tillräckligt länge för att batteriet skall hållas väl laddat ändå kan man säkert klara sig bra med ett mindre ambitiöst batteri också.

Inte heller har sjävla värmaren krånglat (peppar, peppar) under de åtta år jag haft bilen. Att bränslevärmare är mer felbenägna är väl annars en av de få nackdelar jag kan se i jämförelse med elvärmare.
Senast redigerad av 1 andersuw, redigerad totalt 0 gånger.
av andersuw
MarcusJ skrev:Min D5 har både tidur till dieselvärmaren och elvärmare med kupévärmaruttag.
Har inte sett den kombinationen på någon annan Volvo här i Västsverige, men min bil är från Jämtland så det förklarar nog saken.
Har dock varmgarage hemma, så vare sig elvärmaren eller dieselvärmaren används varje dag. Dieselvärmaren används 2 ggr/vecka, underhållsladdar med C-Tek varannan vecka.
Min V70 T5 -02 köptes ursprungligen av en person bosatt i samma Mellansverige som jag själv men har trots det både bränslevärmare och elvärmare med kupéuttag. Det är dock med all säkerhet mycket ovanligt och i mitt fall också helt onödigt. Har aldrig använt elvärmaren under de åtta år jag ägt bilen. Bränslevärmaren använder jag däremot rätt flitigt, så gott som alltid startad via telefon snarare än tidur eftersom mina tider inte är särskilt regelbundna.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
andersuw skrev:[
Håller inte alls med om detta. Elmotorvärmare med kupéuttag och rejäl kupévärmare kostar en vacker slant bara i delar och ytterligare pengar eller en hel del eget arbete för installation.
Visst, men jag har kört slut på ett antal bränslevärmare, de är inte heller gratis har jag märkt. Visst, de går att renovera, men det är ju ett grymt meck att få ur skiten och plocka isär/ihop dem. Därför ser jag det som en besparing/livstidsförlängning på värmaren om jag kan använda elstolpe när det finns tillgängligt, sedan kör jag bränslevärmaren när ingen el finns i närheten.

Sen bor jag ju inte i Nikkaluokta heller så elvärmen har noll problem att få upp temp i motor/kupe.
av andersuw
VolvoB20 skrev:Visst, men jag har kört slut på ett antal bränslevärmare, de är inte heller gratis har jag märkt.
Kört slut på? :shock: Att bränslevärmare är mer felbenägna än elvärmare är jag med på. Som jag skrev är detta en av de få relativa nackdelar jag kan se. Ardic-värmaren i min V70 T5 -02 har visserligen gått som en klocka (peppar, peppar) men det räcker ju med lite forum-läsning för att inse att det tyvärr inte gäller alla exemplar. Och den värmare av typ Volvo Flygmotor 091B som satt i min gamla 745:a var inte lika "snäll" som den jag haft i T5:an. Men att en bränsledriven värmare skulle bli så slut att den behövde bytas ut snarare än repareras tror jag aldrig jag ens hört talas om förrän nu.
Användarvisningsbild
av ER
VolvoB20 skrev: Missköta ? Varför skulle diselvärmarkörare vare en speciell typ av människor vårdar bilen extra ömt, jag ser motsatsen, det är bekväma typer som inte ens skulle orka skrapa en ruta :mrgreen: Om man har el motor/kupe-värmare behövs ingen stödladdning alls, dagens elektronisk styrda laddingng/generator har inga problem att hålla batteriet fulladdat om du inte håller på och suger ur batteriet med bränsleväramren när ingen laddning sker.
Är precis tvärt om, folk med elvärmare är extremt lata typer som kör på tok för långa tider med längre än 30minuter(att värma kupén och avfrosta rutor är idiot med elvärmare då det är en onödigt extrauppgift medans med bränslevärmare är det en positiv bieffekt som enbart är bonus) som är peaken då det räcker för att ge ljummen motor och katten starta i tid, mera är slöseri och ger ingen fördel, skyller på "billig el" osv.) på värmaren så det blir ekonomisk och ekologiskt är vansinne, blir ju inte bättre när elpriserna kommer stiga kraftigt pga MP:s idiotpolitik som drygt 7% virrpannor fixat till. Underhållsladdning finns inte i ordförrådet eller tankarna hos dessa som en dag står där och bilen inte startar och varningssignalerna har dom missat då dom inte vet vilka det är eller skiyter i det då dom inte har bränslevärmare och lärt sig att sköta om saker vilket är A och O oavset hur man värmer bilen. Har man bränslevärmare så utnyttjar mad den, man är inte lat, man är smart för skrapa rutor är så 1900-tal med risk för repor på rutor osv. Är bilen försedd med det så är det vansinne att ens fundera på montera överflödig elvärmare som är ineffektivt sätt att värma bilen och man spar inte på något även om elen är "gratis". Sen som sagt ren lögn att du inte behöver underhållsladda på moderna bilar som suger mer än 100A under drift på enbart nödvändiga delar av elektroniken och där ingår inte att ladda batteriet.
Finns anledning mina batterier håller pinsamt länge, och längre än jag vill ha dom pga ökad risk att dom pajar med tiden på fel ställe och med nya batterier som är bättre än det man har så finns ingen anledning att inte i förebyggande syfte byta i tid så det inte är någon nytta med att batterier håller mer än 5-7 år då dom tappar kapacitet med tiden oavsett hur du gör.
Att använda bränslevärmare om man har det är det billigaste och bästa underhållsåtgärden man kan göra, man SKA köra den med vissa intervall året runt för att den skall trivas som bäst och aldrig avbrytas innan den kört sitt race klart och inte ens fundera på att stänga innan den är varm.
VolvoB20 skrev: Ett par km kör jag i alla fall efter start så det ligger alltid fulladdat på +/-noll fulladdat, vem kör kortare sträckor än så ?
Myt, du laddar aldrig tillbaka 1000% av det du tar ut av en start, du sänker bara laddnivån sakta men säkert under den nivå som leder till permanent skada, ingen underhållsladdning så är det kört för batteriet och lite kyla som vi nu äntligen har på -20 garder så fryser det sönder med lätthet även halvladdat.
VolvoB20 skrev: Eftersom jag inte kör diesel-värmaren utan el-värme finns ingen risk att komma under 50%. Och eftersom man inte ladd-cykler pga dieselvärmaren heller håller batteriet ännu längre.
Som sagt, helt fel då det helt beror på underhållet och du kan inte seriöst räkna på det utan att göra förutsättningen detsamma, dvs underhållsladdas så det aldrig går under 75%. Sen så kör du "slut" på dom så ser du att det kvittar, missköter du så ser du hur man kan skruva det "så det passar". Fast är man seriös med underhåll byter man batteri med 4-5 år mellanrum oavsett i förebyggande syfte då batteri med tiden tappar förmåga att ta åt sig laddning oavsett hur du gör eller inte gör. Heller nytt batteri i god tid än tvingas ringa efter hjälp som blir dyrare än nytt batteri i tid. Jag kan om jag vill döda ett batteri på kort tid med elvärmare, jag ger bara f-n i att underhålla det, likväl som jag kan få batteri att hålla 6år med/utan bränslevärmare just genom underhåll som tar 5 minuter i månaden vilket är tiden att öppna huven, koppla snabbkontakten på Ctekladdaren till Comfort indicator och in i uttaget i väggen. Går lika bra utomhus i -30 som i garage och +30 grader med Ctek Polar.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
ER skrev:
VolvoB20 skrev: Eftersom jag inte kör diesel-värmaren utan el-värme finns ingen risk att komma under 50%. Och eftersom man inte ladd-cykler pga dieselvärmaren heller håller batteriet ännu längre.
Som sagt, helt fel då det helt beror på underhållet och du kan inte seriöst räkna på det utan att göra förutsättningen detsamma, dvs underhållsladdas så det aldrig går under 75%.
Klart det är olika förutsättningar. Jag säger ju att med elvärme så blir det helt andra förutsättningar, det är ju därför jag använder elvärme. Om jag sätter på min underhållsladdare så visar den aldrig att batteriet skulle kommit ned till 75 %, det är alltid mycket nära fullt, och varför skulle det det vara annorlunda när jag inte suger ur det med bränslevärmaren??? Batteriet håller sig nästan helt fullt hela tiden då motorn ju alltid är igång när någon ström förbrukas. Klart det blir helt andra förutsättningar och batteriet får rena semestern i jämförelse med en bränslevärmare som suger ström i upp till en timme utan att något laddar.

