Forum för ekonomiska frågor som rör volvoägandet, t.ex. försäkringar, garantier, trygghet, verkstäder, lån et.c.

Moderator: Moderatorer

av llesrof
På julaftonsnatten önskade tomten mig god jul genom att låta någon med någon form av syndrom/bokstavsförkortning/attitydsprobelm bända av bakrutetorkaren på min bil. Vad jag kunnat se så var det enda skadan på bilen. Torkararmen är helt enkelt avbruten. En ny arm kostar cirka 250:- (det är billigt med delar till en Skoda) och bytet kommer nog inte orsaka några direkta problem så det är ingen idé att blanda in försäkringsbolaget. Bilen stod parkerat på gatan utanför kompisens hus i en liten trött håla med 325 invånare och där dagens post är det mest intressanta som händer. Dock finns det ett hyreshus i byn och där bor det en del underliga människor som kanske inte tillhör de förnämsta socialgrupperna. Kompisen har oturen att ha sitt hus mitt emot detta näste.

Frågan är om jag skall polisanmäla händelsen? Polisen kommer naturligtvis lägga ned en utredning innan den ens har påbörjats och jag förväntar mig inte att det skall hända ett smack. Men... det kan ju vara så att det finns fler i området som råkat ut för denna huligan och då kan det ju finnas intresse att få in en anmälan. Är det någon idé att belasta den hårt arbetande polisen med en anmälan av en sådan skitsak?
Användarvisningsbild
av Camel
Personligen anmäler jag alltid även små brott som jag/familjen blivit utsatt för till polisen. Jag har dock aldrig haft någon nytta av det. Men ärligt talat tror jag det är viktigt att åtminstone brottsstatistiken blir uppdaterad även med småbrott. Min förhoppning är att det kanske hjälper något när polisens resurser/budget beslutas. :!:

En gång har jag överraskats av engagemanget. Polisen ringde om en upphittad cykel ett år efter att en cykel behagat rymma från vår trädgård. Men det visade sig gälla en annan cykel som försvann ca 15 år tidigare. Den cykeln skänkte jag till polisen under telefonsamtalet. :wink:
Användarvisningsbild
av Micce1980
Ser det som en självklarhet, framförallt när det går snabbt att göra "online" på polisen.se
av Droopy
idag går det att göra online så då skulle jag gjort det, förr i tiden skulle jag aldrig ens ha tänkt tanken på att besvära dem, de har viktigare saker att ta hand om.
Användarvisningsbild
av Allinug
Polisanmäl! Det tar knappt någon tid och så har du gjort en markering att det inte är OK. Sedan mailar de tillbaka att det är avskrivet.

Jag blev av med hela torkararmen på v70n för några år sedan, och det kostade nästan en 1000-lapp att få dit en ny. Men det skapade ju också en massa extrajobb att åka och fixa en ny på verkstaden.
av llesrof
Mabuse skrev:
Droopy skrev:... de har viktigare saker att ta hand om.
Som typ hämta fikabröd på det lokala bageriet...
Jag missunnar inte polisen en god fika. De funkar som oss andra, det vill säga de funkar bättre när de fått bra fika.

Jag försöker göra en polisanmälan via nätet nu. Det går sisådär. Jag får tre val:
- Stöld från eller av fordon

- Annan stöld, förlust, inbrott och inbrottsförsök

- Kontokortsbedrägeri

Inget av dessa passar inledningsvis och ännu sämre om man går vidare. Med andra ord så vill de inte att man via nätet anmäler denna typ av brott.
Användarvisningsbild
av Allinug
Jag valde första alternativet när jag polisanmälde (och jag avstod förstås från bärgning. :D Visst, det var en chansning att i regnet åka utan torkararmen till verkstaden. Men det gick ju bra! :D ).

Men du kanske tänker att du har torkararmen kvar?! Isåfall får du tänka att de iallafall, utan lov, har avlägsnat torkararmen från dess läge på bilen. DÅ passar alternativ 1.

Säker är jag inte, trodde mest det var[…]

Bytt lufttemperaturgivare (Fenix ​​5.2). Mitt p&ar[…]

Hej! Jag har en Volvo S60 T5 från 2008 som h[…]

..eller att kabeln tlll endera ABS-givaren på[…]