Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Driver64
Pillret innehåller alltså Cerium Oxide (CeO2) som bland annat kan användas som polermedel för t.ex. speglar. Jag skulle inte vilja ha polermedel i min motor... :roll:
av JK24T
Ok !
Om Tuv testar så bör den opartiska sanningen komma fram.
Vi som gnäller och kritiserar här har ju inte ens provat så vad vet vi igentligen. Vi går bara på den allmänna uppfattningen att allt nytt med "mirakel" verkan är bluff, men kaske inte denna gång, för vi VET ju inte vi bara antar.
Om vi inte har öppna sinnen för nyheter så kommer det inga nya saker.

Jag skulle gärna test men är feg, ny S80 3,2 med 400km på mätaren känns inte riktigt som ett testobjekt. För en månad sedan hade jag gärna chansat på min gamla S60 2,4T.

Blir interesant när Tuv har testat.

- Johan
av bdp003
Vi kommer närmare och närmare någon med äldre Volvo som vågar och vill gratistesta känner jag.

Någon med äldre S60 som vill och vågar. :-)

Min 740 går så bra som den aldrig har gjort, fortfarande efter 3 månader!
Inga stopp, eller ryck bara spinner på som en katt Mmmm...

En rättelse Driver64.
MPGCaps baseras på Järnoxid inte Serium.
Det finns andra tillverkare som använder Serium för samma katalytiska bränsleeffekt. (se länkarna på websidan)

Source: New Scientist
http://www.azonano.com/details.asp?ArticleID=31

Så här skrev motorkrönikören i Hufvudstadsbladet i helgen.

"De bruna pillren som jag nu fallit för heter MPG-Caps (det finns säkert fler märken) och ska ge bränsleinbesparingar på tiotals procent oavsett om det gäller bensin eller diesel, bilar eller båtar. Med hjälp av nanoteknologi är vi enligt reklamsnacket på väg mot en bränslerevolution och en framtida standard för explosionsmotorer.

Min gamla Laguna som är rejält inkörd utsätts för MPG-experimentet för att jag är nyfiken och lite snål. Bränslepriserna går inte ner, och utsläppen ur min bil kunde gärna göra det. Och för en motor som gått över 100 000 är varje extra levnadsår utan haveri en bonus.

Om förbrukningen minskar med så lite som tio procent per 50-literstank med en kapsel som kostar 2 3 euro är jag redan en vinnare. Just det här patentet beviljades år 2001, och kapslarna har använts i tillräckligt många bilar världen över för att jag ska bedöma risken som minimal. Det finns till och med bussbolag i London och Singapore som slänger in kapslar i sina tankar.

MPG-caps lär fungera genom att lägga en tunn katalytisk järnoxid-(eller seriumoxid-) beläggning på kolvar, cylindrar, förbränningskammare, ventiler och ventiltopp.

Beläggningen stoppar nedbrytningen av ytan i förbränningssystemet, hindrar förbränning av karbonpartiklar och hydro-karbonoxidering vid temperaturer högre än 450 grader. Produkten löses upp i bränslet utan att blanda sig med det. Resultatet ska bli lägre bränslekostnader, högre motoreffekt, mindre motorslitage och lägre förorening i avgaserna. Minst 10 14 procent fler kilometer per tank och jämnare och renare gång utlovas"

Mvh /B
Senast redigerad av 1 bdp003, redigerad totalt 0 gånger.
av bdp003
Här en bra länk om bensin, och oktantal.
http://www.krc.su.se/raffprojektet/text ... 30_133.pdf

Som avslutning på dagens diskussion vill jag säga så här:

Dramatiska uppfinningar som Penicillin (1940), Poliovaccinet (1953), Respiratorn (svensk uppfinning 1950), Pacemakern (svensk uppfinning 1958), spreds ju inte från en dag till en annan. Man kan nog tala om årtionden mellan ide och färdig populär massprodukt!

Detsamma gäller dessa som jag anser bränslerevolusionerande produkter.
Dom har enligt FFI existerat i någon form alltsedan västmakterna utvecklade besparingar för sina fordon under 2:a världskriget...för över 60 år sedan!

Ja, produkter...FFI MPGCAps är inte ensamma. Jag känner till 4 olika oberoende tillverkare med produkter som ger likartad effekt. 2 på svenska marknaden.

Att någon svensk miljöorganisation eller myndighet skulle ta tag i detta är osannolikt INNAN det blivit en massprodukt som används av >100000 tals svenskar. Då finns säkert trycket att göra något lagstiftningsvägen. Antingen om obligatorisk användning eller mest troligt inblandning direkt i rafinnaderikedjan.

Vem vet var vi är om 3-5-10 år...
Bränslepriserna går garanterat INTE ner utan upp upp och upp!
samtidigt skärps utsläppskraven hela tiden!

Mvh /B
av Daddan
Jag tycker ändå att du verkar alldeles för insyltad i detta piller för att vara en person utan egen vinning. Om jag hittar en produkt jag gillar använder jag den men du försöker på alla vis övertala alla att använda en produkt varken du eller någon annan har bevis för att det verkligen fungerar. Fungerar det är det bra men det lär komma något stort oljebolag och köpa allt och lägga ner istället eftersom de vill tjäna pengar på oljan. Fungerar det inte är det kanske inte så lyckat att prova.
av bdp003
Hej David.

