Vi kommer närmare och närmare någon med äldre Volvo som vågar och vill gratistesta känner jag.
Någon med äldre S60 som vill och vågar.
Min 740 går så bra som den aldrig har gjort, fortfarande efter 3 månader!
Inga stopp, eller ryck bara spinner på som en katt Mmmm...
En rättelse Driver64.
MPGCaps baseras på Järnoxid inte Serium.
Det finns andra tillverkare som använder Serium för samma katalytiska bränsleeffekt. (se länkarna på websidan)
Source: New Scientist
http://www.azonano.com/details.asp?ArticleID=31
Så här skrev motorkrönikören i Hufvudstadsbladet i helgen.
"De bruna pillren som jag nu fallit för heter MPG-Caps (det finns säkert fler märken) och ska ge bränsleinbesparingar på tiotals procent oavsett om det gäller bensin eller diesel, bilar eller båtar. Med hjälp av nanoteknologi är vi enligt reklamsnacket på väg mot en bränslerevolution och en framtida standard för explosionsmotorer.
Min gamla Laguna som är rejält inkörd utsätts för MPG-experimentet för att jag är nyfiken och lite snål. Bränslepriserna går inte ner, och utsläppen ur min bil kunde gärna göra det. Och för en motor som gått över 100 000 är varje extra levnadsår utan haveri en bonus.
Om förbrukningen minskar med så lite som tio procent per 50-literstank med en kapsel som kostar 2 3 euro är jag redan en vinnare. Just det här patentet beviljades år 2001, och kapslarna har använts i tillräckligt många bilar världen över för att jag ska bedöma risken som minimal. Det finns till och med bussbolag i London och Singapore som slänger in kapslar i sina tankar.
MPG-caps lär fungera genom att lägga en tunn katalytisk järnoxid-(eller seriumoxid-) beläggning på kolvar, cylindrar, förbränningskammare, ventiler och ventiltopp.
Beläggningen stoppar nedbrytningen av ytan i förbränningssystemet, hindrar förbränning av karbonpartiklar och hydro-karbonoxidering vid temperaturer högre än 450 grader. Produkten löses upp i bränslet utan att blanda sig med det. Resultatet ska bli lägre bränslekostnader, högre motoreffekt, mindre motorslitage och lägre förorening i avgaserna. Minst 10 14 procent fler kilometer per tank och jämnare och renare gång utlovas"
Mvh /B