VolvoB20 skrev:
Missköta ? Varför skulle diselvärmarkörare vare en speciell typ av människor vårdar bilen extra ömt, jag ser motsatsen, det är bekväma typer som inte ens skulle orka skrapa en ruta :mrgreen: Om man har el motor/kupe-värmare behövs ingen stödladdning alls, dagens elektronisk styrda laddingng/generator har inga problem att hålla batteriet fulladdat om du inte håller på och suger ur batteriet med bränsleväramren när ingen laddning sker.
Är precis tvärt om, folk med elvärmare är extremt lata typer som kör på tok för långa tider med längre än 30minuter(att värma kupén och avfrosta rutor är idiot med elvärmare då det är en onödigt extrauppgift medans med bränslevärmare är det en positiv bieffekt som enbart är bonus) som är peaken då det räcker för att ge ljummen motor och katten starta i tid, mera är slöseri och ger ingen fördel, skyller på "billig el" osv.) på värmaren så det blir ekonomisk och ekologiskt är vansinne, blir ju inte bättre när elpriserna kommer stiga kraftigt pga MP:s idiotpolitik som drygt 7% virrpannor fixat till. Underhållsladdning finns inte i ordförrådet eller tankarna hos dessa som en dag står där och bilen inte startar och varningssignalerna har dom missat då dom inte vet vilka det är eller skiyter i det då dom inte har bränslevärmare och lärt sig att sköta om saker vilket är A och O oavset hur man värmer bilen. Har man bränslevärmare så utnyttjar mad den, man är inte lat, man är smart för skrapa rutor är så 1900-tal med risk för repor på rutor osv. Är bilen försedd med det så är det vansinne att ens fundera på montera överflödig elvärmare som är ineffektivt sätt att värma bilen och man spar inte på något även om elen är "gratis". Sen som sagt ren lögn att du inte behöver underhållsladda på moderna bilar som suger mer än 100A under drift på enbart nödvändiga delar av elektroniken och där ingår inte att ladda batteriet.
Finns anledning mina batterier håller pinsamt länge, och längre än jag vill ha dom pga ökad risk att dom pajar med tiden på fel ställe och med nya batterier som är bättre än det man har så finns ingen anledning att inte i förebyggande syfte byta i tid så det inte är någon nytta med att batterier håller mer än 5-7 år då dom tappar kapacitet med tiden oavsett hur du gör.
Att använda bränslevärmare om man har det är det billigaste och bästa underhållsåtgärden man kan göra, man SKA köra den med vissa intervall året runt för att den skall trivas som bäst och aldrig avbrytas innan den kört sitt race klart och inte ens fundera på att stänga innan den är varm.
VolvoB20 skrev:
Ett par km kör jag i alla fall efter start så det ligger alltid fulladdat på +/-noll fulladdat, vem kör kortare sträckor än så ?
Myt, du laddar aldrig tillbaka 1000% av det du tar ut av en start, du sänker bara laddnivån sakta men säkert under den nivå som leder till permanent skada, ingen underhållsladdning så är det kört för batteriet och lite kyla som vi nu äntligen har på -20 garder så fryser det sönder med lätthet även halvladdat.
VolvoB20 skrev:
Eftersom jag inte kör diesel-värmaren utan el-värme finns ingen risk att komma under 50%. Och eftersom man inte ladd-cykler pga dieselvärmaren heller håller batteriet ännu längre.
Som sagt, helt fel då det helt beror på
underhållet och du kan inte seriöst räkna på det utan att göra förutsättningen detsamma, dvs underhållsladdas så det aldrig går under 75%. Sen så kör du "slut" på dom så ser du att det kvittar, missköter du så ser du hur man kan skruva det "så det passar". Fast är man seriös med underhåll byter man batteri med 4-5 år mellanrum oavsett i förebyggande syfte då batteri med tiden tappar förmåga att ta åt sig laddning oavsett hur du gör eller inte gör. Heller nytt batteri i god tid än tvingas ringa efter hjälp som blir dyrare än nytt batteri i tid. Jag kan om jag vill döda ett batteri på kort tid med elvärmare, jag ger bara f-n i att underhålla det, likväl som jag kan få batteri att hålla 6år med/utan bränslevärmare just genom underhåll som tar 5 minuter i månaden vilket är tiden att öppna huven, koppla snabbkontakten på Ctekladdaren till Comfort indicator och in i uttaget i väggen. Går lika bra utomhus i -30 som i garage och +30 grader med Ctek Polar.
XC70II D5 Summum AWD -08 Polestar LED/xenon edition. Twinpipe med MY14 facelift, 3X NBB 225 Alpha Pro LED 165W på Qpax-båge, MY13 LED belyst R-design växelkonsoll, Erakir DC 19".
Sidescuffplates, inslag av godbitarna från MY11, MY13 invändigt..