Och du kan inte få allt, ett batteri optimerat för extrem hög startström klarar ca 250 cykler till 50%, ett batteri optimerat för djupurladdning och cykler klarar ca 800 cykler till 50 % men kan inte leverera lika hög startströmmar.

Och även om du bara laddar ur ned till 75% med värmaren så sliter det på batteriet.
ER skrev: Sen som sagt ren lögn att du inte behöver underhållsladda på moderna bilar som suger mer än 100A under drift på enbart nödvändiga delar av elektroniken och där ingår inte att ladda batteriet.
Så du menar att elektroniken drar så mycket ström att 180-amp generatorn inte skulle orka hålla batteriet laddat. Man behöver ju varken använda elrutor, elstolar eller andra stora strömslukare eftersom bilen redan är varm vid avfärd.
Senast redigerad av 1 VolvoB20, redigerad totalt 0 gånger.
av Z28
Alla bilar på mitt jobb har elvärmare. Några har även dieselvärmare och laddare. Varför har batterierna på bilarna med dieselvärmare och laddare kortare livslängd kan man ju undra.. Bilarna med enbart elvärmare laddas aldrig. I övrigt likadana bilar.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Z28 skrev:Alla bilar på mitt jobb har elvärmare. Några har även dieselvärmare och laddare. Varför har batterierna på bilarna med dieselvärmare och laddare kortare livslängd kan man ju undra.. Bilarna med enbart elvärmare laddas aldrig. I övrigt likadana bilar.
Tycker inte det är någon raketforskning. Det skadligaste man kan göra för ett batteri är att suga ur strömmen vid låg temperatur då kapaciteten redan är lägre på grund av tempen. Och det är precis vad dieselvärmaren gör.

Visst kan man underhållsladda och köpa svindyra djupurladdnings-cykel-tåliga batterier, då håller det längre så klart, men även de slits, och de är inte billiga.
av Z28
Och om man ser till vad en dieselvärmare kostar i reparationer på 7 år (det är så länge vi har bilarna på jobbet) så är det idiotiskt att tro att det skulle vara billigare.

Läste på Facebook att erbjudandet skull[…]

Abs ring bak V50 AWD

AK24.se. hela drivaxel för 1469 kr

Har du bytt till en "annan" stol s&ari[…]

kabeldragning xc60 2016

Nu vet jag inte om det är likadant på x[…]