Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av VolvoB20
nnorkk skrev: De antydde dock att den nya programvaran är ett måste för att pumpen bak ska hålla. De medgav även att det börjat komma en hel del problem med systemet, jag tolkade det som att det bara var en tidsfråga innan just detta skulle hända.
Haldex Gen 5 fortsätter att framstå som riktigt billig skit, de kraftiga besparingarna mellan Gen 4 och Gen 5 gör att man får välja.

1. Kör lågt pumptryck i mjukvaran för Gen 5 så håller det men 4-hjulsdriften blir svag och ultraslö.

2 Kör högt pumptryck i mjukvaran för Gen 5, då funkar 4-hjulsdriften rätt ok men skiten håller inte ihop någon längre stund.

Dessa tokbesparingar suger tycker jag. Hade gärna lagt några kronor extra för att fått behålla Gen 4 som var hypersnabb och höll extremt bra.
Senast redigerad av 1 VolvoB20, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av sthlm
nnorkk skrev:
De antydde dock att den nya programvaran är ett måste för att pumpen bak ska hålla. De medgav även att det börjat komma en hel del problem med systemet, jag tolkade det som att det bara var en tidsfråga innan just detta skulle hända.
Min har tappat fyrhjulsdrivningen en gång och det åtgärdades 2014 med ny mjukvara.
Du menar att det skall ha kommit en ny mjukvara som skall "rädda" pumpen från haveri?
Användarvisningsbild
av VolvoB20
sthlm skrev:
nnorkk skrev:
De antydde dock att den nya programvaran är ett måste för att pumpen bak ska hålla. De medgav även att det börjat komma en hel del problem med systemet, jag tolkade det som att det bara var en tidsfråga innan just detta skulle hända.
Min har tappat fyrhjulsdrivningen en gång och det åtgärdades 2014 med ny mjukvara.
Du menar att det skall ha kommit en ny mjukvara som skall "rädda" pumpen från haveri?
Första mjukvaran till Gen 5 kopplade in AWDn sällan, långsamt och svagt.... då höll, men med 4wd var det inte mycket att hurra för, sämre än en gammal visco från 1990-talet.

Så man tog fram ny mjukvara som dra åt ofta och hårt, för att kompensera för den billiga långsamma hårdvaran drar man åt i förväg vare sig det behövs eller ej. Det håller inte i längden.

Nu verkar man vara på väg tillbaka till första mjukvaran igen.
av nnorkk
Jag tolkade det som att mjukvaran behöver uppdateras för att grejerna ska hålla. När de knappade in min bil datorn kom detta upp som första meddelande i deras system så det verkar vara en grej som kommer att uppdateras genomgående så som någon skrev tidigare.

rätt angående reklamationsrätt till privatperson vs företag. Jag tror vi kommer lösa det i mitt fall men de har sålt rätt många awd bilar sista åren.....
Användarvisningsbild
av apersson850
Men det låter ju som något i linje med vad VolvoB20 skriver. Med generation 5 får man välja på bra funktion eller hållbarhet.
Jag läste om att på nya XC90 fick de lägga till ett lamellpar i kopplingen, utöver vad det var tänkt från början, före den riktiga lanseringen. Tror det var Teknikens Värld som var och provkörde vid sidan om parkettgolvet (Spanien?) och efter ett tag var bilen bara framhjulsdriven.
"Nja", sa Volvos tekniker, "nu måste den svalna ett tag först. Men vi lägger till ett extra par lameller i produktionsversionen."

Tror jag behåller min 2012:a med generation 4 ett tag till...
Användarvisningsbild
av sthlm
Frågan är hur många som får pumpen bytt för hutlösa pengar fast det är mjukvaran som fallerar.
När min gav upp så ville dom byta pump efter att ha läst ut felkoder och kikat runt.
Men ägaren bytte verkstad och en mjukvaruuppdatering senare så funkar det klockrent.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
nnorkk skrev:Jag tolkade det som att mjukvaran behöver uppdateras för att grejerna ska hålla.
Ja man får väl gå tillbaka till första mjukvaran som är skonsam så grejjerna håller, tyvärr ger det ju långsam och dassig fyrhjulsdrift.

Gen 5 är som att välja mellan pest eller kolera. Du kan inte trolla med knäna.
av Sharkbait
VolvoB20 skrev:Hade gärna lagt några kronor extra för att fått behålla Gen 4 som var hypersnabb och höll extremt bra.

"Lagt några kronor extra"?

Volvo snålade in på Gen 5 men bilen blev inte billigare för konsumenten. Så varför lägga några extra kronor när Gen 4 finns.
Varför skall man lägga några extra kronor på en "riktig" Gen 5 när Volvo hade kunnat fortsatt med Gen 4?!

Volvo beställer en sämre, Gen 5, från Haldex. Det är billigare, mindre med delar och skapar större marginaler för Volvo.
Volvo sänker inte priset på sina bilar med Gen 5. Mer pengar till Volvo. Gen 5 håller sämre än Gen 4. Beg kunderna får lämna in sina bilar för lagning eller man köper själv reservdelar och lagar. Mer pengar till Volvo.

Känns som att Volvo tappar trovärdighet när det gäller AWD.
Användarvisningsbild
av apersson850
Jag har inte kollat så noga, eftersom jag inte är på jakt efter någon ny bil just nu, men har det inte förekommit en del kampanjande typ "AWD på köpet" de senaste åren? Sådana blir förstås lättare när ingående komponenter går ner i pris. Att komponenterna är sämre märks inte inne i bilhallen. Knappt på vägen därifrån heller.
Användarvisningsbild
av sthlm
Bilar börjar likna vitvaror när det gäller kvalité.

-År 2007, X byter ut tvättmaskinen som fungerar och hängt med sedan 1973 för de nya är ju A+++ så vi kommer spara pengar och miljö.
Att man använder tre gånger så mycket tvättmedel räknas inte.
-2015 är den trasig och den byts ut utan att man ens reflekterar över hur galet dålig kvalite det har blivit.
Man är fullt medveten om att oavsett om man betalar 5000 eller 15000 för den nya så kommer den vara slut om 8-12 år igen.
Vi fogar oss snällt och accepterar att det vi får är sämre och att det kostar oss mer.
Oljebyte fyrhjulsdrift Haldex

Å andra sidan så lär man uppt&aum[…]

Jaha, ja, det är ju bra i sig. Den jag refere[…]

Vi har haft IF till våra bilar i flera &arin[…]

Har kollat men kan inte se någon kabel som &[…]