Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av 800serien
TommyP86 skrev:Dessutom är ofta jorden som är bultad i framkant av motorn/lådan av.
Japp, hände på min.
av Torgny77
PetEri skrev:
Torgny77 skrev:13.5-14 volt laddade min bil innan jag bytte kablaget mellan generator-startmotor-batteri samt jord. Bytte ut detta mot 50kvadrats kabel istället för 16-20kvadrat? som det är original. Detta medförde att min generator laddade 14.4 volt efter uppgraderingen. Dock så gjorde jag denna uppgradering i bilstereosyfte och inte för att belysningen pulserade. Detta är ju en ganska enkel operation att utföra och inte speciellt dyr heller så kan vara värt att prova.

Mvh Torgny
Jag har reagerat på det, att jordfläta mellan motor och chassi, samt kabel generator-startmotor-batteri-chassi ser väl klen ut.. Är som sagt ingen dyr historia att korrigera.
Men jag ska börja med att koppla från generatorn, starta bilen och se om belysningen pulserar nåt då...
Ja du får ta och prova helt enkelt! Sen sitter det som sagt en jordkabel ner till framsidan motorn på höger sida om du står framför bilen. Denna kabel är lite grövre kanske bortåt 25kvadratskabel. Denna kan vara värd att kolla upp så den ser okej ut.

Mvh Torgny
av PetEri
Torgny77 skrev:
PetEri skrev:
Torgny77 skrev:13.5-14 volt laddade min bil innan jag bytte kablaget mellan generator-startmotor-batteri samt jord. Bytte ut detta mot 50kvadrats kabel istället för 16-20kvadrat? som det är original. Detta medförde att min generator laddade 14.4 volt efter uppgraderingen. Dock så gjorde jag denna uppgradering i bilstereosyfte och inte för att belysningen pulserade. Detta är ju en ganska enkel operation att utföra och inte speciellt dyr heller så kan vara värt att prova.

Mvh Torgny
Jag har reagerat på det, att jordfläta mellan motor och chassi, samt kabel generator-startmotor-batteri-chassi ser väl klen ut.. Är som sagt ingen dyr historia att korrigera.
Men jag ska börja med att koppla från generatorn, starta bilen och se om belysningen pulserar nåt då...
Ja du får ta och prova helt enkelt! Sen sitter det som sagt en jordkabel ner till framsidan motorn på höger sida om du står framför bilen. Denna kabel är lite grövre kanske bortåt 25kvadratskabel. Denna kan vara värd att kolla upp så den ser okej ut.

Mvh Torgny
Började rota lite idag. Jordkabeln hittade jag, den gick raka vägen upp till minus polen på batteriet. Hur som helst så tycker jag att all kabel är lite klen eller väldigt klen. Kommer att uppgradera all kabel som sitter mellan generator - startmotor - batteri - chassi och även den lilla jordflätan i bakant av motorn..
av Kena
Enklast att kolla om det är så är ju att ta ett universal instrument och mäta upp kablarna där du tror att det finns spänningsfall. Mät från spänning från den ena änden till den andra på kablarna med så mycket strömförbrukare igång som möjligt. Visar det nära 0 volt så är det inget spänningsfall och kabel är ok.
Användarvisningsbild
av TommyP86
Dömde ut en till igår (v70 2,4 classic -00) låg pulserande laddspänning. Tänkte först byta diodbryggan och frihjulet, blev ungefär samma pengar som en helt renoverad.
av PetEri
TommyP86 skrev:Dömde ut en till igår (v70 2,4 classic -00) låg pulserande laddspänning. Tänkte först byta diodbryggan och frihjulet, blev ungefär samma pengar som en helt renoverad.
Vad hade du för värde när du mätte upp spänningen?
Vilken prislapp landade en renovering på?
Användarvisningsbild
av TommyP86
13,6v utan last, ca 12v med full last. Den laddar fortfarande batteriet på normal körning, men kortkörning så drar det ur.
Typ 1300 för frihjul och brygga, 1500 ungefär för en renoverad på ebay.
av PetEri
Kopplade från generatorn idag och startade bilen. Precis som väntat var allt pulserande borta. Blir generator byte nu.. Upptäckte även att ingen lampa i instrumenteringen, indikerade att generatorn inte laddade. Antar att det ska finnas en sån lampa, så den lär väl vara trasig då..
Användarvisningsbild
av DayDreamer
Laddlampan ska lysa när du vrider på tändningen, men har du kopplat bort den lilla kabel som sitter på generatorn kommer laddlampan ej att lysa även om tändningen är på.
av PetEri
DayDreamer skrev:Laddlampan ska lysa när du vrider på tändningen, men har du kopplat bort den lilla kabel som sitter på generatorn kommer laddlampan ej att lysa även om tändningen är på.
Jo jag kopplade bort allt från generatorn när jag felsökte.
Tycker ändå att laddlampan borde tända upp när man vrider på nyckeln och instrumenthuset kör sitt selftest.. Det visar sig längre fram..
Bensinpump till B27A 1978?

Nu kan jag inte speciellt mycket om just denna mot[…]

Personligen skulle jag ha bytt låsmekanismen[…]

Ser bar ut men dom är i vägen när d[…]

Så vad är vettigt att köra med f&o[…]