Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Storfot
Nu har vinterdäcken varit på några veckor, halvslitna dubbdäck på helrisiga fälgar. Ett hjul verkar inte ha gillat sommarförvaringen och släpper ut luften på ett par veckor. Så jag sitter här och surfar runt lite och funderar på en ny uppsättning däck + fräscha fälgar.

Jag funderar lite på det här med ET, original är tydligen 49 om jag fattat rätt. De fälgar som rekommenderas när jag kollar på t.ex. bythjul.com ligger på 35-42. Är det något som t.ex. påverkar köregenskaper eller är det att anse som en försumbar skillnad? Vad är tillåtet?

Någon tidigare ägare har dessutom sänkt min bil, när jag köpte den skrapade framhjulen ibland i innerskärmen vid fullt rattutslag trots värsta utslagsbegränsarna. (Bilen har svängradie som en ångbåt...) Efter att jag bytt till nya utslagsbegränsare (dom gamla var lite nerslitna) så har det inte tagit i. Men det var ju insidan av däcket som tog i, så med ett mindre ET så borde väl den risken minska...eller tänker jag åt fel håll nu?

Nästa fråga...jag hade för mig att det brukar stå alternativa dimensioner på regbeviset. Men på mitt står det bara 225/45 R17 91W.

Finns det några fördelar med att välja 17-tum framför 16 förutom det estetiska? Med tanke på prisskillnaden och att det är vinterdäck det är fråga om så lutar det åt 16.
Användarvisningsbild
av AndreasThn
Du tänker rätt, mindre ET gör att fälgen hamnar längre ut.
Att gå från 49 till 40 bör inte vara något som helst problem lite beroende på bredden på fälgen.
Användarvisningsbild
av milktrucker
you got PM
Användarvisningsbild
av Emilio
Alternativa däckdimensioner brukar stå innanför tanklocket, gör det på min v70 iaf.
ET är dessutom beroende på fälgbredd, köper du bredare fälgar med samma ET så breddar det både inåt och utåt lika mycket, så man måste ta med fälgbredd/däckbredd i ekvationen.
av Storfot
Tackar för svaren.
Just nu lutar det åt att hjulen får duga säsongen ut. Jag kom att tänka på att jag ändå behöver nya sommardäck till våren och det känns roligare med nya fälgar till dessa så kan sommarfälgarna få bli vinterfälgar.
av garinge
varför inte besöka närmsta däckverkstad och kolla över din luftventil så du har ett däck som inte pyser luft? :)
det sparar du en bra slant på mot att behöva köpa nya fälgar+däck :)
av Storfot
garinge skrev:varför inte besöka närmsta däckverkstad och kolla över din luftventil så du har ett däck som inte pyser luft? :)
det sparar du en bra slant på mot att behöva köpa nya fälgar+däck :)
Jo det är nog iofs en bra ide om jag nu ändå ska ha dom kvar ett tag till.
av Jansson402
Lyfter/lånar tråden lite.

Passar fälgar från t.ex en v70 -02 el. -04 på min 2006:a?
Det står 5/108 ET49 på några fälgar jag sett på nätet, från ovanstående årsmodeller, men passar dom på min 2006:a?
Fälgarna det handlar om i mitt fall är 16 tum aluminium.
Användarvisningsbild
av milktrucker
Jansson402 skrev:Lyfter/lånar tråden lite.

Passar fälgar från t.ex en v70 -02 el. -04 på min 2006:a?
Det står 5/108 ET49 på några fälgar jag sett på nätet, från ovanstående årsmodeller, men passar dom på min 2006:a?
Fälgarna det handlar om i mitt fall är 16 tum aluminium.
inte om har du 15"-fälgar på din bil som orginal
av klacken
V70 har samma från 97-07 så dom passar nog. Har du 15 original är det inga problem att sätta 16 heller.
Den stora annons-tråden

På tal om XC70 som ligger högt i pris: […]

Volvo v70 2016 elfel

Har precis samma fel .När det är minus g[…]

Trasig ABS givare, men var?

Du behöver en bättre läsare.

Fjärrstart 7/940?

Har du listat ut det för hade gärna vela[…]