>Jag tycker ändå att du verkar alldeles för insyltad i detta piller för att vara en person utan egen vinning.

Insyltat låter kladdigt David ;-)
Visst hoppas jag kunna sälja detta.
Jag säger jag har inget sålt ännu via alla mina inlägg.

Men det viktigaste just nu är ändå att VISA=FAKTA att detta fungerar. Inte bara för att kunna sälja längre fram utan därför den skepsis...på grund av alla argument...följ tråden bakåt...skymmer helt sanningen om denna produkt.

Det finns ju tester redan som bevisar att detta fungerar.
Tuv Tyskland och liknande testorg. i UK håller på... allt är en tidsfråga innna även ni är övertygade.

Jag är 100% säker på detta.

Jag var själv MYCKET skeptisk innan jag testade...varför...jo just därför att jag aldrig hört om detta innan (man tror ju sig känna till det mesta som är bra), och precis som ni tänkte att ngt som fungerar så bra skulle varit välkänt redan.

Men alla bra nyheter har ju alltid en tidsperiod ...innan dom sprids.
Så är det bara. :-)

> Fungerar det är det bra men det lär komma något stort oljebolag och köpa allt och lägga ner istället eftersom de vill tjäna pengar på oljan.

Jo så kan man ju tänka...David.
Det finns minst 5 olika produkter med liknande nanoteknologi och katalytisk effekt i cylindern.
Det blir nog omöjligt att köpa upp alla och allt.
I vilket fall så finns produkten nu, och alltsedan 2003...så passa på och testa och spara ca. 4000...7000:-/år...innan den försvinner i så fall! :-)

Beräkna själv din förbrukning och årliga vinst.
Klicka på MPGCalculations fliken och Byt ut € mot kr

http://geocities.com/bdpmpg/MCapsCalculationv.2.0.xls

Mvh /B
av Daddan
Jag kommer aldrig lyssna på dina "bevis" innan det är bevisat att detta fungerar och att det inte kan skada motor och bränslesystem. Jag skulle aldrig köpa en sådan här mirakelprodukt på hörsägen, allra minst av någon som absolut har egen vinst av detta. Dåliga försäljare biter inte.

Kom igen med alla jättebra argument när detta är klart.
Användarvisningsbild
av Funk
Det finns ju tester redan som bevisar att detta fungerar.
Tuv Tyskland
Visa det testet om det är gjort... Att hänvisa till källa utan att visa innehållet är rätt meningslöst...

Att järnoxid skulle vara nyckeln till att få en ottomotor till att prestera mer än 100% effektivitet (vilket det blir om man löst använder de matematiska exempel som getts) så är man ett steg närmare perpetum mobile... Och då lovar jag Nobelpriset direkt.

För övrigt så är väl den enkla sanningen att om det låter för bra för att vara sant. så är det för bra för att vara sant....
Eller för att spetsa till det: skyldig til bondfångeri till motsatsen bevisats..

/Thomas
av bdp003
Hej Thomas.

>Visa det testet om det är gjort... Att hänvisa till källa utan att visa innehållet är rätt meningslöst...

Maila mig! (3:e gången jag säger detta)
[email protected]
så får du testet.
Filen 12Mb är för stor för att uppladdas på min geocities.com site.

>Att järnoxid skulle vara nyckeln till att få en ottomotor till att prestera mer än 100% effektivitet (vilket det blir om man löst använder de matematiska exempel som getts) så är man ett steg närmare perpetum mobile... Och då lovar jag Nobelpriset direkt.

Nej Thomas såååå bra är det inte :-)))

Fakta:
Jag tankar 50liter för ca 56€ här i Finland
och kör på detta ca. 0,8lit/10km på min Volvo 740 -88,
vilket är en besparing för mig på > 20%
mot före kapslarnas intåg i mitt liv.

THATS it ingen perpetum...inget bondfångeri...
utan känd kemisk katalytisk effekt på förbränningen i mina cylindrar.
Läs New Scientist: ( denna baserad seriumoxid)
http://www.azonano.com/details.asp?Arti ... rium_Oxide

Ett bättre uttnyttjande av det bränsle jag betalar FULLT ut för Thomas.
Jag behöver gasa mindre (för samma fart), tanka ca. 20% mera sällan ...
= PENGAR SPARADE I MIN (eller DIN) PLÅNBOK!
Jag räknar med ca 3000-4000:-/år i besparing.
Gånga detta med 10 så har du vad en kommersiell förbrukare sparar ex. Taxi = 40 000- 60 000:-/år

Mvh /B
av anp
Jag sparar 200kronor per tankning utan piller redan idag, så med 1 eller 2 piller i tanken kanske jag kan börja tjäna pengar på att tanka... :D

E85 heter min kontroversiella lösning.
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 36
Tysta sommardäck V90

Köpte en V60 ultimate 23:a för ett par[…]

Srs

Ok får göra det nån dag