PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

#1033909
lennarte skrev:
Denesfay skrev: I mitt fall är det då en 69a men har kaross, inredning och elsystem som en 70a.
Är det inte så enkelt så att du har en -70 års modell. Som är tillverkad, såld och registrerad innan nyårsafton 1969?? Min PV -62-a (reggad i september -61) blev helt plötsligt en -61-a någon gång på -90-talet när årsmodellen blev det år bilen registrerades första gången i stället för var som det som i dag kallas MY (model Year)

Mvh
Lennart

Det är lite oklart. Men det är en B20 i bilen med förgasare. Och på transportstyrelsen står det att bilen togs i trafik första gången 1971-09-28. Men eftersom det står "X65" på typintygsskylten så kanske Volvo hade den i ett par år då innan den såldes till vanliga marknaden. 1970 kom väl annars insprutning?
#1033912
Rådlös skrev:Kabelfärger är inget att lita på. Mät upp dom aktuella kablarna från "A till B" och märk upp dom i stället.
15 betyder spänning ut från tändningslåset när nyckeln är Till. Vanligtvis heter det då 15 också i motsvarande ända på den aktuella kabeln. C betyder hela blinkdonet. http://www.fordson.se/phpBB2/viewtopic.php?f=13&t=6071

Självklart mäter jag upp allt när jag hållerpå. Men det är lite mer frågan om vart 15 är på varningsblinkersmodulen/knappen? Annars har jag koll på det mesta. Det tar sig :D Jag har dock ej mätt på själva moduen/knappen. Ska ge det ett försök. Kan ju även använda ett 12V batteri och se om det fungerar.
av LarsBd
#1033987
Har du identifierat alla andra anslutningar på knappen så borde man med uteslutningsmetoden avgöra om det är 15 du har ringat in.
Denesfay skrev: i trafik första gången 1971-09-28
Typkoden är då 183351S vilket innebär att DET är en 1800S av årsmodell 1969 med B20B och överväxel? Så din teori om att bilen var en intern Volvohemlighet fram till hösten 71 stämmer förmodligen bra, den kanske även förekommer i reklambroschyrer för den kommande 70 års modell.

Problemet med felaktiga årsmodeller gäller i princip endast upp till 63-64 någon gång, då var tillverkningsperioden för årsmodellen angiven, som för en 62:a var 61-62. Bilregistret tog ofta första siffran som årsmodell och det blev då felaktigt 61.
#1034095
LarsBd skrev:Har du identifierat alla andra anslutningar på knappen så borde man med uteslutningsmetoden avgöra om det är 15 du har ringat in.
Denesfay skrev: i trafik första gången 1971-09-28
Typkoden är då 183351S vilket innebär att DET är en 1800S av årsmodell 1969 med B20B och överväxel? Så din teori om att bilen var en intern Volvohemlighet fram till hösten 71 stämmer förmodligen bra, den kanske även förekommer i reklambroschyrer för den kommande 70 års modell.

Problemet med felaktiga årsmodeller gäller i princip endast upp till 63-64 någon gång, då var tillverkningsperioden för årsmodellen angiven, som för en 62:a var 61-62. Bilregistret tog ofta första siffran som årsmodell och det blev då felaktigt 61.

Ja, det är en enligt chassinr en 183351. Det är en B20 med M41 låda.
Hur ser man om det är en B20B? Och vad skiljer en B20B från en B20(A?)?
#1034125
Denesfay skrev:Hur ser man om det är en B20B? Och vad skiljer en B20B från en B20(A?)?
Utan att vara riktigt 100% säker på allt, B18/20A har enkelförgasare och sitter på alla "vanliga" bilar. B18/20B har dubbla förrgasare och sitter på P1800 och Amazon GT, även på sista 140 Sport. B18/20D har också dubbla förgasare (något lägre effekt) och sitter på Amazon Sport, PV Sport och tidiga 140 Sport. D motorn försvann omkring när B20E motorn kom (c:a -70 - -71).
Men var sitter B18 och (e.v) B20C ? "Valpen"??. Vet att det fanns en B18C i alla fall

Mvh
Lennart
#1034129
lennarte skrev:
Denesfay skrev:Hur ser man om det är en B20B? Och vad skiljer en B20B från en B20(A?)?
Utan att vara riktigt 100% säker på allt, B18/20A har enkelförgasare och sitter på alla "vanliga" bilar. B18/20B har dubbla förrgasare och sitter på P1800 och Amazon GT, även på sista 140 Sport. B18/20D har också dubbla förgasare (något lägre effekt) och sitter på Amazon Sport, PV Sport och tidiga 140 Sport. D motorn försvann omkring när B20E motorn kom (c:a -70 - -71).
Men var sitter B18 och (e.v) B20C ? "Valpen"??. Vet att det fanns en B18C i alla fall

Mvh
Lennart
Okej. Ja, dubbla förgasare är det med till denna motor. Men både grenrör/insug och förgasare är nytt så det kan ju ha varit annat från början. Tackar för infon! :-)-) Man lär sig mer och mer för varje dag som går. Kanske ska starta en projekttråd här på forumet. Jag har en tråd på P1800 klubben men den var det så lite intresse för så den har jag slutat att posta i. Skapar jag en tråd här kan jag ju länka till den sidan från P1800 klubbens tråd.
av LarsBd
#1034532
Denesfay skrev:Jag har en tråd på P1800 klubben men den var det så lite intresse för så den har jag slutat att posta i.
Den ligger ju på gamla forumet där ingen postar någonting sedan drygt ett år.
#1034534
LarsBd skrev:
Denesfay skrev:Jag har en tråd på P1800 klubben men den var det så lite intresse för så den har jag slutat att posta i.
Den ligger ju på gamla forumet där ingen postar någonting sedan drygt ett år.
Jasså? Har inte riktigt koll på P1800 klubben känner jag då. Såg att du hade postat där också. Men nu får det duga med en tråd här istället. :)
230fk går snålt

Skulle tro det är 984 box jag har

Motorbyte Volvo 240

Jag har gjort ett ""hittepå" […]

Fel centerhögtalare?

Felbyggda Volvo är inte så ovanligt , b[…]

Kan ta bild sen när jag kommer hem. Känn[…]