Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Mini_ice
Hej Volvo vänner.

Har fel på fönsterhissen vänster fram fönstret går att köra ner/upp ibland när man trycker på knappen ibland händer ingenting.

Har 2st felkoder från DDM´n dvs fönsterhissknapparna i förardörren.

DDM-0005 Fönsterhissmotor M+ eller M- För låg signal/signal saknas
DDM-0022 Fönsterhiss hallsensor 1 eller 2 felaktig signal.

Har kollat matningen fram till dörren och denna är konstant även om man är och "rycker" i kablen så kabelbrott fram till DDM verkar det inte vara, lyckades inte få tag i någon DDM på självplockskroten heller så vet inte vart jag ska fortsätta någonstans, någon som ha tips?
av andersuw
Mini_ice skrev:Hej Volvo vänner.

Har fel på fönsterhissen vänster fram fönstret går att köra ner/upp ibland när man trycker på knappen ibland händer ingenting.

Har 2st felkoder från DDM´n dvs fönsterhissknapparna i förardörren.

DDM-0005 Fönsterhissmotor M+ eller M- För låg signal/signal saknas
DDM-0022 Fönsterhiss hallsensor 1 eller 2 felaktig signal.

Har kollat matningen fram till dörren och denna är konstant även om man är och "rycker" i kablen så kabelbrott fram till DDM verkar det inte vara, lyckades inte få tag i någon DDM på självplockskroten heller så vet inte vart jag ska fortsätta någonstans, någon som ha tips?
Du skriver inte vilken bil det handlar om. Gissar att det inte är den V50 MY 11 som din logga säger att du kör för i så fall har du postat i fel forum.

Du skriver att du kollat matningen fram till dörren och DDM lär väl vara ansluten till resten av bilen som den skall, annars skulle mer än fönsterhissen krångla. Men du bör förstås kolla förbindelsen mellan DDM och fönsterhissen. Sannolikt sitter felet i fönsterhissen, i DDM eller i elförbindelsen mellan dessa båda. Det är för mig långt ifrån självklart att DDM är boven i dramat med tanke på felkoder och symptom. Fönsterhissen eller kabeln mellan DDM och fönsterhissen verkar minst lika sannolikt.
Användarvisningsbild
av Mini_ice
Ursäkta missförståndet i vilken bil det handlar om, det handlar om en S60 my 02.
av andersuw
Mini_ice skrev:Ursäkta missförståndet i vilken bil det handlar om, det handlar om en S60 my 02.
Om det visar sig handla om DDM-byte (vilket inte alls är självklart, se mitt föregående inlägg) bör du i så fall definitivt försöka hitta en DDM från en 02:a med samma artikelnummer som den du nu har om du vill kunna byta utan att åka till Volvo för omladdning.

Ser för övrigt att du har VIDA. Vad föreslår VIDA för åtgärder givet de felkoder du har?
Användarvisningsbild
av greeeken
DDM-0005 är typiskt för fel på DDM
Du behöver som sagt en NY = dyrt eller en beggad som föregående skrev från samma år.
av andersuw
greeeken skrev:DDM-0005 är typiskt för fel på DDM
Du behöver som sagt en NY = dyrt eller en beggad som föregående skrev från samma år.
Vilka data ligger till grund för ditt påstående om att DDM-0005 normalt innebär fel på själva DDM?

Enligt VIDA är de tänkbara orsakerna till DDM-0005 följande:

Short-circuit to ground in the M+ or M- signal cables
Open-circuit in the M+ signal cable or M- signal cable
Blown fuse.

Visserligen förekommer det att diagnossystemet inte funkar som det skall och därför ger fel besked om vad orsaken är. Men som regel förhåller det sig inte på det viset.
Användarvisningsbild
av Mini_ice
andersuw skrev:
Vilka data ligger till grund för ditt påstående om att DDM-0005 normalt innebär fel på själva DDM?

Blown fuse.

Visserligen förekommer det att diagnossystemet inte funkar som det skall och därför ger fel besked om vad orsaken är. Men som regel förhåller det sig inte på det viset.
Nu har du ju själv hunnit svar på frågan men som sagt strul med ström matning fram, men då är frågan var sitter reläet? sitter det i ddm som sedan går till elhissen? Eller går matningen dirket till elhissen utan att passera ddm?
av andersuw
Mini_ice skrev:
andersuw skrev:

Blown fuse.

Nu har du ju själv hunnit svar på frågan men som sagt strul med ström matning fram, men då är frågan var sitter reläet? sitter det i ddm som sedan går till elhissen? Eller går matningen dirket till elhissen utan att passera ddm?
Hur matningen ser ut framgår ju om du river bort klädselpanelen på dörren, vilket du hur som helst lär göra för att komma någonstans. Men enligt VIDA handlar ju problemet om signalkablar snarare än matning och signalkablarna går med all sannolikhet mellan DDM till elhissen. Sedan har du ju två felkoder. De skulle kanske kunna bero på ungefär samma sak (t.ex. dålig kontakt vid elhissens kabelanslutning) men kan också betyda att du har två separata fel.
av Schmoyoho
En liten sidofråga men är PDM/DDM styrenheter eller bara knappsatser? Jag har trott samtliga knappsatserna (PDM och DDM samt de i motsv. bakdörr, om nu inte PDM/DDM hänger ihop med bakdörrarna) gick att byta fritt mellan likadana knappsatser om de har samma artikelnummer. Funderade t.ex på att göra en sådan manöver men hejdade mig, mest för att jag insåg jag inte skulle kunna få vitt ljus i stereons och CCM:ens knappar och att ha både och kändes inte önskvärt :cry: Kan även nämna att det går att byta ljusvredet till en från en nyare årsmodell. Testmonterade ett vred från en -14 i min -07 S80 och alla knappar och vred fungerade trots att det nyare hade auto-läge och var gjort för DRL-belysning.
Trasig ABS givare, men var?

Du behöver en bättre läsare.

Holy Moses. Tvättar varje dag j Har +100 par[…]

Re: Dörrlås under vintern.

Mycket vanligt. Fick precis förardörren […]

Har haft det riktigt kallt ute som lägst -35 […]