Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av prahna
Hade parkerat min nya XC70 i ett av de sämre områdena i Uddevalla igår dag(detta var första o sista gången). Under tiden passade en tjuv på att sno mina torkarblad vilket kunde ha gått mycket illa. Jag undrar om den som stal bladen insåg hur illa det kunde ha gått om jag inte sett att bladen saknades innan jag svängde ut på motorvägen i full snöstorm. Hade jag sprutat spolarvätska på rutan i 110km/h kunde det ha resulterat i att denna tjuv tagit död på en familj bestående av två vuxna, en treåring och en bebis i magen på min fru.
Användarvisningsbild
av crumpets
Fyfan, men borde inte larmet gå på bilen om man är där och rycker i den? Känns som man borde ställa sensorn lite mer känsligt i så fall. Skottpengar borde det vara på folk som plockar åt sig allt som inte sitter fast... :x :x :x
av kvillebäck
Typiskt ryskt fenomen. När man började tillverka bilar så glömdes torkarblad bort i femårsplanen vilket medförde att det inte fanns att köpa nya. När de blev slitna fick man stjäla grannens blad vilket medförde att man alltid tog med sig sina blad in när man parkerat bilen.
Har du passerat F.D. Statoil Helenedal så gäller inga lagar eller regler. Det är ingenmansland och du måste försvara dina ägodelar med våld eller terror.
Jag håller med dig, dessa områden måste undvikas. :twisted:
av NilsO
EjS skrev:Är det svenskar eller de tusentals nya invånare ni har inviterad med i festen?
Det är naturligtvis flyktingar, utan bil och utan svenskt körkort, som stjäl dem. Begagnade torkarblad är något de verkligen suktar efter. Jag har hört att de äter dem som lakrits.
av volvo244gle
Tur att stölden upptäcktes i tid! Kunde ha blivit en synnerligen otrevlig situation...
Förvånar mig faktiskt att det inte stjäls fler torkarblad? De ju ändå några hundralappar som sitter där, bara att plocka med sig. Fast de flesta har väl ändå lite heder i kroppen och ägnar sig inte åt sådant.

Men Uddevalla... Det säger väl allt!
Bodde på Dalaberg (Melodivägen) -03 till -04.

Vårt källarförråd blev uppbrutet ganska snart, kommer fortfarande på att sakna prylar som antagligen försvann där.
Lämnade cykeln låst ute några timmar på morgonen, behöver jag säga mer... :roll:

Fick sen inbrott i bilen, trots att vi betalade dyr hyra just för ett låst garage. Garaget uppbrutet, låsen på båda dörrarna sönderbrutna och en sidoruta krossad. Stereo, slutsteg, bas och verktyg borta. Batteriet urladdat och fick senare bytas.
Polisen gäspade bara åt det hela och lade ner ärendet.
Eftersom jag behövde bilen och måste byta trasiga lås och ruta, så fick jag låna farsans 740. Vågade dock inte ställa in den i samma garage, så den fick stå på parkeringen utanför lägenheten.
Och gissa vad; inbrott samma natt! :evil:
Efter det så sa vi upp både lägenhet och jobb med buller och bång och flyttade 60 mil norrut till en plats där man inte ens behöver låsa ytterdörren om nätterna.
Användarvisningsbild
av Micce1980
NilsO skrev:Jag har hört att de äter dem som lakrits.
Saltade vägar på det så har de skaffat sig saltlakrits dessutom.

Vet i tusan varför man som vettig person tar en annans blad, man vet ju inte skicket på de förrän man har de på sin bil. Man kan alltså få ta några blad innan man har ett par som är ok. Mycket ovärt för att öka på sitt eventuella register alltså. Ungefär som "snubben" som käkade lösgodis i butiken jag handlar, de satte dit han för snatteri, vet inte hur folk tänker men ska man göra brott ska det f-n i mig vara ett riktigt brott :)

Vad som gjorts för min förra Volvo 🥳 Ung[…]

Okej, ska testa det

Larm går v70 -07

Hej,har en v70 2,5T -07 som larmet börjat g&a[…]

Substral Mniazek funkar bra på gräsmatt[…]