Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av primouza
Jag undrar hur mycket fjäderbensstaget ska glappa framåt och bakåt samt hur mycket ska det övre motorfästet kunna röra sig?

Bilen är en Volvo V70 T5 -01 med nästan 14000mil på mätaren

När jag tar tag i fjäderbensstaget så kan man få det att röra sig ganska mycket framåt och bakåt.

Det övre motorfästet sitter ju fäst i detta stag så hela kalaset rör sig mera än det ska (tror jag)

Finns det nån tumgräns för hur mycket det får glappa i dessa saker?
Lite ska det ju röra sig eftersom det är gummibussningar som ska "ta upp" skakningar och rörelser.

Jag upplever att det "slår till" eller dunkar kanske man ska säga, i bilen mera än det borde när jag lägger i driven. Backväxeln känns inte alls.

Äre nån som vet vad det övre motorfästet samt infästningarna till fjäderbensstaget kostar?

Tacksam för snabbt svar!

Hälsn
Stefan
av primouza
primouza skrev:Jag undrar hur mycket fjäderbensstaget ska glappa framåt och bakåt samt hur mycket ska det övre motorfästet kunna röra sig?

Bilen är en Volvo V70 T5 -01 med nästan 14000mil på mätaren

När jag tar tag i fjäderbensstaget så kan man få det att röra sig ganska mycket framåt och bakåt.

Det övre motorfästet sitter ju fäst i detta stag så hela kalaset rör sig mera än det ska (tror jag)

Finns det nån tumgräns för hur mycket det får glappa i dessa saker?
Lite ska det ju röra sig eftersom det är gummibussningar som ska "ta upp" skakningar och rörelser.

Jag upplever att det "slår till" eller dunkar kanske man ska säga, i bilen mera än det borde när jag lägger i driven. Backväxeln känns inte alls.

Äre nån som vet vad det övre motorfästet samt infästningarna till fjäderbensstaget kostar?

Tacksam för snabbt svar!

Hälsn
Stefan
Nån???
Användarvisningsbild
av Loner
Övre motorfäste kostar 480:- har jag för mig, och är omkonstruerat för att hålla bättre, 14000 mil så är det nog dax att byta det fästet.

/L
av primouza
Loner skrev:Övre motorfäste kostar 480:- har jag för mig, och är omkonstruerat för att hålla bättre, 14000 mil så är det nog dax att byta det fästet.

/L
Hur beter sig en volvo med automatlåda om detta fäste är dåligt?
Med manuell låda så klonkar det när man gasar och släpper gasen men på en med automat vet jag inte...

Tacksam för svar.

//Stefan
av primouza
primouza skrev:
Loner skrev:Övre motorfäste kostar 480:- har jag för mig, och är omkonstruerat för att hålla bättre, 14000 mil så är det nog dax att byta det fästet.

/L
Hur beter sig en volvo med automatlåda om detta fäste är dåligt?
Med manuell låda så klonkar det när man gasar och släpper gasen men på en med automat vet jag inte...

Tacksam för svar.

//Stefan
Ingen som vet vad det kan vara för fel på min automatlåda??

Finns olika körlägen beroende på b[…]

Ni gör verkligen en höna av en fjäd[…]

Jag förstår din känsla, jag kä[…]

Generator laddar ej batteriet

Gött, började hastighetsmätaren fun[…]