Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av milktrucker
wissel skrev:
milktrucker skrev:ne men bilen hänger ju ner
Det är fjädern som bär upp bilen, stötdämparen motverkar rörelser. Nivåreglering höjer upp bilen när man kört en bit, alltså en tryckande dämpare.
När bilen står still o hänger så det antagligen en bruten fjäder
Och det läcker olja från fjädern då? :P
Har sett lutande XC under åren o samtliga har haft dämparproblem.....
det utesluter inte att dämparen är trasig
av mbc
Det är fjädern som bär upp bilen, stötdämparen motverkar rörelser. Nivåreglering höjer upp bilen när man kört en bit, alltså en tryckande dämpare.
Klenare fjädrar på en nivomatic, ta bort den friska dämparen så ska du se att den hänger lika mycket på den sidan.
av FarbrorRostfritt
Tänker att det bankar så förskräckligt vid större potthål, inget fäste där över som kan va kass? Bilen verkar bra i fjädring sänker sig nästan ingenting vid last, farsans 855 stod på uderredet när man satt tre rediga karlar i baksätet. Jag har som sagt inte hunnit se efter vad det är för fel, tänkte ta den när det blir varamare ute, det är en hel rad fel på bilen, bakaxeln ska bland annat ner pga missljud då kan man passa på att ta lutproblemet. Ca 4-5 cm hänger den och lite oljesöl på dämparn finns så de är väl inget att be för. Farsan byggde om sin till vanliga dämp, Något att fundera på? Man vill ju igentligen kunna ha full bil utan att den säckar det lär den väl göra med normala dämpare?
av andersuw
På bilar med nivomat fungerar stötdämparen alltid som hjälpfjäder. Hjälpfjäderfunktionen hos stötdämparen förstärks sedan man kört ett stycke om bilen lastats ned. Men viss hjälpfjäderfunktion finns alltid, även med bilen olastad och före körning. Bilar med nivomat har därför mjukare fjädrar än bilar med standarddämpare. Om en nivomatdämpare är trasig kan man vänta sig att bilen sjunker ner lite eftersom dämparen inte ger någon hjälpfjäderfunktion alls. Samma sak kan man förstås också vänta sig om en fjäder brustit. Men trasiga nivomater är vanligare än brustna fjädrar och brustna fjädrar läcker inte olja.
av andersuw
FarbrorRostfritt skrev:Farsan byggde om sin till vanliga dämp, Något att fundera på?
Visst går det att bygga om. Men du måste då byta både dämpare och fjädrar. De fjädrar som används till nivomaterna är mjukare eftersom dämparna hjälper till att bära upp bilen. Det är också därför en bil med nivomat lutar i sidled om dämparen är trasig på ena sidan.

Om det gällde en nyare bil skulle jag försöka hitta ett par bra nivomater på skroten. Det kan dock vara rätt svårt för P2-orna vid det här laget eftersom de flesta dämpare man kan hitta i bildelsbasen kommer från bilar som rullat rätt många mil. Dämparna kan i och för sig vara bytta på vissa av dem men om och när är svårt att veta.

Nivomaterna är tyvärr väldigt dyra som nya reservdelar och du lär ju byta på båda sidor även om det bara är trasigt på den ena. Vad jag hört är att det är billigare att köpa hela bakfjädringen (fjädrar och nivomater) som tillbehörssats (avsedd för dem som vill lägga till nivåreglering i efterhand) hos Volvo än att bara köpa dämparna som reservdelar. Värt att kolla upp även om det kan låta konstigt.
FarbrorRostfritt skrev:Man vill ju igentligen kunna ha full bil utan att den säckar det lär den väl göra med normala dämpare?
Ja. Att bilen inte sjunker ner där bak och dessutom styvar upp stötdämpningen med last är ju poängen med nivomaterna.
av Mobbe
Min hängde ner i baken. Snålade och köpte "vanliga" dämpare och förstärkta fjädrar i stället.
Bakvagnen blev högre och bilen blev stadigare utan att åkkomforten blev sämre.
av FarbrorRostfritt
Var under och kikade lite nogrannare idag, fjäder är hel och oljesölet har blivit mer än vad jag kan minnas det var senast jag kikade. Jag byter fjädrar dämpare på båda sidor när jag väl tar tag i problemet, Det lär kosta kriget i bara delar och jag lär få lägga en hel del på bakaxeln me om jag inte lyckas spräcka klumpen själv och byta lager... Frågan är om det kan vara idé att bygga om till standard fjäder/dämp? Det händer att jag har mycke folk i bilen på dåliga vägar så den får inte bli låg och slå i. Bilen är inte ny och har en massa fel men är riktigt fin i lack och inreding och rullat på gotland sen ny dvs saltfri plus att lådan bara gått ca 1000mil bytt på volvo fick kvitto så de är nog värt att lägga lite möda på den känns det som, gillar bilen, stor bred tar sig fram komfort etc etc bara man fick ordning på alla fel!
av Midnightblue965
Hej på er och god fortsättning!

Håller på att kolla priser på nivomater alternativt hel konverteringssats till min XC70 2,4T AWD -01.
Pris för lösa nivomater + fjädrar och konverterings sats är ungefär det samma 10.000 SEK (u frakt) från Skandix.
Konverteringssatsen innehåller även krängningshämmaren och erforderliga skruv och mutter.

Jag överväger att byta till förstärkta fjädrar och vanliga dämpare. Pris cirka 3.000 SEK (u frakt) från Bildelaronline24.

Har någon gjort bytet och isåfall räcker det att byta dämpare och fjädrar.

Mvh
/Staffan
Den stora annons-tråden

På tal om XC70 som ligger högt i pris: […]

Volvo v70 2016 elfel

Har precis samma fel .När det är minus g[…]

Trasig ABS givare, men var?

Du behöver en bättre läsare.

Fjärrstart 7/940?

Har du listat ut det för hade gärna vela[…]