Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Knutas
Har fått felkod på kammaxelgivaren och då bytte jag den, men samma felkod dök upp igen. Kollade att alla märkningar stog rätt på vevaxel och kamaxlar ,och det var okej. Det märks inget fel på bilen när man kör och går bra på tomgång. Undrar om det är knas med den variabla kammaxeln för motorlampan tänds när jag kör ut på motorvägen och gasar på. Är det någon som har någon teori vad det kan vara för fel. Bilen har rullat 11500 mil och motorn är en 2,4 bensinare årsmodell 2005.
av III
Brukar räcka med att rengöra filtret. Det kan sättas igen. Tydligen vanligare om man inte använder den speciella oljan Volvo rekommenderar. Finns små oljekanaler som kan rengöras också. Ska renblåsas i en viss ordning. Jag kan det inte men någon vet nog eller googla. Sällan något behöver bytas.
III skrev:Brukar räcka med att rengöra filtret. Det kan sättas igen. Tydligen vanligare om man inte använder den speciella oljan Volvo rekommenderar. Finns små oljekanaler som kan rengöras också. Ska renblåsas i en viss ordning. Jag kan det inte men någon vet nog eller googla. Sällan något behöver bytas.
Vilket filter är det som ska rengöras?
av III
Sitter tydligen ett metallfilter under "locket" till kamaxeljusteringen uppe på motorn. Sen är det tydligen viktigt att man blåser rent oljekanalerna till justeringen i en speciell följd. Men googla om ingen här vet. Jag har tyvärr ingen detaljkunskap i hur det ska blåsas rent.
av III
III skrev:Sitter tydligen ett metallfilter under "locket" till kamaxeljusteringen uppe på motorn. Sen är det tydligen viktigt att man blåser rent oljekanalerna till justeringen i en speciell följd. Men googla om ingen här vet. Jag har tyvärr ingen detaljkunskap i hur det ska blåsas rent.
När jag tänker efter är det nog årsmodellsrelaterat med filtret. Minns tyvärr inte årsmodellerna heller. Men finns det filter rengör. Ett svagt minne av att det skulle kunna eftermonteras. Hör med Volvo, dom kanske kan dela med sig av kunskapen.

Och kanske framförallt.. Jag lyckas inte hitt[…]

snö

Vi fick mer snö igår, just som det had[…]

7 pers i familjen ungdomar med aktiviteter och sm&[…]

Den stora annons-tråden

På tal om XC70 som ligger högt i pris:[…]