Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av 5cylindrar
Jag har fyrhjulsdrift mest för att vara på säkra sidan vid husvagnsdragning och vid besvärligt väglag. Jag tror egentligen inte att jag använder awd så mycket. Dock, när man väl behöver den så är den ovärderlig. Och då vill man ju att den fungerar som den skall. Om jag står i isbacken med husvagnen efter så vill jag ju att awd skall fungera just då. Det duger liksom inte att just då märka att driften försvunnit från bakhjulen. Det är ju för sent.

Det kanske är så att man får räkna med driftstörning på awd'n förr eller senare. Hur märket man att awd'n inte fungerar som den skall? Jag vill ju inte upptäcka detta i isbacken med husvagnen efter utan då vill jag ju vara säker på att den fungerar.

Kanske enda sättet är att sladda lite i snön och se om baken sticker ut? Det hade varit bra om man fick någon indikation via varningslampa eller liknande.
Användarvisningsbild
av Perra83
Testa AWDn i en skarp kurva eller en skart svängande påfart. Med en FWD spinner innerhjulet medans AWDn trycker på ordentligt. Gasa fullt så klart i svängen.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
VolvoB20 skrev:
nnorkk skrev:Jag tolkade det som att mjukvaran behöver uppdateras för att grejerna ska hålla.
Ja man får väl gå tillbaka till första mjukvaran som är skonsam så grejjerna håller, tyvärr ger det ju långsam och dassig fyrhjulsdrift.

Gen 5 är som att välja mellan pest eller kolera. Du kan inte trolla med knäna.
Gen 5 har långsam hårdvara, det tar ca en halv sekund för pumpen att få upp trycket. om du kör på motorväg åker du 30 m/s. Vid sladd kan det ta 0.5 sekunder innan trycket är uppe, sen kan det ta 0.5 sek till innan sladden är hävd. Du får alltså en 30 meters sladd vilket känns rejält.

Gen 4 var blixtsnabb och det var mycket svårt att ens kunna upptäcka att AWDn kopplades in.

Fixen man gjort i mjukvaran på Gen 5 är att man drar åt AWDn i tid o otid ifall det skulle sladda, tex. om du gasar lite. Det gör att Gen 5 också blir lika trevlig att köra som Gen 4. Problemet är väl sedan att 99% av gångerna som mjukvaran drar åt AWDn är helt i onödan och bara sliter ut systemet i förtid,

Gen 4 var blixsnabb och behövde bara aktiveras de få gånger det verkligen slirade, det gjorde att Gen 4 håller mycket länge.
Användarvisningsbild
av palmqvist
Gen4 var den klart bästa generationen från haldex, märker av det vid släpdragningen är på lite smutsiga o kladdiga ställen sliter den upp betydligt mer skit underskärmarna o råkar man svänga lite så är hela bilen nedkladdad från golv till tak, nu har ju frugan sålt sina hästar är inte så mycket ute på leråkrarna längre men det händer även med min V70 :)
av HakanF
Någon som läst om andra biltillverkare som använder haldex 5 som fått liknande problem?
Eller är det bara Volvos dåliga programvara?

Som jag förstått det så menar haldex-folket, som utvecklat gen 5, fortfarande att systemet är lika snabbt som 4an.

Så är det bara Volvo det funkar så dåligt på?
Användarvisningsbild
av VolvoB20
HakanF skrev: Som jag förstått det så menar haldex-folket, som utvecklat gen 5, fortfarande att systemet är lika snabbt som 4an.
Haldex själva har aldrig hävdat att det är lika snabbt. I mega-tråden om Gen 5 finns länk till deras pressrelase, där Haldex skriver att Gen 5 är svaret på bilindustrins önskan om ett kostnadseffektivt (läs billigt) AWD system.

Det var Volvos marknadsfolk som med en dåres envishet tjatade om att Gen 5 var lika snabbt, medans deras stackars tekniker jobbade dygnet runt i månader med att försöka ta fram en mjukvara som skulle kompensera för den slöa hårdvaran i Gen 5.
av HakanF
Ok, jag har iaf läst en lång tråd om spinn upp tider på olika servomotorer och trodde det var någon från haldex i den tråden.

Andra bilmärken då har de åxå problem eller har tex Folkvagn snabbare = dyrare pumpmotor?
Användarvisningsbild
av Perra83
Känner igen det där. Det finns en bra och konkurrenskraftig produkt men den kan bli bättre (billigare) ställer om till den för den ser bra ut i teorin men det visar sig snart att valet var korkat.
Jobbar åt en underleverantör till just Volvo så det är inget nytt.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
HakanF skrev:Ok, jag har iaf läst en lång tråd om spinn upp tider på olika servomotorer och trodde det var någon från haldex i den tråden.

Andra bilmärken då har de åxå problem eller har tex Folkvagn snabbare = dyrare pumpmotor?
Du kan säkert ösa på massor med effekt samtidigt som du gör allt mindre och lättare, men då slits det säkert hårdare också, om du inte väljer extrema material, men då blir det ju inte billigare.

Enligt mig finns det två helt olika AWD fördelar.

Alt 1." Hjälp att komma uppför backen AWD", här kan AWDn var väldigt billig och rejält slö, det är inte hela värden om det slirat ett tag, det kommer ändå som en hjälp från gudarna när väl bakhjulen vaknar upp efter sin dvala och hjälper till att putta upp bilen för backen. (Det är detta Teknikens Värld mfl. testar när man står o slirar på sina rullar, bilen kan heller inte gräva ned sig å den står på kullagrade rullar så du kan slira hela dagen utan problem)

Alt 2 "AWD som förbättrar väghållningen" med AWD system som driver hela tiden (tex subaru, quattro, mercedes), eller som är blixtsnabba (tex xDrive, Haldex 4) och kan kompensera på millisekunder så det inte hinner sladda eller spinna ett tag så bilen blir sladdrig. En halv sekund här blir en lång sladd, vid tex en omkörning eller moddsträng.

När man försöker pressa Gen 5 som är alt 1 till att även klara alt 2 de är då det blir problem och grejerna håller inte i längden
Användarvisningsbild
av EjS
sthlm skrev:Bilar börjar likna vitvaror när det gäller kvalité.

-År 2007, X byter ut tvättmaskinen som fungerar och hängt med sedan 1973 för de nya är ju A+++ så vi kommer spara pengar och miljö.
Att man använder tre gånger så mycket tvättmedel räknas inte.
-2015 är den trasig och den byts ut utan att man ens reflekterar över hur galet dålig kvalite det har blivit.
Man är fullt medveten om att oavsett om man betalar 5000 eller 15000 för den nya så kommer den vara slut om 8-12 år igen.
Vi fogar oss snällt och accepterar att det vi får är sämre och att det kostar oss mer.
Jag har bara Miele och Asko. Det verkar hålla längre. Men det är hemsk att det nästan inte finns alternativ för dom som bara vill ha det bästa.

Samma sak med bilar.

Jaha, ja, det är ju bra i sig. Den jag refere[…]

Vi har haft IF till våra bilar i flera &arin[…]

Har kollat men kan inte se någon kabel som &[…]

Jag gick in genom påfyllning i bakkant n&aum[…]